Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Partytura współczesna

symboljezyk
2/4164polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot zakłada omówienie rozwoju współczesnej partytury fortepianowej. Początkiem omawianego okresu będzie pierwszy utwór serialny – suita fortepianowa Arnolda Schoenberga. Zajęcia będą uzupełnieniem wykształcenia pianisty o literaturę wywodzącą się z serializmu i ewoluującą w licznych kierunkach obecnej muzyki współczesnej.

Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady z twórczości obecnych twórców muzyki współczesnej różnych ośrodków europejskich i amerykańskich. Oprócz solowej literatury tematem zajęć będą także przykłady muzyki na fortepian elektroniczny bądź syntezator, a także z przykładami literatury elektroakustycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność gry na fortepianie.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

udział w kursie „Kameralistyki muzyki współczesnej”, „Muzyka polska XX i XXI wieku”

udział w kursie „Wstęp do improwizacji”

bibliografia podstawowa

Podczas zajęć omawiane będą najciekawsze przykłady z twórczości kompozytorów muzyki współczesnej ośrodków europejskich i amerykańskich. Do omawianych kompozytorów należą m.in.:

Arnold Schoenberg, Anton Webern, Wolfgang Rihm, Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Tristan Murail, Harrison Birtwistle, Tadeusz Wielecki, Misato Mochizuki, Carola Bauckholt, John Cage, Gerard Grisey, Stefan Prins, Johannes Kreidler.

bibliografia uzupełniająca

Theresa Sauer - Notation 21

efekty kształcenia - wiedza

Student po ukończeniu kursu będzie posiadał wiedzę na temat repertuaru muzyki współczesnej. Podczas zajęć student zapozna się z rozwojem struktur rytmicznych, a także ewolucją zapisu nutowego od pięciolinii do abstrakcyjnej geometrii. Zajęcia obejmą przykłady z literatury współczesnej zarówno utworów na fortepian solo jak i przykłady partii fortepianowej z literatury kameralnej i ensemble z uwzględnieniem wprowadzenia do pracy z dyrygentem.

efekty kształcenia - umiejętności

Zajęcia przygotują studenta do dalszej samodzielnej pracy nad współczesną literaturą fortepianową w oparciu o zdobytą wiedzę podczas zajęć. Student będzie rozumiał umowny zapis wykorzystywany w partyturach współczesnych, jak opis preparacji, tabelę mikrotonalności, a także nowe rozwiązania gry na fortepianie wewnątrz korpusu intrumentu superball, plectrum, preparacja, mallets itp. Będzie przygotowany do obliczenia matematycznych podziałów rytmicznych. Posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

W efekcie kształcenia student umie samodzielnie przygotować partyturę współczesną do wykonania scenicznego. Będzie w stanie przygotować partyturę do wykonania utworu z dyrygentem. Posiada umiejętność pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować zdobyte podczas zajęć umiejętności publicznie. Umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumencie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniaegzamindr hab. Małgorzata Walentynowicz, 2/4164/12082
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniaegzamindr hab. Małgorzata Walentynowicz, 2/4164/11541
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

W semestrze student zapozna się z nową formą kompozycji, której kształt

w pewnym stopniu lub w stopniu całkowitym będzie zależny od umiejętności improwizacyjnych wykonawcy. Omówione zostaną przykłady wykorzystania grafiki muzycznej, sztuki konceptualnej oraz improwizacji w dziełach muzycznych.

W efekcie kształcenia student zapozna się z nowymi sposobami zapisu nutowego

i nowymi  formami dzieła muzycznego. Będzie przygotowany do stworzenia własnej improwizacji, w stylu napisanego utworu.

Kurs improwizacji wpłynie na umiejętność kreowania czasu w sztuce i będzie pomocnym elementem w interpretacji dzieł muzyki klasycznej minionych epok.

metody dydaktyczne

Ćwiczenia w czasie zajęć. Wykłady z prezentacjami multimedialnymi.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Ocenie podlega frekwencja na zajęciach, kreatywność w przygotowaniu zadań oraz udział w ćwiczeniach podczas zajęć.

wykonanie: www.ansta.pl