symbol | jezyk |
---|---|
3/4221 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cele i treści programowe przedmiotu studenci na 3-letnich stacjonarnych studiach licencjackich (6 semestrów) po ukończeniu I cyklu studiów powinni umieć tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne w oparciu o nabyte umiejętności techniczne z wykorzystaniem różnorodnych środków ekspresji. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
warunki głosowe, słuch, poczucie rytmu. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Aneks 1 Bibliografia podstawowa - partytury i wyciągi fortepianowe dzieł (opera, operetka, wodewil, lirykal, oratorium, kantata, pasja, msza, koncert wokalny, motet, madrygał, pieśni i in.) wykonywanych w danym roku, semestrze. Zakres programowy obejmuje czas od początków wielogłosowości, powstania opery do współczesności: J. de Pres, C. Jannequin, P. Certon, A. Willaert, A. Gabrieli, G. Gabrieli, T. Tallis, W. Byrd, T. Morley, J. Dowland, Wacław z Szamotuł, M. Gomółka, G. P. Palestrina, O. di Lasso, G. di Venosa, L. Marenzio, B. Pękiel, M. Zieleński, A. Hakkenberger, H. Purcell, C. Monteverdi, J. S. Bach, J. A. Hasse, G. F. Handel, A. Vivaldi, G. Pergolesi, J. Haydn, W. A. Mozart, D. Cimarosa, G. Paisiello, Ch. W. Gluck. G. Rossini, G. Donizetti, J. Stefani, F. Schubert, F. Mendelssohn-Bartholdy, J. Brahms,V. Bellini, A. Dvorak, S. Moniuszko, P. Czajkowski, E. Humperdinck, G. Puccini, M. Ravel, G. Gershwin, K. Weil, B. Britten, G. C. Menotti, F. Poulenc, G. Bacewicz, T. Z. Kassern, H. Czyż, J. Łuciuk, B. Matuszczak, J. Bruzdowicz, K. Szwajgier i in.. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Bibliografia uzupełniająca: The New Grove Dictionary of Music and Musicians – London 1980 Die Musik in Geschichte und Gegenwart – Kassel 1994-2005 Brockhaus-Riemann-Musiklexikon – Mainz 1978-79 Biblia Liber Usualis Mszał Rzymski The Rise of Opera“ – London 1981 Józef Kański “Przewodnik operowy” – Kraków 1997 Józej Kański „Mistrzowie sceny operowej” – Kraków 1998 Ewa Łętowska, Janusz Łętowski „Vademecum operowe” – Warszawa 1995 Stephen Pettitt „Opera” – Warszawa 1999 Carl Dahlhaus “Vom Musikdrama zur Literaturoper” – Muenchen 1989 Małgorzata Komorowska „Teatry muzyczne Drugiej Rzeczypospolitej” Horst Seeger „Opern Lexikon” – Berlin 1978 Karol Stromenger „Przewodnik operowy“ – Warszawa 1976 Helmut Christian Wolff „Geschichte der Komischen Oper” – Wilhelmshaven 1991 Volker Klotz „Operette“ – Zuerich 1991 Lucjan Kydryński „Przewodnik operetkowy“ – Warszawa Z dziejów polskiej kultury muzycznej T.I „Kultura staropolska” , T.II „Od Oświecenia do Młodej Polski” - Kraków M. Bukofzer „Muzyka w epoce baroku” - Kraków A. Einstein „Muzyka w epoce romantyzmu” - Kraków H. Feicht „Studia nad muzyką polskiego średniowiecza” – Kraków H. Feicht „Polifonia renesansu” - Kraków H. Feicht „Studia nad muzyką polskiego renesansu i baroku” - Kraków N. Harnoncourt „Muzyka mową dźwięków” – Warszawa 1995 N. Harnoncourt „Dialog muzyczny” – Warszawa 1999 P. Kamiński "Tysiąc i jedna opera" - Kraków 2008 K. Mrowiec Pasje wielogłosowe w muzyce polskiej XVIII w.” A. Schering „Geschichte der Musik in Beispielen” – Leipzig 1954 Z. M. Szweykowski „Musica moderna w ujęciu Marca Schacchiego” A. Szweykowska „Dramma per musica w teatrze Wazów” - Kraków | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z przedmiotem seminarium śpiewu zespołowego (od początków wielogłosowości do współczesności) → aneks 1; posiada ogólną znajomość elementów dzieła muzycznego; potrafi określić podstawowe wyznaczniki stylistyczne charakterystyczne dla poszczególnych epok → aneks 2. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada podstawową umiejętność śpiewania zespołowego (ensemble solistów, chór) - od duetu do oktetu; posiada podstawową umiejętność wzajemnego słuchania - relacji między głosami; posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej stylistyki wykonawstwa w danej epoce; ma umiejętność współpracy z innymi wokalistami, muzykami w różnego rodzaju zespołach; umie efektywnie wykorzystywać wiedzę dotyczącą funkcjonowania aparatu głosowego oraz jego higieny podczas samodzielnej i zespołowej pracy; ma opanowaną umiejętność czytania nut w stopniu zadawalającym na zrozumienie znaczeń zawartych w muzyce oraz czytania a'vista; posiada biegłą słuchową umiejętność rozpoznawania materiału nutowego, zapamiętywania go i posługiwania się nim; potrafi umiejętnie operować głosem kontrolując intonację, artykulację itd; umiejętnie panuje nad emocjami w procesie przygotowawczym i realizacyjnym prezentacji publicznej. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z realizacjami artystycznymi; potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne, jak również inne; umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać nagrań wykonawców uchodzących za wzorce sztuki wokalnej w szczególności zespołowej; umiejętnie współpracuje w trakcie realizacji prac zespołowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | ćwiczenia | egzamin | 3/4221/11650 | ||||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | 3/4221/11651 | ||||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | 3/4221/11652 | ||||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | 3/4221/11653 | ||||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- brak danych - |