Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Lektorat języka włoskiego

symboljezyk
3/4202
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego po ukończeniu dwuletniego lektoratu języka włoskiego w wymiarze 120 h powinni umieć poprawnie pod względem fonetycznym i interpretacyjnym przeczytać włoskie utwory wokalne (arie, pieśni), zrozumieć ich sens  (przy pomocy słownika),   posłużyć się językiem włoskim w mowie w podstawowych sytuacjach życiowych, zredagować w języku włoskim krótkie teksty pisane (notatka, mail).

Przygotowanie studenta do opanowania wymienionych powyżej umiejętności wymaga przyswojenia przez niego następującego materiału gramatycznego i leksykalnego:

 

-          materiał gramatyczny

Alfabet. Literowanie. Zasady wymowy.

Odmiana czasowników posiłkowych „avere” i „essere” w czasie teraźniejszym. Forma twierdząca, przecząca, pytająca.

Rodzajniki określone i nieokreślone

Rzeczowniki – rodzaje, tworzenie liczby mnogiej

Przymiotniki – odmiana przez rodzaje i liczby

Podział czasowników na koniugacje regularne. Wzorce odmiany w czasie teraźniejszym

Liczebniki główne i porządkowe

Czasowniki modalne – odmiana w czasie teraźniejszym, sposób użycia

Zaimki i przymiotniki dzierżawcze.

Przyimki proste i ściągnięte.

Czasowniki nieregularne.

Tworzenie przysłówków

Zaimki osobowe dopełnienia bliższego i dalszego

Czasy przeszłe: „passato prossimo” , „imperfetto” , „passato remoto” czasowników regularnych, nieregularnych i zwrotnych – formy i zasady użycia

Czas “futuro semplice”

 

Tryb „condizionale presente” i „passato” od czasowników regularnych i nieregularnych – tworzenie i zasady użycia

 

- Materiał leksykalny:

 

Formuły powitania, pożegnania, kurtuazyjne pytanie o samopoczucie, różne zwroty grzecznościowe.

Bar, kawiarnia, restauracja.

Środki transportu (dworzec, lotnisko)

Czas wolny.

Święta: Boże Narodzenie, Nowy Rok, Wielkanoc.

Opis domu, mieszkania.

Rodzina.

Zegar i daty.

Wrażenia z podróży.

Wspomnienia z przeszłości.

Pory roku. Zjawiska atmosferyczne

Plany na przyszłość

Hobby

Zakupy

Ubrania, kolory

Kino, teatr, opera, telewizja

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Nie wymagana jest znajomość języka włoskiego. Wymagana jest za to znajomość podstaw gramatyki języka polskiego (znajomość części mowy, części zdania, czasów, trybów, itp)

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Czytanie artykułów z włoskiej prasy zarówno codziennej jak i fachowej (Amadeus, Lirica, Corriere della sera)

Zapoznanie z włoskimi stronami internetowymi zarówno codziennego użytku (np trenitalia)  jaki i fachowymi (np Forum Musica-Classica.it)

bibliografia podstawowa

Podręcznik podstawowy:

T. Martin, S.Magnelli, Progetto italiano nuovo 1, Edilingua, Rzym, lipiec 2006

bibliografia uzupełniająca

Podręczniki i materiały uzupełniające:

S. Nocchi, Grammatica pratica della lingua italiana, Alma Edizioni, Florencja, październik 2007;

M. Mezzadri, P. E. Balboni, Rete 1, Guerra Edizioni, Perugia 2000;

D. Alessandroni, Cara Italia eserciziario, Guerra Edizioni, listopad 2000;

P.N. Piczugina, M.B. Dworkina, Musica, teatro, arte, Moskwa 1987;

Artykuły z czasopism „Amadeus” i „Lirica”;

Nagrania arii operowych;

Materiały internetowe.

efekty kształcenia - wiedza

- posiada ogólną znajomość języka włoskiego na poziomie A2; - zna zasady wymowy języka włoskiego; - rozumie teksty utworów wykonywanych przez siebie w języku włoskim; - zna podstawową terminologię związaną z własną specjalizacją zawodową; - posiada niezbędną wiedzę w celu umiejętnego dotarcia do potrzebnych informacji i korzystania z nich (słowniki, gramatyki podręczne, strony internetowe); - ma świadomość praktycznego znaczenia nauki języka obcego; - posiada ogólną wiedzę z zakresu kultury i obyczajowości włoskiej.

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi porozumiewać się w języku włoskim w zakresie podstawowych umiejętności językowych: rozumienia ze słuchu, czytania ze zrozumieniem, mówienia i pisania na poziomie A2 opisanym w Skali Rady Europy; - ma umiejętność wykonywania repertuaru wokalnego w języku włoskim w sposób poprawny pod względem wymowy i dykcji; - potrafi samodzielnie analizować i interpretować teksty utworów wykonywanych w języku włoskim; - jest przygotowany pod względem językowym do współpracy z pianistą, dyrygentem, muzykami z włoskiego kręgu językowego; - dysponuje umiejętnością prostej wypowiedzi pisemnej i ustnej na temat związany z przyszłym zawodem; - potrafi wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł; - wykazuje umiejętność samodzielnej pracy nad doskonaleniem sprawności językowych.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- potrafi zorganizować pracę indywidualną,; - posiada umiejętność współpracy przy realizacji zadań w grupie; - świadomie zbiera, analizuje i interpretuje potrzebne informacje związane z nauka języka; - jest zdolny do kontrolowania swoich emocji i zachowań; - umie posługiwać się terminologia muzyczną i zaprezentować własną działalność; - przestrzega poczynionych ustaleń; - umiejętnie wykorzystuje technologie informatyczne w celu efektywnej komunikacji - angażuje się w pracę i wykazuje własną inicjatywę w zakresie nauki języka obcego.

Semestry

wokalistyka
śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.003.0wykładkolokwium Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 3/4202/11578
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne

  1. Alfabet. Literowanie. Zasady wymowy.
  2. Odmiana czasowników posiłkowych „avere” i „essere” w czasie teraźniejszym. Forma twierdząca, przecząca, pytająca.
  3. Rodzajniki określone i nieokreślone
  4. Rzeczowniki – rodzaje, tworzenie liczby mnogiej
  5. Przymiotniki – odmiana przez rodzaje i liczby
  6. Podział czasowników na koniugacje regularne. Wzorce odmiany w czasie teraźniejszym
  7. Liczebniki główne i porządkowe

 

Zagadnienia leksykalne:

  1. Formuły powitania, pożegnania, kurtuazyjne pytanie o samopoczucie, różne zwroty grzecznościowe
  2. Bar, kawiarnia, restauracja
  3. Frazeologia czasownika „andare”
  4. Sposoby spędzania wolnego czasu.
  5. Boże Narodzenie.
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawa do zaliczenia semestru jest:

-         obecność na zajęciach

-         zaliczenie obowiązujących testów

-         otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych

-         pozytywny wynik kolokwium semestralnego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.003.0wykładkolokwium Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 3/4202/11590
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne:

  1. Czasowniki modalne – odmiana w czasie teraźniejszym, sposób użycia
  2. Zaimki i przymiotniki dzierżawcze.
  3. Przyimki proste i ściągnięte.
  4. Czasowniki nieregularne.
  5. Czas przeszły dokonany „passato prossimo” czasowników regularnych, nieregularnych i zwrotnych – formy i zasady użycia

 

 

Zagadnienia leksykalne:

  1. Opis domu, mieszkania
  2. Rodzina
  3. Zegar. Opis dnia
  4. Daty

5.   Wrażenia z podróży

 

metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawa do zaliczenia semestru jest:

-         obecność na zajęciach

-         zaliczenie obowiązujących testów

-         otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych

-         pozytywny wynik kolokwium semestralnego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładkolokwium Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 3/4202/11600
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne:

1.   Tworzenie przysłówków.

  1. Czas „imperfetto – tworzenie, zasady użycia
  2. Czas futuro semplice i futuro anteriore
  3. Zaimki osobowe dopełnienia bliższego

 

 

Zagadnienia leksykalne

  1. Wspomnienia z przeszlości.
  2. Pory roku. Zjawiska atmosferyczne
  3. Plany na przyszłość
  4. Pociąg
  5. Hobby
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawa do zaliczenia semestru jest:

-         obecność na zajęciach

-         zaliczenie obowiązujących testów

-         otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych

-         pozytywny wynik kolokwium semestralnego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładegzamin Alina Żołnierkiewicz, as. mgr, 3/4202/11609
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia gramatyczne

  1. Zaimek cząstkowy „ne”
  2. Użycie zaimków dopełnienia bliższego w czasie przeszłym
  3. Zaimki dopełnienia dalszego
  4. Tryb rozkazujący

 

Zagadnienia leksykalne:

  1. Zakupy
  2. Ubrania, kolory
  3. Kino (gatunki filmów)
metody dydaktyczne

Przeważającą metodą na zajęciach z języka włoskiego jest metoda komunikacyjna zmierzająca do rozwinięcia u studentów umiejętności komunikowania się w obcym języku. W tym celu stosowane są rożne techniki  i strategie takie jak: dyskusja, opowiadanie, wywiad, odgrywanie scenek, gry i zabawy językowe, praca z materiałami autentycznymi. W pracy nad tekstami fachowymi występują elementy metody gramatyczno-tłumaczeniowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podstawa do zaliczenia semestru jest:

-         obecność na zajęciach

-         zaliczenie obowiązujących testów

-         otrzymanie pozytywnych ocen z zadanych prac pisemnych

-         pozytywny wynik kolokwium semestralnego

wykonanie: www.ansta.pl