Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Taniec współczesny

symboljezyk
3/4248
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego – specjalność MUSICAL na 3-letnich stacjonarnych studiach licencjackich (4 semestry) po ukończeniu I cyklu studiów powinni opanować podstawowe techniki tańca współczesnego, nabyć umiejętności kreowania postaci scenicznej w oparciu o określoną technikę taneczną. Powinni też uzyskać wysoką sprawność ruchową, siłę i wytrzymałość aparatu ruchowego. Powinni nabyć umiejętność choreograficznej improwizacji przekazywania poprzez własną osobowość idei reżyserskiej, muzycznej, oraz choreograficznej.

Treści programowe:

Ciało jako środek wyrazu, jako warsztat twórczy. Technika Marty Graham- centrum ruchu i grawitacja ciała, przenoszenie ciężaru ciała, praca korpusu. Tworzenie przestrzeni choreograficznej. Impuls i reakcja tancerza w przestrzeni. Ruch i sposoby jego wyrażania. Powiązanie formy ruchu ze stylem muzycznym.

 

 

Ostateczny kształt minimum programowego, który nadaje pedagog prowadzący, jest uwarunkowany indywidualnymi predyspozycjami studenta oraz trudnym do zaplanowania tempem jego rozwoju. Dopuszcza się możliwość dużej elastyczności w realizowaniu programu, wynikającą z przygotowań studentów do scenicznej działalności wydziału (estradowe prezentacje i premiery musicali) .

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne

Podstawowe umiejętności taneczne, koordynacja ruchowa, wysoka sprawność fizyczna.

 

Wymagania końcowe

-    Prezentacja dwóch układów choreograficznych oraz jednej improwizacji tanecznej na zadany temat.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa
- brak danych -
bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

- posiada podstawową wiedzę na temat budowy aparatu ruchowego, - posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością, - rozpoznaje techniki i style taneczne oraz, - zna i rozumie podstawową konstrukcję poszczególnych układów choreograficznych, - posiada niezbędną wiedzę w celu umiejętnego dotarcia do informacji (książki, internet, nagrania video) dotyczących kierunku studiów, - zna wzajemne powiązania i relacje pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi elementami tańca, - zna podstawowe zasady tworzenia improwizacji ruchowej.

efekty kształcenia - umiejętności

- ma umiejętność tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych, - potrafi wypełnić powierzoną partię taneczną osobistą kreatywnością i artystyczną wyobraźnią, - ma umiejętność efektywnego wykorzystania wiedzy dotyczącej technik ćwiczenia niezbędnych podczas samodzielnej pracy, - zna i umie dopasować odpowiednią dla repertuaru technikę taneczną i styl, - posiada umiejętność dostosowania formy artystycznej do różnorodnych wymagań publiczności oraz trafnej oceny warunków przestrzennych w miejscu występu, - posiada biegłość w zapamiętywaniu materiału choreograficznego, - umiejętnie panuje nad emocjami w procesie przygotowawczym i realizacyjnym prezentacji publicznej W zakresie kompetencji społecznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- wykazuje kreatywność w podejmowaniu samodzielnych decyzji oraz prac związanych z zawodem, - jest zdolny do wyrażania ocen w stosunku do własnych działań oraz innych osób, - posiada umiejętność pracy w zespole, - umie świadomie i profesjonalnie dokonać autoprezentacji.

Semestry

wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
360.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Sławomir Gidel, 3/4248/11729
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ciało jako środek wyrazu, warsztat twórczy, Technika Marty Graham-centrum ruchu i grawitacja ciał, przenoszenie ciężaru ciała, praca korpusu. Podstawy jednej z technik tańca współczesnego: Marce Cunningham, Jose Limon, Lester Horton. Tworzenie przestrzeni choreograficznej. Impuls i reakcja tancerza na przestrzeń. Ruch i sposoby jego wyrażania. Powiązanie formy ruchu ze stylem i muzyką.

metody dydaktyczne

zajęcia praktyczne na sali baletowej; ćwiczenia na podłodze i środku sali, ćwiczenia przestrzenne, izolacyjne. Improwizacja. Stopniowanie tempa, ekspresji, dynamiki i charakteru kompozycji choreograficznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja dwóch układów choreograficznych oraz jednej improwizacji na zadany temat.

 

Kryteria oceny:

-          warsztat wykonawczy – umiejętności techniczne (ćwiczenia na podłodze i środku sali, allegro, ćwiczenia przestrzenne, izolacyjne, technika obrotów),

-          opanowanie i zrozumienie warstwy choreograficznej,

-          umiejętność stopniowania tempa, ekspresji, dynamiki i charakteru kompozycji choreograficznych

-          umiejętność prezentacji w różnych stylach  i technikach tanecznych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
460.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Sławomir Gidel, 3/4248/11730
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozwijanie i pogłębianie umiejętności: Ciało jako środek wyrazu, warsztat twórczy, Technika Marty Graham-centrum ruchu i grawitacja ciał, przenoszenie ciężaru ciała, praca korpusu. Podstawy jednej z technik tańca współczesnego: Marce Cunningham, Jose Limon, Lester Horton. Tworzenie przestrzeni choreograficznej. Impuls i reakcja tancerza na przestrzeń. Ruch i sposoby jego wyrażania. Powiązanie formy ruchu ze stylem i muzyką.

metody dydaktyczne

Zajęcia praktyczne na sali baletowej; ćwiczenia na podłodze i środku sali, ćwiczenia przestrzenne, izolacyjne. Improwizacja. Stopniowanie tempa, ekspresji, dynamiki i charakteru kompozycji choreograficznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja dwóch układów choreograficznych oraz jednej improwizacji na zadany temat.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
560.002.0ćwiczeniakolokwiummgr Sławomir Gidel, 3/4248/11731
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozwijanie i pogłębianie umiejętności: Ciało jako środek wyrazu, warsztat twórczy, Technika Marty Graham-centrum ruchu i grawitacja ciał, przenoszenie ciężaru ciała, praca korpusu. Podstawy jednej z technik tańca współczesnego: Marce Cunningham, Jose Limon, Lester Horton. Tworzenie przestrzeni choreograficznej. Impuls i reakcja tancerza na przestrzeń. Ruch i sposoby jego wyrażania. Powiązanie formy ruchu ze stylem i muzyką.

metody dydaktyczne

Zajęcia praktyczne na sali baletowej; ćwiczenia na podłodze i środku sali, ćwiczenia przestrzenne, izolacyjne. Improwizacja. Stopniowanie tempa, ekspresji, dynamiki i charakteru kompozycji choreograficznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja dwóch układów choreograficznych oraz jednej improwizacji na zadany temat.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
660.002.0ćwiczeniaegzaminmgr Sławomir Gidel, 3/4248/11732
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozwijanie i pogłębianie umiejętności: Ciało jako środek wyrazu, warsztat twórczy, Technika Marty Graham-centrum ruchu i grawitacja ciał, przenoszenie ciężaru ciała, praca korpusu. Podstawy jednej z technik tańca współczesnego: Marce Cunningham, Jose Limon, Lester Horton. Tworzenie przestrzeni choreograficznej. Impuls i reakcja tancerza na przestrzeń. Ruch i sposoby jego wyrażania. Powiązanie formy ruchu ze stylem i muzyką.

metody dydaktyczne

Zajęcia praktyczne na sali baletowej; ćwiczenia na podłodze i środku sali, ćwiczenia przestrzenne, izolacyjne. Improwizacja. Stopniowanie tempa, ekspresji, dynamiki i charakteru kompozycji choreograficznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Prezentacja dwóch układów choreograficznych oraz jednej improwizacji na zadany temat.

wykonanie: www.ansta.pl