symbol | jezyk |
4/4281 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- zdobywanie umiejętności praktycznego prowadzenia zajęć rytmiki z kształceniem słuchu w Szkole Muzycznej I st.
- zdobywanie doświadczeń z zakresu metodycznego i merytorycznego przygotowania nauczyciela do zajęć praktycznych
- kształtowanie umiejętności projektowania ćwiczeń praktycznych dostosowanych programowo dla danej klasy
- doskonalenie umiejętności przygotowywania scenariuszy prowadzonych zajęć praktycznych
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- znajomość podstawowych zagadnień z dydaktyki ogólnej
- praktyczne umiejętności i wiadomości z zakresu metodyki nauczania Rytmiki z kształceniem słuchu w klasach I-III SM I st.
- znajomość treści programowych przedmiotu Rytmika z elementami kształcenia słuchu w klasach I-III SM I st.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- Uczestnictwo w konferencjach, sesjach naukowych, metodycznych i warsztatowych oraz seminariach poświęconych zagadnieniom z dziedziny Rytmiki oraz pedagogiki
- Udział w zajęciach:
- rytmika
- improwizacja fortepianowa
-
kształcenie słuchu,
-
zasady muzyki,
-
formy muzyczne,
-
literatura muzyczna,
-
historia muzyki,
- harmonia,
- taniec ludowy,
- taniec historyczny.
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
-
Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa 1992.
-
Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.
-
Skazińska M., Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży [w:] Muzyka środkiem uspołecznienia młodych, Pro Sinfonika, 1979.
-
Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa, Poznań 1981.
- Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995.
|
bibliografia uzupełniająca |
-
Materiały informacyjno-dyskusyjne, COPSA ( wybrane pozycje)
-
Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)
-
Skazińska M., Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki, [w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź
-
Red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1966.
- Inna literatura dotycząca metodyki prowadzenia rytmiki i kształcenia słuchu w zakresie Szkoły Muzycznej I st.
|
efekty kształcenia - wiedza |
-student posiada wiedzę dotyczącą pedagogiki i psychologii w zakresie problematyki pracy z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym -student posiada wiedzę pedagogiczno-dydaktyczną przedmiotu specjalności głównej-rytmika -student dysponuje wiedzą z zakresu prowadzenia zajęć rytmiki z elementami kształcenia słuchu szkole muzycznej I stopnia -student posiada znajomość podstawowego repertuaru muzycznego związanego z programem nauczania rytmiki z elementami kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia -student posiada wiedzę umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji i materiałów dydaktycznych pomocnych w prowadzeniu zajęć rytmiki z elementami kształcenia słuchu w szkole muzycznej I stopnia -student orientuje się w piśmiennictwie dotyczącym prowadzenia zajęć rytmiki z elementami kształcenia słuchu z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym -student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie -student rozumie procesy rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym |
efekty kształcenia - umiejętności |
-student posiada podstawową wiedzę dotyczącą zasad prawidłowej emisji głosu w mowie i śpiewie -student posiada umiejętności i kompetencje niezbędne do kompleksowej realizacji dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych zadań szkoły -student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do prowadzenia zajęć rytmiki z kształceniem słuchu -student jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w zakresie planowania i prowadzenia zajęć rytmiki z kształceniem słuchu w szkole muzycznej I stopnia -student posiada umiejętność doboru właściwej literatury muzycznej na zajęcia rytmiki z kształceniem słuchu z dziećmi -student posiada znajomość i umiejętność wykonywania na instrumencie utworów oraz innych materiałów muzycznych potrzebnych do opracowywania na zajęciach z dziećmi -student przyswoił sobie dobre nawyki dotyczące techniki ruchu i postawy umożliwiające operowanie ciałem oraz głosem w sposób najbardziej wydajny i bezpieczny -student wykazuje umiejętność radzenia sobie z sytuacjami stresowymi, w tym także w odniesieniu do grupy którą prowadzi |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
-student posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie rytmiki i kształcenia słuchu na pierwszym etapie edukacyjnym -student charakteryzuje się wrażliwością etyczną, refleksyjnością oraz postawami prospołecznymi i poczuciem odpowiedzialności za powierzone mu zadania -student realizuje własne koncepcje i działania artystyczne, mając na uwadze oddziaływanie edukacyjne -student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji zadań wynikających z kształtowania warsztatu pedagoga-nauczyciela -student posiada umiejętność samooceny,jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań pedagogicznych, dydaktycznych, muzycznych oraz artystycznych -student umiejętnie komunikuje się w obrębie społeczności szkolnej -student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować działalność artystyczną realizowaną z prowadzonymi dziećmi -student umie posługiwać się fachową terminologią z zakresu dziedziny muzyki |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Malgeri, | 4/4281/11868 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Dalsza realizacja treści prowadzenia rytmiki z elementami kształcenia słuchu w Szkole Muzycznej I st::
- Analiza programów nauczania - rozkład materiału nauczania
- Projektowanie zadań, przygotowanie lekcji, scenariusze lekcji
|
metody dydaktyczne |
- podająca - werbalna: wykład, dyskusja
- waloryzująca
- problemowa
- operatywna-praktyczna
- problemowo-twórcza
- problemowo-analityczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są obecności na zajęciach,odpowiedzi ustne, przygotowanie prac pisemnych w zależności od przerabianego materiału.
Studenci powinni posiadać wiedzę z zakresu:
- Wprowadzania zagadnień metrorytmicznych oraz solfeżowych na rytmice z kształceniem słuchu w Szkole Muzycznej I st.z
- Opracowania rozkładu nauczania'
- Realizacja programu nauczania rytmika z elementami kształcenia słuchu w Szkole Muzycznej I st.
|