Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka kształcenia słuchu w kl. 1-3 SM I st.

symboljezyk
4/4281
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć rytmiki z kształceniem słuchu w Szkole Muzycznej I st.
  • zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
  • kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
  • doskonalenie umiejętności przygotowywania scenariuszy prowadzonych zajęć praktycznych

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • znajomość podstawowych zagadnień z dydaktyki ogólnej
  • praktyczne umiejętności i wiadomości z zakresu metodyki nauczania Rytmiki z kształceniem słuchu w klasach I-III SM I st.
  • znajomość treści programowych przedmiotu Rytmika z elementami kształcenia słuchu w klasach I-III SM I st.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  1. Uczestnictwo w konferencjach, sesjach naukowych, metodycznych i warsztatowych oraz seminariach poświęconych zagadnieniom z dziedziny Rytmiki oraz pedagogiki
  2. Udział w zajęciach:
  • rytmika
  • improwizacja fortepianowa
  • kształcenie słuchu,

  • zasady muzyki,

  • formy muzyczne,

  • literatura muzyczna,

  • historia muzyki, 

  • harmonia,
  • taniec ludowy,
  • taniec historyczny.

 

bibliografia podstawowa
  1. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
  2. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa 1992.

  3. Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.

  4. Skazińska M., Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży [w:] Muzyka  środkiem uspołecznienia młodych, Pro Sinfonika, 1979.

  5. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa, Poznań 1981.

  6. Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995. 

 

bibliografia uzupełniająca
  1. Materiały informacyjno-dyskusyjne, COPSA ( wybrane pozycje)

  2. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały   z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)

  3. Skazińska M., Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki[w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź

  4. Red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1966.

  • Inna literatura dotycząca metodyki prowadzenia rytmiki i kształcenia słuchu w zakresie Szkoły Muzycznej I st.

 

efekty kształcenia - wiedza

-student posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
-student posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej-rytmika
-student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzenia zajęć rytmiki z elementami kształcenia słuchu szkole muzycznej I stopnia
-student posiada znajomość podstawowego repertuaru muzycznego związanego z programem nauczania rytmiki z elementami kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia
-student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji i materiałów dydaktycznych pomocnych w prowadzeniu zajęć rytmiki z elementami kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia
-student orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym prowadzenia zajęć rytmiki z elementami kształcenia słuchu z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym
-student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie
-student rozumie procesy rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym

efekty kształcenia - umiejętności

-student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie
-student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły
-student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do prowadzenia zajęć rytmiki z kształceniem słuchu
-student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie planowania i prowadzenia zajęć rytmiki z kształceniem słuchu w szkole muzycznej I stopnia
-student posiada umiejętność doboru właściwej literatury muzycznej na zajęcia rytmiki z kształceniem słuchu z dziećmi
-student posiada znajomość i umiejętność wykonywania na instrumencie utworów oraz innych materiałów muzycznych potrzebnych do opracowywania na zajęciach z dziećmi
-student przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki ruchu i postawy umożliwiające operowanie ciałem oraz głosem w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny
-student wykazuje umiejętność radzenia sobie z sytuacjami stresowymi, w tym także w odniesieniu do grupy którą prowadzi

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

-student posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie rytmiki i kształcenia słuchu na pierwszym etapie edukacyjnym
-student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za powierzone mu zadania
-student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne
-student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji zadań wynikających z kształtowania warsztatu pedagoga-nauczyciela
-student posiada umiejętność samooceny,jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych oraz artystycznych
-student umiejętnie komunikuje się w obrębie społeczności szkolnej
-student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z prowadzonymi dziećmi
-student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki

Semestry

Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
Rytmika (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0wykładzaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 4/4281/11867
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Analiza podstawy programowej dla przedmiotu rytmika z elementami kształcenie słuchu w Szkole Muzycznej I st.
  • Zagadnienia metrorytmiczne skorelowane z kształceniem słuchu 
  • Stosowanie dyktand 
  • Zagadnienia z zakresu solfeża dalcroze'owskiego na poziomie problematyki szkoły muzycznej I st.

 

metody dydaktyczne
  • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.

Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:

  • zagadnień metrorytmicznych oraz solfeżowych dotyczących realizacji programu nauczania rytmiki  z elementami kształcenia słuchu w Szkole Muzycznej I st.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0wykładzaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 4/4281/11868
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Dalsza realizacja treści prowadzenia rytmiki z elementami kształcenia słuchu w Szkole Muzycznej I st::

  1. Analiza programów nauczania - rozkład materiału nauczania 
  2. Projektowanie zadań, przygotowanie lekcji, scenariusze lekcji

 

metody dydaktyczne
  • podająca - werbalna: wykład, dyskusja
  • waloryzująca
  • problemowa
  • operatywna-praktyczna
  • problemowo-twórcza
  • problemowo-analityczna

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.

Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:

  • Wprowadzania zagadnień metrorytmicznych oraz solfeżowych na rytmice z kształceniem słuchu  w Szkole Muzycznej I st.z
  • Opracowania rozkładu nauczania'
  • Realizacja programu nauczania rytmika z elementami kształcenia słuchu  w Szkole Muzycznej I st.

 

wykonanie: www.ansta.pl