Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - waltornia

symboljezyk
2/4104
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1/ zaznajomienie z pełną wiedzą o instrumencie,

2/ doskonalenie umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej w zakresie gry na waltorni, rozwijanie techniki gry na instrumencie,

3/ kształtowanie i rozwijanie uzdolnień muzycznych oraz wrażliwości na środki wyrazu artystycznego,

4/ rozwijanie wyobraźni muzycznej, kreatywność,

5/ przygotowanie do samodzielnej pracy nad utworami,

6/ rozwijanie umiejętności gry solo, z akompaniamentem, w orkiestrze

7/ przygotowanie do podjęcia studiów II stopnia.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętność gry na waltorni w stopniu odpowiadającym poziomowi po ukończeniu studiów muzycznych II stopnia oraz kwalifikacja po egzaminie wstępnym na studia II stopnia

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien zapoznać się z rodzajami waltorni, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce.  Słuchanie  „na żywo” koncertów symfonicznych i spektakli operowych.

bibliografia podstawowa

1/ Koncerty,

2/ Sonaty,

3/ Utwory o formie dowolnej,

4/ Etiudy i ćwiczenia.

bibliografia uzupełniająca

Philip Farkas: The Art of French Horn Playing, Summy-Birchard Inc., 1956

Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind, Windsong Press Ltd,. 1997. Tłumaczenie polskie: Łukasz Michalski

Edward Daniecki: Doskonalenie gry na rogu, wyd. Akademia Muzyczna w Gdańsku, 2004

Józef Pawłowski: Róg od A do Z, PWM, Kraków, 1972

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na waltorni. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na waltorni. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na waltorni. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na waltorni.Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na waltornię.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/4104/11361
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltroni.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kontrola obecności na wykładach,

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/4104/11374
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kontrola obecności na wykładach,

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0010.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/4104/11387
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kontrola obecności na wykładach,

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0010.0wykładegzamindr Michał Szczerba, 2/4104/11400
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na waltorni.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Kontrola obecności na wykładach,

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

wykonanie: www.ansta.pl