Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika ogólna

symboljezyk
2/4182polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Orientacja w głównych nurtach i kierunkach współczesnej pedagogiki,poznanie  zakresu dyskusji i debat nurtujących system edukacji,kształcenie umiejętności samodzielnego i krytycznego rozwiązywania problemów wychowawczych i dydaktycznych.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

1.Pedagogika, podręcznik akademicki, red .Z. Kwieciński, B. Śliwerski, T.I i II, PWN 2003.

2.Wprowadzenie do Pedagogiki, red .T. Jaworska, R. Leppert, Impuls 2002.

bibliografia uzupełniająca

-

efekty kształcenia - wiedza

Student analizuje pedagogikę jako naukę. - Student stosuje i interpretuje posiadane wiadomości teoretyczne z zakresu pedagogiki. - Student rozpoznaje zagadnienia z zakresu pedagogiki. - Student rozpoznaje zagadnienia z zakresu pedagogiki.

efekty kształcenia - umiejętności

Student poznaje i doskonali wiedzę o wychowaniu. - Student dostrzega i rozwiązuje problemy pedagogiczne. - Student klasyfikuje i wybiera odpowiednie metody pedqgogiczne do zadań edukacyjnych. - Student wykrywa i ocenia problemy pedagogiczne, wychowawcze. - Student dobiera metody i narzędzia do badań pedagogicznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Stosuje w praktyce i doskonali w ramach przedmiotu kompetencje wiedzy i umiejętności. - Rozróżnia, definiuje i objaśnia problemy w napotykanych zagadnieniach i obszarach pedagogicznych. - Student docenia i akceptuje treści pedagogiki ogólnej w praktycznym zastosowaniu.

Semestry

Moduł pedagogiczny
Gra na instrumencie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładzaliczeniedr Jolanta Dyrda, mgr Eliza Ludkiewicz, dr hab. Andrzej Michalski, prof. AM, 2/4182/11528
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.Współczesne prądy i kierunki pedagogiczne,

-Pedagogika pozytywistyczna i jej odmiany

-Nowe Wychowanie,geneza kierunku,implikacje w pedagogice waldorfskiej, pedagogice M. Montessori, C.Freineta, Janusza Korczaka.

-Pedagogika pragmatyzmu J.Deweya,  

2.Współczesna pedagogika krytyczna i jej podstawowe założenia,

3.Postmodernizm jako myśl społeczna,odniesienia edukacyjne,

4.Pedagogika emancypacyjna i wybrani przedstawiciele tego nurtu:P. Freire, N. Chomski, I Illich,

5.Wybrane zagadnienia konstruowania programów kształcenia,

6.Socjalizacja jako proces społecznego uczestniczenia w edukacji,

7.Wprowadzenie do zagadnień pracy nauczyciela,

8.Style uczenia i style komunikowania się nauczyciela z uczniami.

metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr kończy kolokwium zaliczające realizowane treści.

wykonanie: www.ansta.pl