Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praca z pianistą korepetytorem

symboljezyk
3/4189
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Wykształcenie artysty-śpiewaka przygotowanego do współpracy z partnerem-instrumentalistą.

Podstawowym założeniem kursu jest udział w kształceniu młodego śpiewaka.

Rola pianisty jest prawie w całości podporządkowana celom i założeniom postawionym przez pedagoga prowadzącego śpiew solowy.

Dobór repertuaru leży wyłącznie w jego gestii. Pianista jest zobligowany do pomocy w przyswojeniu materiału, polegającym przede wszystkim na właściwym rozczytaniu, zrozumieniu podstawowych elementów dzieła muzycznego, składającego się na jego formę. Ważnym jest, aby śpiewak – student zdał sobie sprawę, jak ważną rolę w jego kształceniu spełnia pianista – akompaniator oraz na ile akompaniator jest tylko tłem dla głosu, (który z natury rzeczy sam rzadko kiedy może zaistnieć w określonych warunkach), a na ile jest współtwórcą wykonywanego dzieła.

Efektem kursu mają być konkretne umiejętności  i kompetencje w zakresie interpretacji repertuaru wokalnego przy określonej roli pianisty.

 

 

Założenia szczególne:

Funkcja korepetytora jest bardzo istotna w kontekście procesu dydaktycznego i wymaga od pianisty szczególnych kompetencji, w szczególności na studiach II stopnia.

Partnerstwo pomiędzy pianistą - korepetytorem a studentem, jest partnerstwem wyjątkowym. W zawodzie pianisty-korepetytora niezmiernie ważna jest profesjonalna postawa: poważna, odpowiedzialna i zaangażowana.

Podstawą współpracy pianisty ze studentami jest obserwowanie ich predyspozycji intelektualnych, fizycznych i emocjonalnych.

 

Twórcze działanie: praca nad spójną koncepcją poprzez szukanie nowych rozwiązań muzycznych i kompromis możliwości

Kierunek pracy jest pod stałą kontrola Profesora prowadzącego. Praca pianisty powinna być skoordynowana z założeniami dydaktycznymi Profesora klasy.

Bezpośrednia praca pianisty

1.Rzecz podstawowa! Student powinien być przygotowany na lekcje z pianistą.

Chodzi przede wszystkim o znajomość utworu, melodii, tekstu

 

2.. Pianista powinien poprawiać błędy merytoryczne studenta w poszczególnych utworach. W niektórych przypadkach jest dopuszczane sugerowanie technicznych rozwiązań, ale tylko po uzgodnieniu tego założenia z Profesorem prowadzącym

 

3. Praca pianisty głównie się skupia nad interpretacja utworu,

Wspólne tworzenie obrazu artystycznego danego utworu.

Stymulacja ćwiczenia studenta a także sugerowanie metod ćwiczenia. Współpraca muzyczna, frazowa, dynamiczna.

Trzeba pamiętać ze w momencie wykonywania utworu na lekcji a szczególnie koncercie nie powinno być rozdzielenia na student i pianista-korepetytor.

W tym momencie s ą dwaj artyści wykonujący dzieło muzyczne.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wymagania wstępne spełnia student, który pomyslnie przeszedł rekrutację na studia drugiego stopnia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  1. Samodzielne pogłębianie wiedzy przez studenta.
  2. Analiza różnych wykonań muzycznych.
  3. Lektura umożliwiająca pogłębienie wiedzy teoretycznej.
  4. Udział w kursach i seminariach dla wokalistów.
bibliografia podstawowa

I.Podręczniki dotyczące anatomii i fizjologii głosu

– Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E.:`Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Katedra Wokalistyki.

 

II.Podręczniki do ćwiczeń dykcyjnych

– Walczak-Deleżyńska M.: Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001, PWST.

 

III.Bibliografia poświęcona technice wokalnej:

– Brégy W.:Elementy techniki wokalnej, Kraków, PWM.

– Tarasiewicz B.: Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, UNIVERSITAS.

 

IV.Słowniki, encyklopedie i przewodniki muzyczne:

– Habela J.: Słowniczek muzyczny - wyd. PWM

– Chylińska T., Haraschin S., Jabłoński M.: Przewodnik po muzyce koncertowej t. 1 (A-Ł)  t. 2 (M-Ż) wyd. PWM

– Gwizdalanka D.: Przewodnik po muzyce kameralnej  wyd. PWM

– Kański J.: Przewodnik operowy wyd. PWM

– Kydryński L.: Przewodnik operetkowy, wyd. PWM 1998

– Kamiński P.: Tysiąc i jedna opera - t. I „A-M”, t. II „N-Ż" wyd. PWM

– Wiśniewski G.: Leksykon postaci operowych  wyd. PWM

 

V.Książki i publikacje dotyczące tremy i technik relaksacyjnych

– Weller S.: Oddech, który leczy. 20 sposobów na odetchnięcie od stresu, napięcia i zmęczenia, tłum. B. Odymała, Gdańsk 2004, Gdańskie Wydawnictwo
– Łastik A.: Poznaj swój głos, Dziecko wewnętrzne

 

VI.Materiały nutowe (sugerowane przez Katedrę Wokalistyki)

bibliografia uzupełniająca

Gałuszka I.:Słynni śpiewacy operowi Kraków 1991

Parker S.:Ciało człowieka Warszawa 1991

Śmiechowski B.: Z muzyką przez wieki i kraje Warszawa 1993

Wojtyński Cz.: Emisja głosu Warszawa 1970

Romaniszyn B.: Z zagadnień sztuki i pedagogiki wokalnej, Kraków 1957

Waldorff J.:Jan Kiepura, PWM 1974

Cygańska J.: Zarys metodyki nauczania śpiewu solowego. Poznań 1963

Zaleski T.: Cztery zasadnicze systemy w procesie nauczania śpiewu solowego wg Raula Hussona; Warszawa 1965,

Higiena głosu śpiewaczego ( 1990), Skrypt i Podręcznik 20, red. Krassowski J., Akademia Muzyczna w Gdańsku

Legieć-Matosiuk A.:Chaciński J., Emisja głosu –skrypt dla studentów, wyd. WSP, Słupsk 1994

Chaciński J., Chacińska K.:Podstawy emisji głosu w procesie kształcenia nauczycieli muzyki, wyd. WSP, Słupsk 1999

Mitrinowicz-Modrzejewska A., Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, PZWL, Warszawa 1963

Mierzejewska H., Przbysz-Piwkowa M.: Zaburzenia głosu-badanie-diagnozowanie-metody usprawniania, wyd. DIG, Warszawa 1998

Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, skierowany do studentów wydziałów wokalnych i pedagogicznych

Pruszewicz A.: Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992,  Wiadomości o głosie z zakresu fonetyki,

Styczek I.:Logopedia, PWN, Warszawa 1980

Tadeusiewicz R.: Sygnał mowy, KiŁ, Warszawa 1988

Minczakiewicz E. M.: Mowa rozwój-zaburzenia, terapia, wyd. AP, Kraków 1997

Skrzynecka G., Uczymy się poprawnie mówić, WSiP, Warszawa 1999

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

wokalistyka
śpiew solowy (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.005.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenyst. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4189/11544
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główną treścią pracy pianisty-korepetytora jest realizacja autorskiego programu nauczania opracowanego przez pedagoga  śpiewu, a także proponowanie swojego punktu widzenia w utworach przygotowywanych w pracy ze studentami. W ramach przedmiotu Praca z pianista korepetytorem szczególna wagę przywiązuje się do:

  • dbałosci o wierne odczytanie tekstu muzycznego i literackiego (wraz z egzekwowania od studenta znajomości przetłumaczonego tekstu)
  • pomocy w analizie przygotowywanego utworu od strony formalnej, harmonii i stylu
metody dydaktyczne
  1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
  2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
  3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
  4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
  5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
  6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
  7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie przez studenta programu na egzamin z przedmiotu Śpiew solowy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.005.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenyst. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4189/11548
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główną treścią pracy pianisty-korepetytora jest realizacja autorskiego programu nauczania opracowanego przez pedagoga  śpiewu, a także proponowanie swojego punktu widzenia w utworach przygotowywanych w pracy ze studentami. W ramach przedmiotu Praca z pianista korepetytorem szczególna wagę przywiązuje się do:

  • dbałosci o wierne odczytanie tekstu muzycznego i literackiego (wraz z egzekwowania od studenta znajomości przetłumaczonego tekstu)
  • pomocy w analizie przygotowywanego utworu od strony formalnej, harmonii i stylu
metody dydaktyczne
  1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
  2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
  3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
  4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
  5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
  6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
  7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie przez studenta programu na egzamin z przedmiotu Śpiew solowy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.005.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenyst. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4189/11552
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główną treścią pracy pianisty-korepetytora jest realizacja autorskiego programu nauczania opracowanego przez pedagoga  śpiewu, a także proponowanie swojego punktu widzenia w utworach przygotowywanych w pracy ze studentami. W ramach przedmiotu Praca z pianista korepetytorem szczególna wagę przywiązuje się do:

  • dbałosci o wierne odczytanie tekstu muzycznego i literackiego (wraz z egzekwowania od studenta znajomości przetłumaczonego tekstu)
  • pomocy w analizie przygotowywanego utworu od strony formalnej, harmonii i stylu
metody dydaktyczne
  1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
  2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
  3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
  4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
  5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
  6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
  7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie przez studenta programu na egzamin z przedmiotu Śpiew solowy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.005.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenyst. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, 3/4189/11557
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główną treścią pracy pianisty-korepetytora jest realizacja autorskiego programu nauczania opracowanego przez pedagoga  śpiewu, a także proponowanie swojego punktu widzenia w utworach przygotowywanych w pracy ze studentami. W ramach przedmiotu Praca z pianista korepetytorem szczególna wagę przywiązuje się do:

  • dbałosci o wierne odczytanie tekstu muzycznego i literackiego (wraz z egzekwowania od studenta znajomości przetłumaczonego tekstu)
  • pomocy w analizie przygotowywanego utworu od strony formalnej, harmonii i stylu
metody dydaktyczne
  1. ćwiczenia praktyczne przemyślane szczegółowo pod względem metodycznym
  2. kontrola logiki przebiegu narracji muzycznej poprzez uwrażliwianie studenta na aspekt dramaturgiczny utworu
  3. rozbudzanie wyobraźni muzycznej studenta
  4. kierowanie uwagi na fakturę partii fortepianu
  5. pełna współpraca z pedagogiem śpiewu solowego
  6. pomoc w opanowywaniu stresu wykonawczego
  7. aktywizowanie studenta do samodzielnych poszukiwań indywidualnego wyrazu artystycznego
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przygotowanie przez studenta programu na egzamin z przedmiotu Śpiew solowy.

wykonanie: www.ansta.pl