symbol | jezyk |
---|---|
3/4195 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
studenci na 3-letnich stacjonarnych studiach licencjackich (6 semestrów) po ukończeniu I cyklu studiów powinni umieć tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne w oparciu o nabyte umiejętności techniczne z wykorzystaniem różnorodnych środków ekspresji. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagania wstępne warunki głosowe, słuch, poczucie rytmu.
Wymagania końcowe sceniczne, estradowe wykonanie spektaklu, koncertu (udział w zespole, także jako solista). | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Bibliografia podstawowa - partytury i wyciągi fortepianowe dzieł (opera, operetka, wodewil, lirykal) wykonywanych w danym roku, semestrze. Zakres programowy obejmuje czas od powstania opery do współczesności: C. Monteverdi, F. Cavalli, J. B. Lully, H. Purcell, A. Scarlatti, A. Vivaldi, J. Ph. Rameau, G. F. Handel , J. A. Hasse, G. B. Pergolesi, Ch. W. Gluck, J. Haydn, G. Paisiello, J. Stefani, D. Cimarosa, W. A. Mozart, G. Donizetti, G. Rossini, F. Schubert, V. Bellini, S. Moniuszko, J. Offenbach, F. Suppe, J. Strauss, P. Czajkowski, K. Millöcker, K. Zeller, E. Humperdinck, G. Puccini, F. Lehar, M. Ravel, I. Kalman, G. Gershwin, F. Poulenc, K. Weill, T. Z. Kassern, G. Bacewicz, B. Britten, G. C. Menotti, H. Czyż, J. Łuciuk, B. Matuszczak, J. Bruzdowicz, K. Szwajgier i in..
| |
bibliografia uzupełniająca | |
The New Grove Dictionary of Music and Musicians – London 1980 Die Musik in Geschichte und Gegenwart – Kassel 1994-2005 Brockhaus-Riemann-Musiklexikon – Mainz 1978-79 The Rise of Opera“ – London 1981 Józef Kański “Przewodnik operowy” – Kraków 1997 Józej Kański „Mistrzowie sceny operowej” – Kraków 1998 Ewa Łętowska, Janusz Łętowski „Vademecum operowe” – Warszawa 1995 Stephen Pettitt „Opera” – Warszawa 1999 Carl Dahlhaus “Vom Musikdrama zur Literaturoper” – Muenchen 1989 Małgorzata Komorowska „Teatry muzyczne Drugiej Rzeczypospolitej” Horst Seeger „Opern Lexikon” – Berlin 1978 Karol Stromenger „Przewodnik operowy“ – Warszawa 1976 Helmut Christian Wolff „Geschichte der Komischen Oper” – Wilhelmshaven 1991 Volker Klotz „Operette“ – Zuerich 1991 Lucjan Kydryński „Przewodnik operetkowy“ – Warszawa Z dziejów polskiej kultury muzycznej T.I „Kultura staropolska” , T.II „Od Oświecenia do Młodej Polski” - Kraków M. Bukofzer „Muzyka w epoce baroku” - Kraków A. Einstein „Muzyka w epoce romantyzmu” - Kraków N. Harnoncourt „Muzyka mową dźwięków” – Warszawa 1995 N. Harnoncourt „Dialog muzyczny” – Warszawa 1999 P. Kamiński "Tysiąc i jedna opera" - Kraków 2008 A. Schering „Geschichte der Musik in Beispielen” – Leipzig 1954 Z. M. Szweykowski „Musica moderna w ujęciu Marca Schacchiego” A. Szweykowska „Dramma per musica w teatrze Wazów” - Kraków | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z przedmiotem sceny wokalno-aktorskie (od początków powstania opery do współczesności) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
dysponuje umiejętnością tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych, wykorzystując swą intuicję i wyobraźnię | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z realizacjami artystycznymi |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 60.00 | 5.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Przemysław Stanisławski, | 3/4195/11568 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe; praktyka sceniczna i estradowa (spektakle, koncerty). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
znajomość 1 partii wokalnej; umiejętność śpiewania w zespole, a także jako solista, z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 60.00 | 5.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Przemysław Stanisławski, | 3/4195/11569 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe; praktyka sceniczna i estradowa (spektakle, koncerty). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
znajomość 1 partii wokalnej; umiejętność śpiewania w zespole, a także jako solista, z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 60.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Przemysław Stanisławski, | 3/4195/11570 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe; praktyka sceniczna i estradowa (spektakle, koncerty). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
znajomość 1 partii wokalnej; umiejętność śpiewania w zespole, a także jako solista, z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 60.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Przemysław Stanisławski, | 3/4195/11571 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- brak danych - | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
zajęcia grupowe; praktyka sceniczna i estradowa (spektakle, koncerty). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
znajomość 1 partii wokalnej; umiejętność śpiewania w zespole, a także jako solista, z wykorzystaniem wszystkich elementów dzieła muzycznego; intonacja; znajomość libretta, tekstu (w jednym roku akademickim) |