symbol | jezyk |
---|---|
3/4229 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym celem nauczania przedmiotu kształcenie słuchu na Wydziale Wokalno-Aktorskim jest wykształcenie umiejętności samodzielnego odczytania dzieła wokalnego i wokalno-instrumentalnego. Wykształcenie biegłości rozczytania dzieła dotyczy prawidłowej realizacji poszczególnych jego elementów, łącznie z oznaczeniami agogicznymi, dynamicznymi, artykulacyjnymi. Pozwoli to na opracowanie szerokiego repertuaru potrzebnego w pracy z pedagogiem śpiewu i zespołów wokalnych. Cel ten osiągnąć można poprzez: - kształcenie sprawności słuchowo-głosowej i słuchowo-analitycznej - kształcenie dyscypliny muzycznego myślenia: koncentracji, podzielności uwagi, szybkości, precyzji - wykształcenie sprawności w zakresie czytania nut głosem utworów w fakturze jedno- i wielogłosowej, realizowanej a’cappella, z towarzyszeniem fortepianu, względnie przy współudziale warstwy orkiestrowej (praca z partyturą). Aby te cele osiągnąć należy: -rozwijać zdolności muzyczne i wrażliwość słuchową - słyszenie wysokościowe, melodyczne, harmoniczne, barwy) w zakresie tonalności, rozszerzonej tonalności i atonalności - uwrażliwić na problematykę mertorytmiczną - rozwijać pamięć muzyczną - rozwijać wyobraźnie i smak muzyczny - doskonalić umiejętność czytania nut głosem w zakresie jedno- i wielogłosowości - doskonalić umiejętność zapisu zjawisk dźwiękowych | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagania które spełnić ma student bada sie podczas egzaminu wstępnego na Akademie Muzyczną.: Badanie słuchu wysokościowego - odtworzenie głosem pojedynczych wysokości dźwięków pozostających w skali głosu osoby badanej oraz z zastosowaniem transpozycji oktawowej, bez lub z określeniem wysokości dźwięku Badanie pamięci muzycznej - odtworzenie głosem motywów i fraz melodyczno-rytmicznych „lalaizacją” bez lub z określeniem wysokości dźwięków Badanie słuchu harmonicznego - odtworzenie głosem dźwięków składowych współbrzmień (3-5 dźwieków) - odtworzenie skrajnych głosów konstrukcji harmonicznej Badanie poczucia tonalnego - dotworzenie następnika do zaimprowizowanego przez pedagoga tematu | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- zasady muzyki, harmonia, historia muzyki z literaturą | |
bibliografia podstawowa | |
Anczykowska-Wysocka W.: Kształcenie wokalistów w czytaniu nut głosem, Prace Specjalne 62, Ak. Muz. Gdańsk 2004 Bertalotti A.: 50 Zweistimmige Chorsolffegien, Leipzig Peters 1981 Danyszowa H., Iszkowska Z., Jargoń J., Moszumańska K.: Zbiór ćwiczeń do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1978 Dobrowolska-Marucha D.: Dyktanda muzyczne 1-3 + CD PWM Kraków 2003 Dzielska J.: Materiały pomocnicze do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1992 Dziewulska M., Frąckiewicz A., Palowska K.: Materiały do kształcenia słuchu, PWM Kraków 1960 Kowalska-Pińczak A.: Kształcenie słyszenia linearnego – od tonalności do atonalności, AK. Muz. Gdańsk 2000 Mozart W.A.: 30 kanonów, Editio Musica Budapeszt 1981 Targońska I.: Kształcenie pamięci muzycznej + CD Ak. Muz. Warszawa 1998 Wacholc M.: Czytanie nut głosem I-III PWM Kraków 1992-1994 | |
bibliografia uzupełniająca | |
Materiały nutowe do czytania a’vista (pieśni z towarzyszeniem fortepianu, partytury – pozycje z literatury operowej i oratoryjnej) ROK I G. Concone: 50 ćwiczeń N. Vaccai: Matodo practico di canto italiano J. Brahms: Niemieckie pieśni ludowe S. Moniuszko: Pieśni wybrane A. Bertalotti: Fuenfzig zweistimmige Chorsolfeggien
ROK II M. Karłowicz: Pieśni F. Schubert: Piękna młynarka, Podróż zimowa J. S. Bach: Chorały W. A. Mozart: Kanony
Rok III W. A. Mozart: Pieśni W. A. Mozart: Requiem W. A. Mozart: Wesele Figara F. Chopin: Pieśni G. F. Haendel: Mesjasz G. F. Haendel: Kserkses J. S. Bach: Kantaty
ROK IV J. Brahms: Pieśni wybrane P. Czajkowski: Romanse J. S. Bach: Magnificat R. Wagner: Tristan i Izolda K. Szymanowski: Stabat Mater
ROK V M. Musorgski: W izbie dziecięcej Polska muzyka wokalna (kompozytorzy współcześni) C. Debussy, F. Poulenc: Pieśni A. Vivaldi: Magnificat G. Verdi: Traviata A. Berg: Lulu J. S. Bach: Msza h-moll J. S. Bach: Pasja wg. św. Mateusza T. Baird: Cztery sonety miłosne K. Penderecki: Pasja wg. św. Łukasza K. Serocki: Oczy powietrza | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada podstawową wiedzę w zakresie odczytania prawidłowej wysokości, ujęcia metrotytmicznego, rozwijania harmonicznego, kształtowania formalnego, z równoczesną realizacją warstwy agogicznej, dynamicznej artykulacyjnej - wykazuje orientację w stylach muzycznych - wykazuje się znajomością reprezentatywnych dzieł literatury wokalnej i wokalno-instrumentalnej, tworzonych na przestrzeni wieków przez twórców polskich i obcych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- wykazuje orięntację w materiale muzycznym zawartym zarówno w partii solowej, jak i w warstwie fortepianu lub partytury - potrafi sprawnie rozczytać głosem utwór w fakturze wielogłosowej realizowany a’cappella, z towarzyszeniem fortepianu oraz przy współudziale warstwy orkiestrowej - dokonuje samokontroli intonacji, barwy itd. - weryfikuje własne umiejętności, jak i osób z którymi współpracuje | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- prezentuje swoją indywidualność odzwierciedlającą cechy osobowości w opracowywanych dziełach - potrafi współpracować w grupie wokalistów, co wymaga koncentracji na własnej produkcji artystycznej, przy równoczesnej kontroli osób towarzyszących - musi kontrolować emocje i zachowania, opanować stres - nabywa umiejętność współpracy z pianistą-akompaniatorem oraz dyrygentem |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, | 3/4229/11664 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
W treściach programowych znajdujemy: - ćwiczenia rozwijające poczucie tonalności, pamięci i wyobraźni muzycznej - w korelacji z zasadami muzyki: gamy do 3 znaków – major i minor z odmianami, interwały proste, trójdźwięki o budowie – dur, moll, zmniejszony, zwiększony, metrorytmika (preferencja taktów prostych) - czytanie nut głosem ćwiczeń i utworów z literatury wokalnej, jednogłosowych tonalnych, a cappella oraz z towarzyszeniem fortepianu - zapis dyktand jednogłosowych zbudowanych na pochodach gamowo-trójdźwiękowych
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- metoda cyfrowa J.J.Rousseau - ćwiczenia ogólnosłuchowe kształcące percepcję zjawisk muzycznych w zakresie jednogłosu - realizacja prac domowych – uczenie się na pamięć i transpozycja dyktand - realizacja testów i zadań pisemnych - czytanie a’vista utworów tonalnych, jednogłosowych (ćwiczenia i zaliczenia) - improwizowanie następnika do danego poprzednika | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- minimalna frekwencja – 80 % obecności - zaliczenie wszystkich ćwiczeń w semestrze na zajęciach i przygotowanych w domu - uzyskanie poprawnej oceny z testów i kolokwiów cząstkowych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | dr Wiesława Anczykowska-Wysocka, prof. AM, | 3/4229/11674 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- ćwiczenia utrwalające i podnoszące stopień trudności zawarte w semestrze 1 oraz gamy – pozostałe tonacje, interwały złożone - realizacja wokalna wielodźwięków: dominanta septymowa w przewrotach, rozwiązaniem - jednogłos z zastosowaniem rytmu punktowanego, synkopy, nieregularnego podziału (triola), wprowadzenie taktów złożonych - zapis i czytanie utworów wokalnych z towarzyszeniem fortepianu oraz jednogłosu z faktury dwugłosowej | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- metoda cyfrowa cd - percepcja i zapamiętywanie struktur melodycznych, rytmicznych i harmonicznych w fakturze jednogłosowej - realizacja prac domowych – ćwiczenia, testy, dyktanda - realizacja kolokwiów – pisemnych, ustnych - czytanie a’vista utworów tonalnych jednogłosowych (pieśni) lub jednego głosu z faktury dwugłosowej | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- minimalna frekwencja – 80 % obecności - zaliczenie wszystkich ćwiczeń w semestrze na zajęciach i przygotowanych w domu - uzyskanie poprawnej oceny z testów i kolokwiów cząstkowych
|