symbol | jezyk |
---|---|
2/4104 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1/ zaznajomienie z pełną wiedzą o instrumencie, 2/ doskonalenie umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej w zakresie gry na waltorni, rozwijanie techniki gry na instrumencie, 3/ kształtowanie i rozwijanie uzdolnień muzycznych oraz wrażliwości na środki wyrazu artystycznego, 4/ rozwijanie wyobraźni muzycznej, kreatywność, 5/ przygotowanie do samodzielnej pracy nad utworami, 6/ rozwijanie umiejętności gry solo, z akompaniamentem, w orkiestrze 7/ przygotowanie do podjęcia studiów II stopnia. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność gry na waltorni w stopniu odpowiadającym poziomowi po ukończeniu studiów muzycznych II stopnia oraz kwalifikacja po egzaminie wstępnym na studia II stopnia | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
W trakcie nauki student winien zapoznać się z rodzajami waltorni, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce. Słuchanie „na żywo” koncertów symfonicznych i spektakli operowych. | |
bibliografia podstawowa | |
1/ Koncerty, 2/ Sonaty, 3/ Utwory o formie dowolnej, 4/ Etiudy i ćwiczenia. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Philip Farkas: The Art of French Horn Playing, Summy-Birchard Inc., 1956 Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind, Windsong Press Ltd,. 1997. Tłumaczenie polskie: Łukasz Michalski Edward Daniecki: Doskonalenie gry na rogu, wyd. Akademia Muzyczna w Gdańsku, 2004 Józef Pawłowski: Róg od A do Z, PWM, Kraków, 1972 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na waltorni. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na waltorni. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na waltorni. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na waltorni.Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na waltornię. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr Michał Szczerba, | 2/4104/11361 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltroni. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kontrola obecności na wykładach, Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr Michał Szczerba, | 2/4104/11374 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kontrola obecności na wykładach, Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 10.0 | wykład | egzamin | dr Michał Szczerba, | 2/4104/11387 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kontrola obecności na wykładach, Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 10.0 | wykład | egzamin | dr Michał Szczerba, | 2/4104/11400 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kontrola obecności na wykładach, Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy. |