symbol | jezyk |
---|---|
3/4189 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Wykształcenie artysty-śpiewaka przygotowanego do współpracy z partnerem-instrumentalistą. Podstawowym założeniem kursu jest udział w kształceniu młodego śpiewaka. Rola pianisty jest prawie w całości podporządkowana celom i założeniom postawionym przez pedagoga prowadzącego śpiew solowy. Dobór repertuaru leży wyłącznie w jego gestii. Pianista jest zobligowany do pomocy w przyswojeniu materiału, polegającym przede wszystkim na właściwym rozczytaniu, zrozumieniu podstawowych elementów dzieła muzycznego, składającego się na jego formę. Ważnym jest, aby śpiewak – student zdał sobie sprawę, jak ważną rolę w jego kształceniu spełnia pianista – akompaniator oraz na ile akompaniator jest tylko tłem dla głosu, (który z natury rzeczy sam rzadko kiedy może zaistnieć w określonych warunkach), a na ile jest współtwórcą wykonywanego dzieła. Efektem kursu mają być konkretne umiejętności i kompetencje w zakresie interpretacji repertuaru wokalnego przy określonej roli pianisty.
Założenia szczególne: Funkcja korepetytora jest bardzo istotna w kontekście procesu dydaktycznego i wymaga od pianisty szczególnych kompetencji, w szczególności na studiach II stopnia. Partnerstwo pomiędzy pianistą - korepetytorem a studentem, jest partnerstwem wyjątkowym. W zawodzie pianisty-korepetytora niezmiernie ważna jest profesjonalna postawa: poważna, odpowiedzialna i zaangażowana. Podstawą współpracy pianisty ze studentami jest obserwowanie ich predyspozycji intelektualnych, fizycznych i emocjonalnych.
Twórcze działanie: praca nad spójną koncepcją poprzez szukanie nowych rozwiązań muzycznych i kompromis możliwości Kierunek pracy jest pod stałą kontrola Profesora prowadzącego. Praca pianisty powinna być skoordynowana z założeniami dydaktycznymi Profesora klasy. Bezpośrednia praca pianisty 1.Rzecz podstawowa! Student powinien być przygotowany na lekcje z pianistą. Chodzi przede wszystkim o znajomość utworu, melodii, tekstu
2.. Pianista powinien poprawiać błędy merytoryczne studenta w poszczególnych utworach. W niektórych przypadkach jest dopuszczane sugerowanie technicznych rozwiązań, ale tylko po uzgodnieniu tego założenia z Profesorem prowadzącym
3. Praca pianisty głównie się skupia nad interpretacja utworu, Wspólne tworzenie obrazu artystycznego danego utworu. Stymulacja ćwiczenia studenta a także sugerowanie metod ćwiczenia. Współpraca muzyczna, frazowa, dynamiczna. Trzeba pamiętać ze w momencie wykonywania utworu na lekcji a szczególnie koncercie nie powinno być rozdzielenia na student i pianista-korepetytor. W tym momencie s ą dwaj artyści wykonujący dzieło muzyczne. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Wymagania wstępne spełnia student, który pomyslnie przeszedł rekrutację na studia drugiego stopnia. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
| |
bibliografia podstawowa | |
I.Podręczniki dotyczące anatomii i fizjologii głosu – Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E.:`Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław 2004, Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Katedra Wokalistyki.
II.Podręczniki do ćwiczeń dykcyjnych – Walczak-Deleżyńska M.: Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od J. Tennera do B. Toczyskiej, Wrocław 2001, PWST.
III.Bibliografia poświęcona technice wokalnej: – Brégy W.:Elementy techniki wokalnej, Kraków, PWM. – Tarasiewicz B.: Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Kraków, UNIVERSITAS.
IV.Słowniki, encyklopedie i przewodniki muzyczne: – Habela J.: Słowniczek muzyczny - wyd. PWM – Chylińska T., Haraschin S., Jabłoński M.: Przewodnik po muzyce koncertowej t. 1 (A-Ł) t. 2 (M-Ż) wyd. PWM – Gwizdalanka D.: Przewodnik po muzyce kameralnej wyd. PWM – Kański J.: Przewodnik operowy wyd. PWM – Kydryński L.: Przewodnik operetkowy, wyd. PWM 1998 – Kamiński P.: Tysiąc i jedna opera - t. I „A-M”, t. II „N-Ż" wyd. PWM – Wiśniewski G.: Leksykon postaci operowych wyd. PWM
V.Książki i publikacje dotyczące tremy i technik relaksacyjnych – Weller S.: Oddech, który leczy. 20 sposobów na odetchnięcie od
stresu, napięcia i zmęczenia, tłum. B. Odymała, Gdańsk 2004, Gdańskie
Wydawnictwo
VI.Materiały nutowe (sugerowane przez Katedrę Wokalistyki) | |
bibliografia uzupełniająca | |
Gałuszka I.:Słynni śpiewacy operowi Kraków 1991 Parker S.:Ciało człowieka Warszawa 1991 Śmiechowski B.: Z muzyką przez wieki i kraje Warszawa 1993 Wojtyński Cz.: Emisja głosu Warszawa 1970 Romaniszyn B.: Z zagadnień sztuki i pedagogiki wokalnej, Kraków 1957 Waldorff J.:Jan Kiepura, PWM 1974 Cygańska J.: Zarys metodyki nauczania śpiewu solowego. Poznań 1963 Zaleski T.: Cztery zasadnicze systemy w procesie nauczania śpiewu solowego wg Raula Hussona; Warszawa 1965, Higiena głosu śpiewaczego ( 1990), Skrypt i Podręcznik 20, red. Krassowski J., Akademia Muzyczna w Gdańsku Legieć-Matosiuk A.:Chaciński J., Emisja głosu –skrypt dla studentów, wyd. WSP, Słupsk 1994 Chaciński J., Chacińska K.:Podstawy emisji głosu w procesie kształcenia nauczycieli muzyki, wyd. WSP, Słupsk 1999 Mitrinowicz-Modrzejewska A., Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, PZWL, Warszawa 1963 Mierzejewska H., Przbysz-Piwkowa M.: Zaburzenia głosu-badanie-diagnozowanie-metody usprawniania, wyd. DIG, Warszawa 1998 Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, skierowany do studentów wydziałów wokalnych i pedagogicznych Pruszewicz A.: Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa 1992, Wiadomości o głosie z zakresu fonetyki, Styczek I.:Logopedia, PWN, Warszawa 1980 Tadeusiewicz R.: Sygnał mowy, KiŁ, Warszawa 1988 Minczakiewicz E. M.: Mowa rozwój-zaburzenia, terapia, wyd. AP, Kraków 1997 Skrzynecka G., Uczymy się poprawnie mówić, WSiP, Warszawa 1999 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 5.0 | ćwiczenia | zaliczenie bez oceny | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/4189/11544 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główną treścią pracy pianisty-korepetytora jest realizacja autorskiego programu nauczania opracowanego przez pedagoga śpiewu, a także proponowanie swojego punktu widzenia w utworach przygotowywanych w pracy ze studentami. W ramach przedmiotu Praca z pianista korepetytorem szczególna wagę przywiązuje się do:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie przez studenta programu na egzamin z przedmiotu Śpiew solowy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 5.0 | ćwiczenia | zaliczenie bez oceny | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/4189/11548 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główną treścią pracy pianisty-korepetytora jest realizacja autorskiego programu nauczania opracowanego przez pedagoga śpiewu, a także proponowanie swojego punktu widzenia w utworach przygotowywanych w pracy ze studentami. W ramach przedmiotu Praca z pianista korepetytorem szczególna wagę przywiązuje się do:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie przez studenta programu na egzamin z przedmiotu Śpiew solowy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 5.0 | ćwiczenia | zaliczenie bez oceny | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/4189/11552 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główną treścią pracy pianisty-korepetytora jest realizacja autorskiego programu nauczania opracowanego przez pedagoga śpiewu, a także proponowanie swojego punktu widzenia w utworach przygotowywanych w pracy ze studentami. W ramach przedmiotu Praca z pianista korepetytorem szczególna wagę przywiązuje się do:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie przez studenta programu na egzamin z przedmiotu Śpiew solowy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 5.0 | ćwiczenia | zaliczenie bez oceny | st. wykł. Dorota Artykiewicz-Skrla, st. wykł. Urszula Bakalarska, prof. Krystyna Gorzelniak-Pyszkowska, dr hab. Tomasz Jocz, dr hab. Anna Mikolon, prof. AM, st. wykł. Olga Neczyporenko, dr Piotr Nowicki, st. wykł. Grażyna Troć, st. wykł. Krystyna Wawryków, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , st. wykł. Jadwiga Zieniewicz, | 3/4189/11557 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główną treścią pracy pianisty-korepetytora jest realizacja autorskiego programu nauczania opracowanego przez pedagoga śpiewu, a także proponowanie swojego punktu widzenia w utworach przygotowywanych w pracy ze studentami. W ramach przedmiotu Praca z pianista korepetytorem szczególna wagę przywiązuje się do:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Przygotowanie przez studenta programu na egzamin z przedmiotu Śpiew solowy. |