Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia teatru muzycznego

symboljezyk
3/4239
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego na 3-letnich stacjonarnych studiach licencjackich (6 semestrów) po ukończeniu I cyklu studiów znają procesy, które doprowadziły do powstania i rozwoju teatru muzycznego. Znajomość dotyczy:

- realiów społeczno-kulturalnych danych epok

- biografii i założeń artystycznych najwybitniejszych twórców teatru muzycznego

- funkcji społecznej teatru muzycznego w danej epoce

- podstawowej znajomości warstwy dramatyczno-muzycznej dzieł typowych dla poszczególnych etapów rozwoju teatru muzycznego

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

- znajomość historii muzyki

- podstawowa znajomość założeń estetycznych danej epoki

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

historia muzyki, historia wokalistyki, historia teatru

bibliografia podstawowa

Bliżej opery. Twórcy-dzieła-konteksty, red. J. Mianowski, R. D. Golianek, Toruń 2010

 

B. Horowicz, Teatr operowy, Warszawa 1963

 

Jak skomponować „dramma per musica”. Od „Dafne” do „Ulisse Errante”, pod red. T. Cartera i Z. M. Szweykowskiego, Kraków 1994.

 

M. Steel, Wielcy kompozytorzy i ich czasy, Poznań 2009.

 

P. Kamiński, Tysiąc i jedna opera, t. I i II, Warszawa 2008.

 

R. D. Golianek, Zrozumieć operę, Poznań 2009

 

J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska: Opera i dramat. Kraków 1980

 

K. Estreicher: Historia sztuki w zarysie. Warszawa-Kraków 2000

 

P. Kamiński: Tysiąc i jedna opera, Kraków 2008

bibliografia uzupełniająca

F. Blume (red.): Die Musik Geschihte und Gegenwart, Kassel 1949 - 1979

E. Dziębowska (red.): Encyklopedia muzyczna PWM, Część biograficzna, Kraków 1979-2008

J. Kański: Przewodnik operowy, Kraków 2000

L. Kydryński: Przewodnik operetkowy, Kraków 1977

L. Kydryński: Opera na cały rok, Kraków 1989

efekty kształcenia - wiedza

- posiada wiedzę dotycząca prądów estetycznych danej epoki - posiada wiedzę dotycząca roli społecznej teatru muzycznego - posiada wiedzę dotycząca biografii i założeń artystycznych najwybitniejszych twórców i wykonawców danych epok - posiada wiedzę dotyczącą warstwy słownej i muzycznej dzieł reprezentatywnych dla danej epoki

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi przedstawić ustnie i pisemnie historię teatru muzycznego jako proces, uwzględniając podłoże socjologiczne tegoż procesu i przywołując twórców, wykonawców i dzieła reprezentatywne dla poszczególnych okresów - posiada wiedzę dotyczącą zdobywania informacji o historii teatru muzycznego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- potrafi samodzielnie pozyskać informacje dotyczące dzieł i twórców nieomawianych na zajęciach - potrafi odnieść uzyskaną wiedzę do umiejętności praktycznych zdobywanych na innych zajęciach (np. śpiewie solowym, zespołach wokalnych)

Semestry

wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładkolokwiummgr Jerzy Snakowski, 3/4239/11686
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Tręści programowe:

Przedstawienie przedmiotu, literatury, warunków zaliczenia

tradycje europejskich form teatralnych z muzyką, Kamerata florencka, Monteverdi

Monteverdi

Lully, Rameu, tradycje protestanckie, opera na dworze Władysława IV

Szkoła wenecka i neapolitańska, komercjalizacja gatunku, prymat warstwy wokalnej, kastraci

Cavalli, Vivaldi, Haendel – uwarunkowania społeczne, struktura organizacyjna teatru operowego

Cavalli, Vivaldi, Heandel – specyfika gatunku, opera seria i buffa

Gluck, pierwsza reforma operowa

Mozart – różnorodność stylistyczna, teatr Mozarta

Mozart – opery włoskie

Mozart – opery niemieckie

Rossini – opera buffa

Rossini – opera seria

Beethoven, Opera francuska doby rewolucji francuskiej

Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach.

metody dydaktyczne

   -        wykład teoretyczny z wykorzystaniem multimediów

   -        dyskusja dot omawianych epok, dzieł i ich interpretacji realizatorsko-wykonawczej oraz twórców

   -        praca pisemna tworzona w oparciu o studia własne pisana pod kierunkiem prowadzącego, zachęcając do poznawania dzieł nieobjętych programem

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ocena na podstawie pracy pisemnej.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładkolokwiummgr Jerzy Snakowski, 3/4239/11694
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

Auber, Halevy, Meyerbeer

Gretry, Boildieu, Auber, Adam

Offenbach

Donizetti, Nicolai, Flotow, Poniatowski

Bellini

Marschner, Hoffmann, Weber

Opero-balety Ludwika XIV, Novarre, balet romantyczny

Operetka wiedeńska, Sullivan i Gilbert

Efektem kształcenia jest orientacja studenta w wyżej wymienionych zagadnieniach.

 

metody dydaktyczne

   -        wykład teoretyczny z wykorzystaniem multimediów

   -        dyskusja dot omawianych epok, dzieł i ich interpretacji realizatorsko-wykonawczej oraz twórców

   -        praca pisemna tworzona w oparciu o studia własne pisana pod kierunkiem prowadzącego, zachęcając do poznawania dzieł nieobjętych programem

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kolokwium ustne sprawdzające znajomość zagadnień poruszanych na zajęciach

wykonanie: www.ansta.pl