Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Ćwiczenia harmoniczne

symboljezyk
2/4144polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Ćwiczenia harmoniczne dla pianistów na Wydziale Instrumentalnym są przedmiotem jednorocznym (2 semestry). W całości problematyki harmonicznej można wyodrębnić:

1. harmonikę tonalną;

2. technikę harmoniczną przełomu XIX i XX w.;

3. nowe techniki kompozytorskie XX i XXI w.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

brak

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

brak

bibliografia podstawowa

A. Poszowski: "Harmonia tonalna"; F. Wesołowski: "Materiały do ćwiczeń harmonicznych"; K. Sikorski: "Zbiór zadań do harmonii".

bibliografia uzupełniająca

B. Schaeffer: "Nowa muzyka. Problematyka współczesnej techniki kompozytorskiej." PWM Kraków 1969; B. Schaeffer: "Wstęp do kompozycji."; B. Schaeffer: "Klasycy dodekafonii." Tom I i II, PWM Kraków 1964; B. Schaeffer: "Mały informator muzyki XX wieku."; M. Gołąb: "Dodekafonia." Pomorze, Bydgoszcz 1987; K. Pałubicki: "Współczesna technika kompozytorska." Sopot 1962; M. Podhajski: "Z zagadnień organizacji ruchu w muzyce XX w." Zeszyty Naukowe V, Gdańsk 1967; E. Synowiec: "Teatr instrumentalny B. Schaeffera." Prace Specjalne 30, Gdańsk 1983; T. Błaszkiewicz: "Aleatoryzm w twórczości W. Lutosławskiego." Prace Specjalne 3, Gdańsk 1974; T. Świercz: "Technika chóralna w twórczości K. Pendereckiego." Prace Specjalne 9, Gdańsk 1976; E. Karkoschka: "Notacja współczesna."; J. Chomiński: "Pieśń." (W:) "Wielkie formy wokalno-instrumentalne." PWM Kraków 1984; M. Bristiger: "Muzykologia a lingwistyka." (W:) "Muzyka w kontekście kultury." PWM Kraków 1976; M. Tomaszewski: "Wprowadzenie do teorii utworu słowno-muzycznego." (W:) "Muzyka w kontekście kultury." PWM Kraków 1976; "Analiza i interpretacja dzieła muzycznego. Wybór metod." AM Gdańsk, AM Kraków 1990; "FORUM MUSICUM", "RES FACTA", prace magisterskie dotyczące warsztatu kompozytorskiego XX w., monografie, Zeszyty Naukowe.

efekty kształcenia - wiedza

Posiada podstawowe wiadomości w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy o harmonii i zdolność analizowania pod tym kątem wykonywanego repertuaru rozpoznaje i nazywa stosowane w praktyce środki harmoniki funkcyjnej zna konstrukcje harmoniczne (kadencja, progresja) oraz różne typy akompaniamentu, dające podstawy improwizacji .

efekty kształcenia - umiejętności

Opanował warsztat techniczny potrzebny do prezentacji zjawisk harmonicznych posiada umiejętność właściwego odczytania basu cyfrowanego oraz pełnego przekazania materiału muzycznego utworu dokonuje analizy harmonicznej utworów tworzy konstrukcje harmoniczne (kadencja, progresja) stosuje różne typy akompaniamentu oraz dźwięki obce, dające podstawy improwizacji.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Pracuje nad ciągłym rozwijaniem wewnętrznego słuchu harmonicznego zachowuje krytycyzm w stosunku do własnej pracy w oparciu o poznane wymogi wykazuje kreatywność w wykorzystywaniu poznanych zasad i prawideł harmonicznych samodzielnie organizuje pracę własną.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na fortepianie (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0ćwiczeniazaliczenieas. mgr Beata Kotłowska, 2/4144/11455
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przewidywany materiał nauczania obejmuje:

1. W harmonice tonalnej:

a) budowę, łączenie i użycie w konstrukcji harmonicznej trójdźwięków i wielodźwięków,

b) zboczenie modulacyjne,

c) modulacje,

d) technikę politonalną (wielotonacyjną).

2. W technice harmonicznej przełomu XIX i XX wieku:

a) zmiana materiału dźwiękowego,

b) rodzaje środków harmonicznych w konstrukcjach niegamowych,

c) indywidualne techniki harmoniczne (np. Debussy, Skriabin, Szymanowski, Bartók).

metody dydaktyczne

Z uwagi na ćwiczeniowy charakter przedmiotu, szczególne miejsce w nauczaniu ćwiczeń harmonicznych poświęcimy wprowadzeniu elementu improwizacji fortepianowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Sprawdzenie stopnia opanowanego materiału nauczania winno być oparte na kolokwiach problemowych w ciągu całego roku i na końcu roku przedmiot zakończyć egzaminem.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0ćwiczeniazaliczenieas. mgr Beata Kotłowska, 2/4144/11456
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przewidywany materiał nauczania obejmuje:

1. W nowych technikach kompozytorskich:

a) indywidualne rozwiązania warsztatowe (np. O. Messiaen),

b) dodekafonia i jej pochodne (punktualizm, serializm),

c) muzyka elektroniczna i konkretna,

d) aleatoryzm i muzyka graficzna,

e) inne rodzaje, np. teatr instrumentalny.

metody dydaktyczne

Z uwagi na ćwiczeniowy charakter przedmiotu, szczególne miejsce w nauczaniu ćwiczeń harmonicznych poświęcimy wprowadzeniu elementu improwizacji fortepianowej.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Sprawdzenie stopnia opanowania materiału nauczania winno być oparte na kolokwiach problemowych w ciągu całego roku i na końcu roku przedmiot zakończyć egzaminem.

wykonanie: www.ansta.pl