symbol | jezyk |
---|---|
3/4235 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot realizowany jest na pierwszym roku studiów przez pierwszy semestr w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Zajęcia prowadzone są w formie wykładu o charakterze teoretyczno-praktycznym. Głównym celem jest zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami związanymi z zasadami muzyki, uporządkowanie tej wiedzy oraz nabycie umiejętności zastosowania jej w praktyce muzycznej. Treści programowe i ich sposób realizacji wynikają bezpośrednio ze specyfiki kierunku studiów; brana jest również pod uwagę wcześniejsza edukacja muzyczna studenta. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność czytania nut w kluczu wiolinowym i basowym. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Lasocki J. K., Podstawowe wiadomości z nauki o muzyce, Kraków 2004. Radziwiłłowicz D., Ćwiczenia z zasad muzyki. Wybrane zagadnienia, Warszawa 1995. Wesołowski F., Zasady muzyki, Kraków 2004. Zganiacz-Mazur L., ABC teorii muzyki, Warszawa 2002.
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Drobner M., Instrumentoznawstwo i akustyka, Kraków 2004. Drobner M., Systemy i skale muzyczne, Kraków 1982. Guzowski K., Instrumentoznawstwo, Gdańsk 1987. Gwizdalanka D., Słowniczek oznaczeń i skrótów muzycznych, Kraków 2008. Malko D., Zasady muzyki i kształcenie słuchu, Warszawa 1992. Wesołowski F., Materiały do nauki o skalach muzycznych, Kraków 1997.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada podstawową wiedzę o: akustyce, notacji muzycznej, budowie gam i ich odmianach, interwałach, akordyce, innych skalach poza systemem dur-moll, zagadnieniach metrorytmicznych, oznaczeniach związanych z zapisem partytury, elementach instrumentoznawstwa. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
• ma opanowaną umiejętność odczytywania i posługiwania się elementami notacji muzycznej w stopniu pozwalającym na rozumienie i interpretację oznaczeń muzycznych, • potrafi efektywnie wykorzystywać wiedzę dotyczącą interwalistyki, akordyki oraz zagadnień metrorytmicznych, • umie swobodnie poruszać się w systemie dur-moll np. rozpoznawać i budować gamy durowe i mollowe oraz ich odmiany, budować i rozwiązywać ich interwały charakterystyczne, • dysponuje sprawnością w analizowaniu i interpretowaniu zapisu utworów wokalnych (solowych, kameralnych) i partytur orkiestrowych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
• jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych ze zbieraniem i analizowaniem informacji • potrafi podjąć refleksję nad potrzebą ciągłego rozwoju. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | as. mgr Beata Kotłowska, | 3/4235/11670 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
I. Podstawowe elementy notacji muzycznej z elementami akustyki.
II. Skala, gama, tonacja.
Przyswojenie przez studenta wiedzy z podstawowych zasad muzyki oraz zdobycie następujących umiejętności:
pozwoli studentowi osiągnąć sprawność w analizowaniu i interpretowaniu zapisu utworów wokalnych (solowych, kameralnych) i partytur orkiestrowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Proces nauczania kursu przewiduje następujące formy pracy: - wykłady wprowadzające z objaśnieniem, - ćwiczenia praktyczne, - prace domowe (utrwalanie i pogłębianie poznanego materiału), - omawianie i analizowanie na zajęciach ćwiczeń domowych studentów wraz z wyjaśnieniami i korektą, - testy sprawdzające (krótkie sprawdziany podsumowujące wiadomości teoretyczne i praktyczne po zakończeniu działu programowego), - kolokwium końcowe (test obejmujący materiał całego kursu).
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kurs kończy się zaliczeniem z oceną. Podstawą zaliczenia semestru jest zaliczenie wszystkich kolokwiów wewnętrznych po zakończeniu działów programowych oraz wszystkich ćwiczeń, przygotowanych do realizacji w danym semestrze (praca na zajęciach, prace domowe), jak i pozytywny wynik uzyskany z kolokwium końcowego. Przedmiotem oceny jest również aktywność studenta na zajęciach. |