Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Gra aktorska

symboljezyk
3/4188
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawowym celem nauczania jest przekazanie umiejętności aktorskich. Założeniem jest konieczność kształcenia przyszłych śpiewaków jako aktorów scen operowych. Na śpiewaku operowym spoczywa dziś większa niż kiedyś odpowiedzialność. Sam głos już nie jest wystarczającym czynnikiem warunkującym sukces w zawodzie. Na światowych scenach widzi sie nie tylko piękne głosy, ale również bardzo sprawnych aktorów. nauczanie aktorstwa zwiększa szanse młodego człowieka na zaistnienie i sukces w zawodzie śpiewaka operowego.

Gra aktorska jest dopełnieniem zapoczątkowanej na pierwszym roku studiów pierwszego stopnia metody Techniki Improwizacji wg. Stephena Book'a . 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność samodzielnej analizy tekstu pod kontem budowania postaci. Umiejętność doboru adekwatnych do celu sceny środków aktorskich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Stephen Book "Book on acting : Improvisation Technique for the professional actor in film , theater & television / by Stephen Book" "Podręcznik dla aktorów - Technika Improwizacji dla profesjonalnych aktorów filmowych , teatralnych i telewizyjnych" przekł. Karolina Kosińska , Ewa Spirydowicz. wydawnictwo Wojciech Marzec. Warszawa 2007 r.

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

wokalistyka
śpiew solowy (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładegzaminmgr Dariusz Szymaniak, 3/4188/11543
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Celem przedmiotu „Gra aktorska” jest zrealizowanie w pełni zapoczątkowanej na roku pierwszym, ( a więc od przedmiotu Elementarne zadania aktorskie/Podstawy gry aktorskiej ) metody Techniki Improwizacji wg. Stephena Booka. Studenci pierwszego roku studiów magisterskich zapoznają się z pracą nad scenariuszem. Praca ta zakłada praktyczne zapoznanie się z takimi zagadnieniami jak :

- cel sceny : konflikt , zgoda , fabuła , ujawnianie postaci.

- monolog i cel sceny : łuki czystych emocji , przeskoki czystych emocji, łuki emocji dominującej.

-zdobywanie finezji w wyborze celu sceny : czytanie sceny , zmiany zachowania i uczuć , powiązania między fragmentami , dialog .

Powyższe zagadnienia realizowane są w trakcie pracy nad wybraną sztuką klasyczną bądź współczesną. W ramach tej pracy studenci przygotowują postać ze sztuki , ucząc się metody jej budowania .

 

metody dydaktyczne

Zajęcia warsztatowe.Ćwiczenia na scenie, demonstracja, improwizacja. Technika Improwizacji jest rozwinięciem metody Konstantina Stanisławskiego i kładzie główny nacisk na spontaniczność aktora i powiązanie gry z ciałem jako jej głównym instrumentem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest prezentacja roli z wybranej sztuki z dramatu klasycznego bądź współczesnego. kryterium oceny to : stopień samodzielności w dochodzeniu do celu sceny i w doborze środków aktorskich.tempo pracy na zajęciach ( frekwencja i szybkie opanowanie tekstu , stosunek do przedmiotu i do grupy )

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładegzaminmgr Dariusz Szymaniak, 3/4188/11547
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Celem przedmiotu „Gra aktorska” jest zrealizowanie w pełni zapoczątkowanej na roku pierwszym, ( a więc od przedmiotu Elementarne zadania aktorskie/Podstawy gry aktorskiej ) metody Techniki Improwizacji wg. Stephena Booka. Studenci pierwszego roku studiów magisterskich zapoznają się z pracą nad scenariuszem. Praca ta zakłada praktyczne zapoznanie się z takimi zagadnieniami jak :

- cel sceny : konflikt , zgoda , fabuła , ujawnianie postaci.

- monolog i cel sceny : łuki czystych emocji , przeskoki czystych emocji, łuki emocji dominującej.

-zdobywanie finezji w wyborze celu sceny : czytanie sceny , zmiany zachowania i uczuć , powiązania między fragmentami , dialog .

Powyższe zagadnienia realizowane są w trakcie pracy nad wybraną sztuką klasyczną bądź współczesną. W ramach tej pracy studenci przygotowują postać ze sztuki , ucząc się metody jej budowania .

 

metody dydaktyczne

Zajęcia warsztatowe.Ćwiczenia na scenie, demonstracja, improwizacja. Technika Improwizacji jest rozwinięciem metody Konstantina Stanisławskiego i kładzie główny nacisk na spontaniczność aktora i powiązanie gry z ciałem jako jej głównym instrumentem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest prezentacja roli z wybranej sztuki z dramatu klasycznego bądź współczesnego. kryterium oceny to : stopień samodzielności w dochodzeniu do celu sceny i w doborze środków aktorskich.tempo pracy na zajęciach ( frekwencja i szybkie opanowanie tekstu , stosunek do przedmiotu i do grupy )

wykonanie: www.ansta.pl