symbol | jezyk |
---|---|
3/4233 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z dziejami muzyki artystycznej Zachodu, wykształcenie sprawności w rozpoznawaniu stylów, form i gatunków oraz przygotowanie do pełnego i świadomego uczestnictwa w życiu muzycznym, a w dalszej kolejności do jego fachowego kształtowania. W porządku chronologicznym omawiane są przemiany jakim podlegała muzyka artystyczna naszego kręgu kulturowego na przestrzeni ponad tysiąca lat ze wskazaniem na związki tych przemian z innymi dziedzinami życia. Obok dominującej kwestii twórczości kompozytorskiej poruszane są kwestie zapisu muzyki, systemów dźwiękowych, rozwoju instrumentarium, przemian życia muzycznego, znaczenia i sensu dzieł muzycznych oraz funkcji muzyki w zmieniającym się życiu społecznym. Oprócz powyższych treści z zakresu historii muzyki na zajęciach prezentowane są fragmenty wybranych utworów muzycznych z omawianych epok. W trakcie słuchania utworów lub ich części studenci koncentrują się na problematyce stylu, techniki, formy itp., aby w przyszłości wykorzystać te umiejętności do klasyfikowania wszelkich utworów muzycznych. W kształceniu muzycznym jest to przedmiot podstawowy, gdyż obecnie znakomita większość repertuaru pochodzi z przeszłości; trudno też zrozumieć i należycie ocenić muzykę współczesną nie znając muzyki przeszłości. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Warunkiem wstępnym jest podstawowy zasób wiedzy o muzyce, słuch muzyczny i pamięć muzyczna, umiejętność przyswajania wiedzy oraz jej prezentowania. W trakcie semestrów od studentów wymaga się frekwencji na zajęciach oraz aktywnego uczestniczenia w zajęciach. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Wykonywanie muzyki, samodzielna lektura książek o muzyce oraz aktywne słuchanie muzyki na koncertach, w radio i z płyt. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 45.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Danuta Popinigis, | 3/4233/11668 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Średniowiecze, renesans 1. Zagadnienia wstępne: pojęcie „historia muzyki”, „styl muzyczny”, „forma muzyczna”, periodyzacja dziejów muzyki 2. Kultura muzyczna średniowiecznej Europy w kontekście antycznego dziedzictwa oraz problemy filozoficzno-estetyczne epoki 3. Monodia religijna i świecka (instrumentarium średniowiecza) 4. Rozwój wielogłosowości do 1450 roku (fazy rozwoju, ośrodki, kompozytorzy, techniki, rozwiązania rytmiczne, gatunki i formy muzyczne) 5. Renesans: konteksty kulturowe, cechy charakterystyczne kultury muzycznej i muzyki 6. Msza i motet w stylu flamandzkim, rzymskim i weneckim 7. Gatunki muzyki świeckiej (madrygał, pieśń) 8. Renesansowe instrumenty i muzyka instrumentalna
Efekty kształcenia: Wyposażenie studentów w system wiadomości, umiejetności i nawyków pozwalających na analizę i interpretację faktów historycznych oraz analizę i interpretację dzieł pochodzących z różnych epok historycznych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 45.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Danuta Popinigis, | 3/4233/11679 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Barok 1. Epoka baroku w perspektywie historycznej, konteksty kulturowe, cechy charakterystyczne muzyki (zróżnicowanie stylistyczne, gatunkowe i formalne) 2. Instrumentarium epoki 3. Włoskie stile moderno – zróżnicowanie form, recepcja poza Włochami 4. Formy wokalno-instrumentalne (opera, oratorium, kantata) 5. Formy instrumentalne wczesnego, środkowego i późnego baroku efekty kształcenia Wyposażenie studentów w system wiadomości, umiejetności i nawyków pozwalających na analizę i interpretację faktów historycznych oraz analizę i interpretację dzieł pochodzących z różnych epok historycznych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
|