Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Wybrane zagadnienia z historii muzyki z literaturą

symboljezyk
3/4233
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z dziejami muzyki artystycznej Zachodu, wykształcenie sprawności w rozpoznawaniu stylów, form i gatunków oraz przygotowanie do pełnego i świadomego uczestnictwa w życiu muzycznym, a w dalszej kolejności do jego fachowego kształtowania. W porządku chronologicznym omawiane są przemiany jakim podlegała muzyka artystyczna naszego kręgu kulturowego na przestrzeni ponad tysiąca lat ze wskazaniem na związki tych przemian z innymi dziedzinami życia. Obok dominującej kwestii twórczości kompozytorskiej poruszane są kwestie zapisu muzyki, systemów dźwiękowych, rozwoju instrumentarium, przemian życia muzycznego, znaczenia i sensu dzieł muzycznych oraz funkcji muzyki w zmieniającym się życiu społecznym. Oprócz powyższych treści z zakresu historii muzyki na zajęciach prezentowane są fragmenty wybranych utworów muzycznych z omawianych epok. W trakcie słuchania utworów lub ich części studenci koncentrują się na problematyce stylu, techniki, formy itp., aby w przyszłości wykorzystać te umiejętności do klasyfikowania wszelkich utworów muzycznych. W kształceniu muzycznym jest to przedmiot podstawowy, gdyż obecnie znakomita większość repertuaru pochodzi z przeszłości; trudno też zrozumieć i należycie ocenić muzykę współczesną nie znając muzyki przeszłości.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Warunkiem wstępnym jest podstawowy zasób wiedzy o muzyce, słuch muzyczny i pamięć muzyczna, umiejętność przyswajania wiedzy oraz jej prezentowania. W trakcie semestrów od studentów wymaga się frekwencji na zajęciach oraz aktywnego uczestniczenia w zajęciach.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Wykonywanie muzyki, samodzielna lektura książek o muzyce oraz aktywne słuchanie muzyki na koncertach, w radio i z płyt.

bibliografia podstawowa
  1. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki, t. 1 i 2, Kraków, 1989, 1990;

  2. J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki polskiej, t. 1 i 2, Kraków 1995, 1996;

  3. A. Einstein, Muzyka w epoce romantyzmu, Kraków 1983;

  4. D. Gwizdalanka, Historia muzyki, t. 1-3, Kraków 2005, 2006, 2009;

  5. A. Jarzębska, Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX
    wieku, Wrocław 2004;

  6. D. Kowalska, ABC historii muzyki, Kraków 2001;

  7. D. Szlagowska, Kultura muzyczna antyku, Gdańsk 1998;

  8. D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1999;

  9. M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998;

  10. M. Wozaczyńska, Muzyka renesansu, Gdańsk 2000;

  11. Hasła osobowe z Encyklopedii Muzycznej PWM, red. E. Dziębowska.

 

bibliografia uzupełniająca
  1. K. Berger, Bach’s Cycle, Mozart’s Arrow. An Essay on the Origins of Musical Modernity, Berkeley and Los Angeles 2007 University of California Press;

  2. L. Botstein, Modernism, Grove Music Online;

  3. H. Danuser, Neue Musik, Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 7, Bärenreiter Verlag 1997;

  4. E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997

  5. J. Paster, Postmodernism, Grove Music Online;

  6. J. Rusthon, Classical Music. A Concise History from Gluck to Beethoven, London 1994 Thames & Hudson;

  7. C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Warszawa 1975

  8. A. Whittall, Romantic Music. A Concise History from Schubert to Sibelius, London 1987 Thames & Hudson;

  9. hasła osobowe i przedmiotowe z New Grove i Musik in Geschichte und Gegenwart

  10. Wybrane monografie kompozytorów

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
145.002.0wykładkolokwiumdr hab. Danuta Popinigis, 3/4233/11668
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Średniowiecze, renesans

1. Zagadnienia wstępne: pojęcie „historia muzyki”, „styl muzyczny”, „forma muzyczna”, periodyzacja dziejów muzyki

2. Kultura muzyczna średniowiecznej Europy w kontekście antycznego dziedzictwa oraz problemy filozoficzno-estetyczne epoki

3. Monodia religijna i świecka (instrumentarium średniowiecza)

4. Rozwój wielogłosowości do 1450 roku (fazy rozwoju, ośrodki, kompozytorzy, techniki, rozwiązania rytmiczne, gatunki i formy muzyczne)

5. Renesans: konteksty kulturowe, cechy charakterystyczne kultury muzycznej i muzyki

6. Msza i motet w stylu flamandzkim, rzymskim i weneckim

7. Gatunki muzyki świeckiej (madrygał, pieśń)

8. Renesansowe instrumenty i muzyka instrumentalna

 

Efekty kształcenia:

Wyposażenie studentów w system wiadomości, umiejetności i nawyków pozwalających na analizę i interpretację faktów historycznych oraz analizę i interpretację dzieł pochodzących z różnych epok historycznych

metody dydaktyczne
  • wykład

  • dyskusja

  • prezentacja audiowizualna

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • wysoka frekwencja na zajęciach

  • zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu obejmującego treści programowe danego semestru

  • sprawdzian słuchowy potwierdzający znajomość literatury muzycznej danego okresu historycznego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
245.002.0wykładkolokwiumdr hab. Danuta Popinigis, 3/4233/11679
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Barok

1. Epoka baroku w perspektywie historycznej, konteksty kulturowe, cechy charakterystyczne muzyki (zróżnicowanie stylistyczne, gatunkowe i formalne)

2. Instrumentarium epoki

3. Włoskie stile moderno – zróżnicowanie form, recepcja poza Włochami

4. Formy wokalno-instrumentalne (opera, oratorium, kantata)

5. Formy instrumentalne wczesnego, środkowego i późnego baroku

efekty kształcenia

Wyposażenie studentów w system wiadomości, umiejetności i nawyków pozwalających na analizę i interpretację faktów historycznych oraz analizę i interpretację dzieł pochodzących z różnych epok historycznych

metody dydaktyczne
  • wykład

  • dyskusja

  • prezentacja audiowizualna

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • wysoka frekwencja na zajęciach

  • zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu obejmującego treści programowe danego semestru

  • sprawdzian słuchowy potwierdzający znajomość literatury muzycznej danego okresu historycznego



wykonanie: www.ansta.pl