Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Analiza literatury wokalnej i jej praktyka wykonawcza

symboljezyk
3/4187
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Najistotniejszym celem wprowadzenia tego przedmiotu jest pogłębienie znajomości literatury wokalnej w połączeniu z praktyką wykonawczą aktualnie obowiązującą. Studenci są zaznajomieni z ewolucją tej praktyki, jaka miała miejsce w przeszłości. Jednocześnie są wprowadzani w arkana sztuki wokalnej w aspekcie historycznym, teoretycznym i praktycznym. Przedmiot stanowi istotne dopełnienie wiedzy przyszłego artysty-muzyka.

Przedmiot w części teoretycznej obejmuje wybraną literaturę wokalną oraz publikacje dotyczące sztuki wykonawstwa wokalno-aktorskiego. Bogaty zakres problemów, analiz i porównań, dyskusje, wymiany poglądów, odczuć – związanych ze sztuką interpretacji, stanowią podstawowy zestaw wykładów uzupełnianych prezentacją zapisów fonograficznych i DVD. Udostępniany studentom zakres wiedzy teoretycznej i praktycznej ma za zadanie przygotowanie ich do świadomej pracy śpiewaka, prowokując jednocześnie do rozwijania i motywowania na drodze poszukiwań artystycznych.

Przedmiot „Analiza literatury wokalnej i jej praktyka wykonawcza” obowiązuje studentów I i II roku studiów magisterskich (2 godziny tygodniowo). W bieżącym roku akademickim zajęcia prowadzone są wyłącznie na pierwszym roku, ponieważ II rok jeszcze nie istnieje.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Student dysponuje wiedzą teoretyczną wyniesioną ze studiów pierwszego stopnia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Zalecane pozycje literatury fachowej:

Wiktor Brégy – Elementy techniki wokalnej
Aneta Łastik – Poznaj swój głos
Robert Cieśla - Klasyfikacja głosów operowych według Rudolfa Kloibera obowiązująca na rynku niemieckojęzycznym, z uwzględnieniem historycznego zarysu klasyfikacji głosów

Franziska Martienssen-Lohmann – Der wissende Sänger                                  Franziska Martienssen-Lohmann – Kształcenie głosu śpiewaka                         Viktor Fuchs – Die Kunst des Singens                                                        

Piotr Kamiński – Tysiąc i jedna opera                                                                Jarosław Mianowski – Semantyka tonacji w niemieckich dziełach operowych   Jarosław Mianowski – Afekt w operach Mozarta i Rossiniego                             John Butt – Bach's dialogue with modernity (Perspectives on the Passions)        Peter Williams – J. S. Bach a life in music                                                         

Eric Chafe – Analyzing Bach cantatas 

Charles Rosen – The classical style

Margaret Notley – Lateness and Brahms   

Dean Sutcliffe – Haydn studies 

Julian Johnson – Mahler`s voices (Expression and irony in the songs and symphonies)

Richard Osborne – Rossini – his life and works

David Schroeder – Our Schubert - His enduring legacy 

Irese J. Arnesen. – The Romantic World of Puccini - A new critical appraisal of the operas                                                                                                                      Meribeth Bunch Dayme – Dynamics of the singing voice

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

wokalistyka
śpiew solowy (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładkolokwiumprof. zw. Piotr Kusiewicz, 3/4187/11542
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Główne cele i zamierzenia przedmiotu „Analiza literatury wokalnej i jej praktyka wykonawcza”;Cechy charakterystyczne dla rozwoju wokalistyki na przestrzeni wieków; Szkoły śpiewu;Wady i zalety stosowania zbioru Alessandro Parisotti’ego Arie antiche; Realizacja arii da capo    

 

metody dydaktyczne

Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Formy zaliczenia przedmiotu –      

1 semestr: zaliczenie bez oceny, 

2.semestr: egzamin z oceną

Mając na celu rozwijanie umiejętności w zakresie tworzenia referatów, prac pisemnych, przewidziany jest egzamin w formie pisemnej na zakończenie całego kursu.

Kryteria oceny egzaminu końcowego:

1.      Znajomość literatury wokalnej.

2.      Znajomość najistotniejszych elementów wykonawstwa artystycznego XX i XXI w.

3.     Światowe szkoły wokalne i najwybitniejsi ich przedstawiciele.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładkolokwiumprof. zw. Piotr Kusiewicz, 3/4187/11546
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Sztuka wokalna, czy rekordy z Księgi Guinessa?; Niemiecka szkoła śpiewu i jej przykłady;Rosyjska szkoła śpiewu; Włoskie bel canto; Szkoły śpiewu w polskiej wokalistyce; Magia wysokiego „c”

metody dydaktyczne

Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Formy zaliczenia przedmiotu –      

1 semestr: zaliczenie bez oceny, 

2.semestr: egzamin z oceną

Mając na celu rozwijanie umiejętności w zakresie tworzenia referatów, prac pisemnych, przewidziany jest egzamin w formie pisemnej na zakończenie całego kursu.

Kryteria oceny egzaminu końcowego:

1.      Znajomość literatury wokalnej.

2.      Znajomość najistotniejszych elementów wykonawstwa artystycznego XX i XXI w.

3.      Światowe szkoły wokalne i najwybitniejsi ich przedstawiciele.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.002.0wykładkolokwiumprof. zw. Piotr Kusiewicz, 3/4187/11550
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kompozycja programu recitalu; Wybitni kreatorzy liryki wokalnej; Świat opery a muzyka oratoryjna; Operetka i musical; Emisja głosu w piosence

metody dydaktyczne

Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Formy zaliczenia przedmiotu –      

1 semestr: zaliczenie bez oceny, 

2.semestr: egzamin z oceną

Mając na celu rozwijanie umiejętności w zakresie tworzenia referatów, prac pisemnych, przewidziany jest egzamin w formie pisemnej na zakończenie całego kursu.

Kryteria oceny egzaminu końcowego:

1.      Znajomość literatury wokalnej.

2.      Znajomość najistotniejszych elementów wykonawstwa artystycznego XX i XXI w.

3.      Światowe szkoły wokalne i najwybitniejsi ich przedstawiciele.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.002.0wykładkolokwiumprof. zw. Piotr Kusiewicz, 3/4187/11555
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Emocjonalność w śpiewie; Mowa ciała w produkcji artystycznej; Sztuka wokalna Marii Callas; Klasyfikacja głosów operowych według Rudolfa Kloibera; Wybitni pedagodzy Wydziału Wokalno-Aktorskiego gdańskiej Akademii Muzycznej w świetle kariery zawodowej i zdobywanych na tej drodze doświadczeń

metody dydaktyczne

Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy z podanych powyżej tematów omawiany jest na pierwszej godzinie zajęć. Druga godzina wypełniona jest najciekawszymi, unikatowymi nagraniami z moich prywatnych zbiorów. Prezentacja ich jest bardzo istotnym elementem dopełniającym wykład, inspirującym zarazem do twórczych dyskusji na temat konkretnego zagadnienia i związanej z nim praktyki wykonawczej.

wykonanie: www.ansta.pl