Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - wiolonczela

symboljezyk
2/4105
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania studentów gry na wiolonczeli jest pełne przygotowanie absolwentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu. Bardzo ważne jest, aby procesowi temu towarzyszyła praca nad rozwojem artystycznej osobowości wykonawcy.

 

Zakres treści nauczania obejmuje cztery główne obszary:

  • Poszerzenie praktycznej znajomości repertuaru zróżnicowanego pod względem epoki i stylu.
  • Wszechstronny rozwój i doskonalenie techniki instrumentalnej polegający na gruntownym poznaniu zagadnień teoretycznych i następnie przeniesieniu ich w praktykę.
  • Doskonalenie umiejętności samodzielnego zarządzania procesem realizacji wyznaczonych zadań.
  • Przygotowanie do czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym - koncertach, konkursach oraz upowszechnianie wartości estetycznych sztuki muzycznej.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny i pomyślnie ocenione kolejne etapy kształcenia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. Zajęcia praktyczne z Techniki Alexandra.

bibliografia podstawowa
  • M.Eisenberg - Współczesna sztuka gry na wiolonczeli
  •  R.Suchecki – Wiolonczela od A do Z
bibliografia uzupełniająca
  • W. Boettcher - Das Violoncello
  • G. Piatigorski - Mein Cello und ich
  • G. Mantel - Cello uben
  • Ruch Muzyczny
efekty kształcenia - wiedza

absolwent posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością
absolwent posiada gruntowną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
absolwent posiada dogłębną wiedzę na temat techniki wiolonczelowej i sposobów rozwiązywania wymagających problemów technicznych w utworach charakteryzujących się wysokim stopniem trudności

efekty kształcenia - umiejętności

absolwent posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
absolwent jest w stanie samodzielnie przygotować swoją partię w utworze solowym, kameralnym czy orkiestrowym zachowując wysoki poziom profesjonalizmu
absolwent jest zdolny w oparciu o samodzielnie przygotowaną partię właściwie interpretować dzieło muzyczne zgodnie z wymaganiami stylistycznymi a także potrafi przy tym właściwie współpracować z innymi wykonawcami
podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych w utworach wiolonczelowych absolwent wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych
na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia absolwent potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością
absolwent jest przygotowany do współpracy w zespołach o różnorodnym składzie instrumentalnym i bazując na doświadczeniach zdobytych podczas studiów pierwszego stopnia rozwija umiejętność dostosowania środków wykonawczych do możliwości i specyfiki pozostałych instrumentów wchodzących w skład danego aparatu wykonawczego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

absolwent jest zdolny do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności zdobytych w obszarze wiolonczelowej sztuki wykonawczej oraz do ich praktycznego wykorzystania podczas współpracy z innymi muzykami
będąc w pełni świadomym, ukształtowanym i kreatywnym artystą potrafi przyjąć postawę otwartości na koncepcje artystyczne innych artystów, z którymi współpracuje, szanuje ich autonomiczne wizje artystyczne i poprzez konstruktywny dialog i wymianę poglądów dąży do stworzenia wspólnej koncepcji artystycznej
absolwent jest w pełni przygotowany do współpracy z innymi artystami, zarówno pod względem merytorycznym (w pełni profesjonalna realizacja swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu, z wykorzystaniem całej zdobytej zintegrowanej wiedzy muzycznej) jak i psychospołecznym (postawa otwartości, szacunku, tolerancji i odpowiedzialności). Dzięki temu absolwent jest w stanie odnaleźć się w różnorodnym środowisku pracy.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, dr hab. Marcin Zdunik, 2/4105/11362
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, dr hab. Marcin Zdunik, 2/4105/11375
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kwiecień - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

czerwiec - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, dr hab. Marcin Zdunik, 2/4105/11388
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I recital dyplomowy - zróżnicowany program trwający ok. 60 min

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, dr hab. Marcin Zdunik, 2/4105/11401
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

II recital dyplomowy (zróżnicowany program trwający ok. 60 min.) oraz obrona pracy magisterskiej.

wykonanie: www.ansta.pl