symbol | jezyk |
---|---|
3/4226 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest opanowanie przez studenta podstawowych umiejętności aktorskich, stanowiących jeden z filarów warsztatu przyszłego śpiewaka-aktora, którego docelowym miejscem pracy ma być teatr muzyczny. Wspomniane umiejętności nabywane są w ramach moderowanych przez pedagoga ćwiczeń, w formie etiud i elementarnych zadań aktorskich oraz na bazie wybranych scen z dramatu klasycznego i współczesnego. Każdy z semestrów kończy się egzaminem, będącym sprawdzianem nabytych umiejętności. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagania wstępne Podstawowe predyspozycja w zakresie umiejętności aktorskich, takie jak: - interpretacja tekstu literackiego pisanego wierszem lub prozą - predyspozycje ruchowe (ekspresja ciała) - odpowiednia motoryka i ekspresja słowa
Wymagania końcowe Umiejętność stworzenia i zaprezentowania postaci scenicznej na podstawie dramatu klasycznego lub współczesnego w formie publicznej prezentacji w ramach egzaminu końcowego | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Stanisławski K.: Praca aktora nad sobą, PIW 1954 Czechow M.: O technice aktora, Wyd. Arche 2000
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Stanisławski K.: Moje życie w sztuce Shurtleff M.: Przesłuchanie | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada wiedzę w zakresie ogólnym pozwalającą na scharakteryzowanie podstawowych stylów i gatunków w literaturze dramaturgicznej, - posiada podstawową wiedzę umożliwiającą kształtowanie wyobraźni ruchowej, przestrzennej, koncentracji, współdziałania w grupie, wrażliwości na partnera, - ma podstawową wiedzę związaną z tworzeniem postaci scenicznej, - posiada podstawowa wiedzę w zakresie zachowań scenicznych –- gest, ekspresja ciała, pauza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi umiejętnie opanowywać ciało (mięśnie), uruchamiać wyobraźnię i koncentrować się, - potrafi improwizować słowem i gestem, - potrafi znaleźć charakterystyczne cechy postaci oraz odkryć logiczną sekwencję czynności fizycznych, koniecznych do realizacji działań istotnych dla całej, wybranej sceny, - potrafi samodzielnie analizować tekst dramaturgiczny pod względem jego zawartości semantycznej, stylu, obrazowania i rytmu, - potrafi tworzyć atmosferę występów publicznych, posiadając odpowiednie narzędzia do nawiązania odpowiedniego kontaktu z publicznością. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- posiada zdolność samooceny, - jest otwarty na krytykę innych, - potrafi efektywnie wykorzystywać własną wyobraźnię, intuicję i kreatywność, - umie kontrolować swoje zachowania i posiada narzędzia umożliwiające przeciwdziałanie lękom i stresom związanym z występami publicznymi. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 60.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, | 3/4226/11661 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad trzema grupami ćwiczeń, które będą bazą aktorską przyszłego aktora-wokalisty.
Trzy grupy tych ćwiczeń nawzajem się przenikają, ale muszą być opracowane oddzielnie.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Uczestnictwo czynne, jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). Etiudy wg. własnych pomysłów studentów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin z elementarnych zadań aktorskich. Studenci pokazują etiudy, które sami wymyślili i opracowali w ciągu semestru, biorą także udział w scenach zbiorowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 60.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, | 3/4226/11672 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja ćwiczeń z semestru poprzedniego. Kształtowanie wyobraźni ruchowej, przestrzennej, koncentracji, współdziałania w grupie, wrażliwości na partnera. Słowo - próby logicznego porozumiewania się na scenie w ramach konkretnego tekstu. Improwizacje słowne. Improwizacje w ciszy (posługiwanie się gestem). Interpretacja prostych wierszyków, najczęściej dla dzieci. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Uczestnictwo czynne, jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). Etiudy wg. własnych pomysłów studentów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr kończy się egzaminem komisyjnym z widownią studencką. Cel - sprawdzenie panowania nad ciałem, skupienia, wyobraźni i umiejętności nabytych przez rok nauki. W zakres egzaminu wchodzą interpretacje prostych wierszyków, inscenizowane najprościej, ale wymagające od studenta opanowania, koncentracji wyobraźni i świadomości. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 60.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, | 3/4226/11682 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wybór scen z dramatów najlepiej jednego autora i nauka analizy tekstu, tzn. uświadomienie studentowi, że wszystko co sie dzieje na scenie dzieje sie w jakimś celu. Akcja rozumiana zarówno jako akcja psychiczna jak i fizyczna musi pozostawać w zgodzie z okolicznościami. Student musi określić sytuacje swojej postaci w danej scenie i odpowiedzieć co by zrobił gdyby znalazł sie w danej sytuacji. Musi wiedzieć po co wchodzi na scenę i musi wiedzieć po co, czyli dlaczego z niej schodzi. student powinien nauczyć się milczeć, sluchać, udzielić odpowiedzi, pozostać bez ruchu, rozwinąć gest i zlikwidować go. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Uczestnictwo czynne (próbowanie działań scenicznych) jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
I semestr kończy się egzaminem ze scen i jest sprawdzianem nabytych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 60.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, | 3/4226/11690 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Wybrane sceny z dramatu. Student uczy się czytać każdą linijkę nie tylko ze względu na jej zawartość semantyczną, ale także ze względu na styl, obrazowanie i rytmy, które zdradzają przebieg akcji i osobowość postaci. Najczęściej studenci pracują nad scenami z Shakespeare'a. W ten sposób obcują z genialną dramaturgią próbując swoich możliwości i szukając cech charakterystycznych w postaci. Student musi odkryć logiczną sekwencję czynności fizycznych koniecznych do realizacji działań istotnych dla całej wybranej sceny. Każde działanie wynika logicznie i konsekwentnie z tego co je poprzedzało. W końcowej fazie prób studenci mają do dyspozycji kostium, tak ważny w operze. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Uczestnictwo czynne (próbowanie działań scenicznych) jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin komisyjny z publicznością. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 60.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, | 3/4226/11699 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przez dwa semestry III roku studenci pracują nad wybranymi scenami, które są inkrustowane ariami bądź duetami ze znanych oper. Próbują połączyć słowo ze śpiewem. Pedagog inscenizuje arie i duety w oparciu o wszystkie elementy sztuki aktorskiej nabytej w ciągu dwóch lat. Śpiewak odnoszący sukcesy z jednej strony posiada znakomite warunki głosowe, jednak kieruje się również myślą (która odpowiada za analizę), wolą (która gwarantuje panowanie nad rolą) i uczuciem (które daje pełny związek z postacią sceniczną. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Uczestnictwo czynne (próbowanie działań scenicznych) jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin będący sprawdzianem nabytych umiejętności. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 60.00 | 4.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Magdalena Boć, mgr Joanna Bogacka, prof. Grzegorz Chrapkiewicz, dr Dorota Kolak-Michalska, mgr Dariusz Szymaniak, | 3/4226/11705 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przez dwa semestry III roku studenci pracują nad wybranymi scenami, które są inkrustowane ariami bądź duetami ze znanych oper. Próbują połączyć słowo ze śpiewem. Pedagog inscenizuje arie i duety w oparciu o wszystkie elementy sztuki aktorskiej nabytej w ciągu dwóch lat. Śpiewak odnoszący sukcesy z jednej strony posiada znakomite warunki głosowe, jednak kieruje się również myślą (która odpowiada za analizę), wolą (która gwarantuje panowanie nad rolą) i uczuciem (które daje pełny związek z postacią sceniczną. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Uczestnictwo czynne (próbowanie działań scenicznych) jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Rok III kończy się egzaminem komisyjnym, który jest jednocześnie pokazem publicznym. Występ jest wykładnia tego, czego przyszli wokaliści nauczyli się na zajęciach aktorskich oraz jak potrafią zdobyte umiejętności wykorzystać na scenie w trakcie arii czy duetu. |