symbol | jezyk |
---|---|
3/4202 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego po ukończeniu dwuletniego lektoratu języka włoskiego w wymiarze 120 h powinni umieć poprawnie pod względem fonetycznym i interpretacyjnym przeczytać włoskie utwory wokalne (arie, pieśni), zrozumieć ich sens (przy pomocy słownika), posłużyć się językiem włoskim w mowie w podstawowych sytuacjach życiowych, zredagować w języku włoskim krótkie teksty pisane (notatka, mail). Przygotowanie studenta do opanowania wymienionych powyżej umiejętności wymaga przyswojenia przez niego następującego materiału gramatycznego i leksykalnego:
- materiał gramatyczny Alfabet. Literowanie. Zasady wymowy. Odmiana czasowników posiłkowych „avere” i „essere” w czasie teraźniejszym. Forma twierdząca, przecząca, pytająca. Rodzajniki określone i nieokreślone Rzeczowniki – rodzaje, tworzenie liczby mnogiej Przymiotniki – odmiana przez rodzaje i liczby Podział czasowników na koniugacje regularne. Wzorce odmiany w czasie teraźniejszym Liczebniki główne i porządkowe Czasowniki modalne – odmiana w czasie teraźniejszym, sposób użycia Zaimki i przymiotniki dzierżawcze. Przyimki proste i ściągnięte. Czasowniki nieregularne. Tworzenie przysłówków Zaimki osobowe dopełnienia bliższego i dalszego Czasy przeszłe: „passato prossimo” , „imperfetto” , „passato remoto” czasowników regularnych, nieregularnych i zwrotnych – formy i zasady użycia Czas “futuro semplice”
Tryb „condizionale presente” i „passato” od czasowników regularnych i nieregularnych – tworzenie i zasady użycia
- Materiał leksykalny:
Formuły powitania, pożegnania, kurtuazyjne pytanie o samopoczucie, różne zwroty grzecznościowe. Bar, kawiarnia, restauracja. Środki transportu (dworzec, lotnisko) Czas wolny. Święta: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc. Opis domu, mieszkania. Rodzina. Zegar i daty. Wrażenia z podróży. Wspomnienia z przeszłości. Pory roku. Zjawiska atmosferyczne Plany na przyszłość Hobby Zakupy Ubrania, kolory Kino, teatr, opera, telewizja | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Nie wymagana jest znajomość języka włoskiego. Wymagana jest za to znajomość podstaw gramatyki języka polskiego (znajomość części mowy, części zdania, czasów, trybów, itp) | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Czytanie artykułów z włoskiej prasy zarówno codziennej jak i fachowej (Amadeus, Lirica, Corriere della sera) Zapoznanie z włoskimi stronami internetowymi zarówno codziennego użytku (np trenitalia) jaki i fachowymi (np Forum Musica-Classica.it) | |
bibliografia podstawowa | |
Podręcznik podstawowy: T. Martin, S.Magnelli, Progetto italiano nuovo 1, Edilingua, Rzym, lipiec 2006 | |
bibliografia uzupełniająca | |
Podręczniki i materiały uzupełniające: S. Nocchi, Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Florencja, październik 2007; M. Mezzadri, P. E. Balboni, Rete 1, Guerra Edizioni, Perugia 2000; D. Alessandroni, Cara Italia eserciziario, Guerra Edizioni, listopad 2000; P.N. Piczugina, M.B. Dworkina, Musica, teatro, arte, Moskwa 1987; Artykuły z czasopism „Amadeus” i „Lirica”; Nagrania arii operowych; Materiały internetowe. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada ogólną znajomość języka włoskiego na poziomie A2; - zna zasady wymowy języka włoskiego; - rozumie teksty utworów wykonywanych przez siebie w języku włoskim; - zna podstawową terminologię związaną z własną specjalizacją zawodową; - posiada niezbędną wiedzę w celu umiejętnego dotarcia do potrzebnych informacji i korzystania z nich (słowniki, gramatyki podręczne, strony internetowe); - ma świadomość praktycznego znaczenia nauki języka obcego; - posiada ogólną wiedzę z zakresu kultury i obyczajowości włoskiej. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi porozumiewać się w języku włoskim w zakresie podstawowych umiejętności językowych: rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania na poziomie A2 opisanym w Skali Rady Europy; - ma umiejętność wykonywania repertuaru wokalnego w języku włoskim w sposób poprawny pod względem wymowy i dykcji; - potrafi samodzielnie analizować i interpretować teksty utworów wykonywanych w języku włoskim; - jest przygotowany pod względem językowym do współpracy z pianistą, dyrygentem, muzykami z włoskiego kręgu językowego; - dysponuje umiejętnością prostej wypowiedzi pisemnej i ustnej na temat związany z przyszłym zawodem; - potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; - wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- potrafi zorganizować pracę indywidualną,; - posiada umiejętność współpracy przy realizacji zadań w grupie; - świadomie zbiera, analizuje i interpretuje potrzebne informacje związane z nauka języka; - jest zdolny do kontrolowania swoich emocji i zachowań; - umie posługiwać się terminologia muzyczną i zaprezentować własną działalność; - przestrzega poczynionych ustaleń; - umiejętnie wykorzystuje technologie informatyczne w celu efektywnej komunikacji - angażuje się w pracę i wykazuje własną inicjatywę w zakresie nauki języka obcego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, | 3/4202/11578 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia gramatyczne
Zagadnienia leksykalne:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawa do zaliczenia semestru jest: - obecność na zajęciach - zaliczenie obowiązujących testów - otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych - pozytywny wynik kolokwium semestralnego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, | 3/4202/11590 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia gramatyczne:
Zagadnienia leksykalne:
5. Wrażenia z podróży
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawa do zaliczenia semestru jest: - obecność na zajęciach - zaliczenie obowiązujących testów - otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych - pozytywny wynik kolokwium semestralnego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, | 3/4202/11600 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia gramatyczne: 1. Tworzenie przysłówków.
Zagadnienia leksykalne
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawa do zaliczenia semestru jest: - obecność na zajęciach - zaliczenie obowiązujących testów - otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych - pozytywny wynik kolokwium semestralnego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, | 3/4202/11609 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia gramatyczne
Zagadnienia leksykalne:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawa do zaliczenia semestru jest: - obecność na zajęciach - zaliczenie obowiązujących testów - otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych - pozytywny wynik kolokwium semestralnego |