symbol | jezyk |
---|---|
3/4187 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Najistotniejszym celem wprowadzenia tego przedmiotu jest pogłębienie znajomości literatury wokalnej w połączeniu z praktyką wykonawczą aktualnie obowiązującą. Studenci są zaznajomieni z ewolucją tej praktyki, jaka miała miejsce w przeszłości. Jednocześnie są wprowadzani w arkana sztuki wokalnej w aspekcie historycznym, teoretycznym i praktycznym. Przedmiot stanowi istotne dopełnienie wiedzy przyszłego artysty-muzyka. Przedmiot w części teoretycznej obejmuje wybraną literaturę wokalną oraz publikacje dotyczące sztuki wykonawstwa wokalno-aktorskiego. Bogaty zakres problemów, analiz i porównań, dyskusje, wymiany poglądów, odczuć – związanych ze sztuką interpretacji, stanowią podstawowy zestaw wykładów uzupełnianych prezentacją zapisów fonograficznych i DVD. Udostępniany studentom zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej ma za zadanie przygotowanie ich do świadomej pracy śpiewaka, prowokując jednocześnie do rozwijania i motywowania na drodze poszukiwań artystycznych. Przedmiot „Analiza literatury wokalnej i jej praktyka wykonawcza” obowiązuje studentów I i II roku studiów magisterskich (2 godziny tygodniowo). W bieżącym roku akademickim zajęcia prowadzone są wyłącznie na pierwszym roku, ponieważ II rok jeszcze nie istnieje. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Student dysponuje wiedzą teoretyczną wyniesioną ze studiów pierwszego stopnia. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
Zalecane pozycje literatury fachowej: Wiktor Brégy – Elementy
techniki wokalnej Franziska Martienssen-Lohmann – Der wissende Sänger Franziska Martienssen-Lohmann – Kształcenie głosu śpiewaka Viktor Fuchs – Die Kunst des Singens Piotr Kamiński – Tysiąc i jedna opera Jarosław Mianowski – Semantyka tonacji w niemieckich dziełach operowych Jarosław Mianowski – Afekt w operach Mozarta i Rossiniego John Butt – Bach's dialogue with modernity (Perspectives on the Passions) Peter Williams – J. S. Bach a life in music Eric Chafe – Analyzing Bach cantatas Charles Rosen – The classical style Margaret Notley – Lateness and Brahms Dean Sutcliffe – Haydn studies Julian Johnson – Mahler`s voices (Expression and irony in the songs and symphonies) Richard Osborne – Rossini – his life and works David Schroeder – Our Schubert - His enduring legacy Irese J. Arnesen. – The Romantic World of Puccini - A new critical appraisal of the operas Meribeth Bunch Dayme – Dynamics of the singing voice | |
bibliografia uzupełniająca | |
- brak danych - | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | prof. zw. Piotr Kusiewicz, | 3/4187/11542 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Główne cele i zamierzenia przedmiotu „Analiza literatury wokalnej i jej praktyka wykonawcza”;Cechy charakterystyczne dla rozwoju wokalistyki na przestrzeni wieków; Szkoły śpiewu;Wady i zalety stosowania zbioru Alessandro Parisotti’ego Arie antiche; Realizacja arii da capo
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Formy zaliczenia przedmiotu – 1 semestr: zaliczenie bez oceny, 2.semestr: egzamin z oceną Mając na celu rozwijanie umiejętności w zakresie tworzenia referatów, prac pisemnych, przewidziany jest egzamin w formie pisemnej na zakończenie całego kursu. Kryteria oceny egzaminu końcowego: 1. Znajomość literatury wokalnej. 2. Znajomość najistotniejszych elementów wykonawstwa artystycznego XX i XXI w. 3. Światowe szkoły wokalne i najwybitniejsi ich przedstawiciele. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | prof. zw. Piotr Kusiewicz, | 3/4187/11546 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Sztuka wokalna, czy rekordy z Księgi Guinessa?; Niemiecka szkoła śpiewu i jej przykłady;Rosyjska szkoła śpiewu; Włoskie bel canto; Szkoły śpiewu w polskiej wokalistyce; Magia wysokiego „c” | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Formy zaliczenia przedmiotu – 1 semestr: zaliczenie bez oceny, 2.semestr: egzamin z oceną Mając na celu rozwijanie umiejętności w zakresie tworzenia referatów, prac pisemnych, przewidziany jest egzamin w formie pisemnej na zakończenie całego kursu. Kryteria oceny egzaminu końcowego: 1. Znajomość literatury wokalnej. 2. Znajomość najistotniejszych elementów wykonawstwa artystycznego XX i XXI w. 3. Światowe szkoły wokalne i najwybitniejsi ich przedstawiciele. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | prof. zw. Piotr Kusiewicz, | 3/4187/11550 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kompozycja programu
recitalu; Wybitni kreatorzy liryki wokalnej; Świat opery a muzyka oratoryjna; Operetka i musical; Emisja głosu w piosence | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Formy zaliczenia przedmiotu – 1 semestr: zaliczenie bez oceny, 2.semestr: egzamin z oceną Mając na celu rozwijanie umiejętności w zakresie tworzenia referatów, prac pisemnych, przewidziany jest egzamin w formie pisemnej na zakończenie całego kursu. Kryteria oceny egzaminu końcowego: 1. Znajomość literatury wokalnej. 2. Znajomość najistotniejszych elementów wykonawstwa artystycznego XX i XXI w. 3. Światowe szkoły wokalne i najwybitniejsi ich przedstawiciele. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | prof. zw. Piotr Kusiewicz, | 3/4187/11555 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Emocjonalność w śpiewie; Mowa ciała w produkcji artystycznej; Sztuka wokalna Marii Callas; Klasyfikacja głosów operowych według Rudolfa Kloibera; Wybitni pedagodzy Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej Akademii Muzycznej w świetle kariery zawodowej i zdobywanych na tej drodze doświadczeń | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej. |