Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praca z pianistą-korepetytorem

symboljezyk
3/4196polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Cele i treści programowe przedmiotu  praca z pianista –korepetytorem  na  3-letnich studiach I stopnia (licencjackich)

Celem przedmiotu jest wykształcenie u studenta umiejętności współpracy z partnerem – instrumentalistą. Kluczem do osiągnięcia zamierzonego celu jest:

            - zwracanie uwagi na dbałość o wierne odczytanie tekstu muzycznego i literackiego,

            - pomoc w analizie od strony formalnej i stylistycznej przygotowywanego repertuaru,

            - uświadomienie znaczenia zależności pomiędzy fakturą instrumentalną a wokalną,

            - rozbudzanie wyobraźnie muzycznej studenta i tym samym przygotowywanie go do samodzielnych        poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego,

            - praca nad opanowaniem stresu wykonawczego.

Wykształcenie artysty-śpiewaka przygotowanego do współpracy z partnerem-instrumentalistą.

Podstawowym założeniem kursu jest udział w kształceniu młodego śpiewaka.

Rola pianisty jest prawie w całości podporządkowana celom i założeniom postawionym przez pedagoga prowadzącego śpiew solowy.

Dobór repertuaru leży wyłącznie w jego gestii. Pianista jest zobligowany do pomocy w przyswojeniu materiału, polegającym przede wszystkim na właściwym rozczytaniu, zrozumieniu podstawowych elementów dzieła muzycznego, składającego się na jego formę. Ważnym jest, aby śpiewak – student zdał sobie sprawę, jak ważną rolę w jego kształceniu spełnia pianista – akompaniator oraz na ile akompaniator jest tylko tłem dla głosu, (który z natury rzeczy sam rzadko kiedy może zaistnieć w określonych warunkach), a na ile jest współtwórcą wykonywanego dzieła.

Efektem kursu mają być konkretne umiejętności  i kompetencje w zakresie interpretacji repertuaru wokalnego przy określonej roli pianisty.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

    Posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowym dotyczącej współpracy z pianistą –korepetytorem

    1. Uzdolnienia muzyczne, interesujący materiał głosowy, poprawna dykcja
    2. Dowolny program przedstawiający warunki głosowe kandydata (czas trwania do 12 minut, w przypadku kilku propozycji repertuarowych kandydat wybiera jeden utwór, a drugi Komisja Egzaminacyjna)
    3. Obowiązkowe wykonanie programu z pamięci
    4. Potwierdzona przez lekarza specjalistę opinia potwierdzająca sprawność aparatu głosowego
    5. Uczelnia zapewnia pianistę – akompaniatora

     

     

    zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
    1. Samodzielne pogłębianie wiedzy przez studenta.
    2. Analiza różnych wykonań muzycznych.
    3. Lektura umożliwiająca pogłębienie wiedzy teoretycznej.
    4. Udział w kursach i seminariach dla wokalistów.
    bibliografia podstawowa

    I.Podręczniki dotyczące anatomii i fizjologii głosu

    – Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E.:`Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Katedra Wokalistyki.

     

    II.Podręczniki do ćwiczeń dykcyjnych

    – Walczak-Deleżyńska M.: Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001, PWST.

     

    III.Bibliografia poświęcona technice wokalnej:

    – Brégy W.:Elementy techniki wokalnej, Kraków, PWM.

    – Tarasiewicz B.: Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, UNIVERSITAS.

     

    IV.Słowniki, encyklopedie i przewodniki muzyczne:

    – Habela J.: Słowniczek muzyczny - wyd. PWM

    – Chylińska T., Haraschin S., Jabłoński M.: Przewodnik po muzyce koncertowej t. 1 (A-Ł)  t. 2 (M-Ż) wyd. PWM

    – Gwizdalanka D.: Przewodnik po muzyce kameralnej  wyd. PWM

    – Kański J.: Przewodnik operowy wyd. PWM

    – Kydryński L.: Przewodnik operetkowy, wyd. PWM 1998

    – Kamiński P.: Tysiąc i jedna opera - t. I „A-M”, t. II „N-Ż" wyd. PWM

    – Wiśniewski G.: Leksykon postaci operowych  wyd. PWM

     

    V.Książki i publikacje dotyczące tremy i technik relaksacyjnych

    – Weller S.: Oddech, który leczy. 20 sposobów na odetchnięcie od stresu, napięcia i zmęczenia, tłum. B. Odymała, Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo
    – Łastik A.: Poznaj swój głos, Dziecko wewnętrzne

     

    VI.Materiały nutowe (sugerowane przez Katedrę Wokalistyki)

    1. Wokalizy - G. Concone, B. Lüttgen, N. Porpora, G. Carissimi, M. Marchesi
    2. Etiudy - N. Vaccai
    3. Pieśni polskie - wybór wg oceny pedagoga
    4. Arie starowłoskie
    5. Pieśni kompozytorów różnych narodowości od renesansu po współczesność
    6. Utwory a capella
    7. Koncerty wokalne
    8. Arie koncertowe
    9. Arie typu da capo
    10. Arie operowe od XVI – XXI w.
    11. Arie oratoryjne od baroku po współczesność
    12. Współczesne formy wokalne

     

     

    bibliografia uzupełniająca

    Gałuszka I.:Słynni śpiewacy operowi Kraków 1991

    Parker S.:Ciało człowieka Warszawa 1991

    Śmiechowski B.: Z muzyką przez wieki i kraje Warszawa 1993

    Wojtyński Cz.: Emisja głosu Warszawa 1970

    Romaniszyn B.: Z zagadnień sztuki i pedagogiki wokalnej, Kraków 1957

    Waldorff J.:Jan Kiepura, PWM 1974

    Cygańska J.: Zarys metodyki nauczania śpiewu solowego. Poznań 1963

    Zaleski T.: Cztery zasadnicze systemy w procesie nauczania śpiewu solowego wg Raula Hussona; Warszawa 1965,

    Higiena głosu śpiewaczego ( 1990), Skrypt i Podręcznik 20, red. Krassowski J., Akademia Muzyczna w Gdańsku

    Legieć-Matosiuk A.:Chaciński J., Emisja głosu –skrypt dla studentów, wyd. WSP, Słupsk 1994

    Chaciński J., Chacińska K.:Podstawy emisji głosu w procesie kształcenia nauczycieli muzyki, wyd. WSP, Słupsk 1999

    Mitrinowicz-Modrzejewska A., Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, PZWL, Warszawa 1963

    Mierzejewska H., Przbysz-Piwkowa M.: Zaburzenia głosu-badanie-diagnozowanie-metody usprawniania, wyd. DIG, Warszawa 1998

    Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, skierowany do studentów wydziałów wokalnych i pedagogicznych

    Pruszewicz A.: Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992,  Wiadomości o głosie z zakresu fonetyki,

    Styczek I.:Logopedia, PWN, Warszawa 1980

    Tadeusiewicz R.: Sygnał mowy, KiŁ, Warszawa 1988

    Minczakiewicz E. M.: Mowa rozwój-zaburzenia, terapia, wyd. AP, Kraków 1997

    Skrzynecka G., Uczymy się poprawnie mówić, WSiP, Warszawa 1999

    efekty kształcenia - wiedza

    posiada ogólną wiedzę z zakresu formalnej budowy dzieła muzycznego,
    zna podstawowe zasady relacji kształtowania partii wokalnej względem faktury instrumentalnej

    efekty kształcenia - umiejętności

    - umiejętnie posługuje się środkami wyrazu artystycznego (dynamika, artykulacja, agogika itp.) dostosowując je do faktury instrumentalnej,
    dysponuje umiejętnością właściwej interpretacji partii wokalnej w powiązaniu z partią fortepianu
    potrafi podczas prób z pianistą – korepetytorem umiejętnie rozplanować pracę z punktu widzenia

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    wykazuje się otwartością w pracy z partnerem – instrumentalistą,
    - podczas realizacji twórczych działań z pianistą – korepetytorem jest zdolny do kontrolowania swoich emocji i zachowań.

    Semestry

    wokalistyka
    śpiew solowy (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    130.002.0ćwiczeniazaliczeniest. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4196/11572
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Student powinien posiąść umiejętność prawidłowego odczytania tekstu muzycznego partii solowej w powiązaniu z partią fortepianu w oparciu o utwory dobrane indywidualnie przez pedagoga śpiewu solowego, poznaje podstawowe zasady frazowania, prawidła wymowy tekstu literackiego w różnych językach.

    metody dydaktyczne
    1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
    2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
    3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
    4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
    5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
    6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
    7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora.

    Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym.

    Czas prezentacji w I semestrze: 10 minut (3 utwory)

    Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu):

    Wokalizy:

    – W. A. Lütgen: 20 tägliche Übungen (1-10)

    – G. Concone 50 Lezioni op. 9 nr 1–21 (wybór)

    – N. Porpora (wybór)

    – M. Marchesi (wybór)

    Etiudy: N. Vaccai: Metodo pratico di Canto italiano – ćwiczenia nr 1–9

    Arie starowłoskie: arie mistrzów baroku

    Pieśni polskie: F. Lessel,  J. Gall, S. Moniuszko, F. Chopin, M. Karłowicz

    Dowolne pieśni kompozytorów innych narodowości

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    230.002.0ćwiczeniazaliczeniest. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4196/11584
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Jak wyżej

    Ponadto poznanie technik opanowywania stresu wykonawczego. Utrwalanie i poszerzanie nabytych umiejętności.

    metody dydaktyczne
    1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
    2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
    3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
    4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
    5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
    6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
    7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora.

    Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym.

    Czas prezentacji w II semestrze: 10 minut (3 utwory)

    Wymagania ((bibliografia – literatura przedmiotu): jak wyżej

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    330.002.0ćwiczeniazaliczeniest. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4196/11595
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Jak wyżej.

    Ponadto zaznajomienie z zasadami frazowania przynależącymi do różnych stylów, powiązanie z agogiką i dynamiką, uwrażliwienie na relacje motywiczne występujące pomiędzy partią solisty a towarzyszeniem instrumentalnym.

    metody dydaktyczne
    1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
    2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
    3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
    4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
    5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
    6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
    7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora.

    Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym.

    Czas prezentacji w III semestrze: 15 minut (4 utwory)

    Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu):

    wokalizy i etiudy

    arie starowłoskie o wyższym stopniu trudności

    pieśni polskie

    pieśni kompozytorów innych narodowości (wskazane programie Katedry)

    utwory dowolne

    aria barokowa typu da capo

    arie i pieśni barokowe i klasyczne

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    430.002.0ćwiczeniazaliczeniest. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, mgr Andrzej Sienkiewicz, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4196/11604
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Jak wyżej.

    Ponadto rozwijanie rozumienia formy przygotowywanych utworów jako jeden z istotnych warunków świadomej interpretacji.

    Utrwalanie i poszerzanie nabytych umiejętności.

    metody dydaktyczne
    1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
    2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
    3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
    4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
    5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
    6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
    7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora.

    Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym.

    Czas prezentacji w IV semestrze: 15 minut (4 utwory)

    Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu): jak wyżej

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    530.002.0ćwiczeniazaliczeniest. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4196/11613
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Jak wyżej.

    Ponadto rozbudzanie wyobraźni muzycznej, pogłębione dążenie do prawidłowego operowania pełną gamą środków wyrazowych związanych z określonym stylem muzycznym (artykulacja, zdobnictwo, retoryka).

    metody dydaktyczne
    1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
    2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
    3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
    4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
    5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
    6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
    7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora.

    Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym.

    Czas prezentacji w V semestrze: 15 minut (4 utwory)

    Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu):

    – W. A. Lütgen: ćwiczenia ze zbioru Opern-Vocalisen

    – G. Donizetti, V. Bellini, G. Rossini: wybrane composizioni da camera 

    – praca nad muzyką okresu klasycznego – pieśni, arie oratoryjne i operowe podanych kompozytorów: J. Haydn, W. A. Mozart, L. van Beethoven, J. Elsner

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    630.002.0ćwiczeniazaliczeniest. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4196/11618
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

    Praca nad większymi formami, cyklami wokalnymi zmusza do dogłębnej analizy problemu dramaturgii utworu w powiązaniu z tekstem literackim (współpraca przy opracowaniu liryki wokalnej ze szczególnym uwzględnieniem cyklu pieśni).

    Student wykształca poczucie przewodnictwa w prowadzeniu muzycznej narracji wobec akompaniatora. Utrwalanie nabytych umiejętności.

     

    metody dydaktyczne
    1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
    2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
    3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
    4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
    5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
    6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
    7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Przygotowanie programu egzaminacyjnego, frekwencja na zajęciach, realizacja uwag pianisty-korepetytora.

    Każdy semestr kończy się egzaminem komisyjnym.

    Czas prezentacji w VI semestrze: 15 minut (4 utwory)

    Wymagania (bibliografia – literatura przedmiotu, zalecana przez pedagoga śpiewu):

    – W. A. Lütgen: ćwiczenia ze zbioru Opern-Vocalisen

    – G. Donizetti, V. Bellini, G. Rossini: wybrane composizioni da camera 

       praca nad pieśniami, oratoriami i kantatami kompozytorów okresu romantyzmu:

       F. Schubert, R. Schumann, F. Mendelssohn, F. Chopin, E. Grieg, S. Moniuszko, A. Dwořak, P. Czajkowski, G. Verdi

       Zalecane jest zapoznanie się z literaturą wokalną francuską, hiszpańską, rosyjską, angielską.

     

    wykonanie: www.ansta.pl