Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - tuba

symboljezyk
2/4103
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem przedmiotu jest profesjonalne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu.

Przedmiot główny realizowany jest w okresie trzech lat podzielonych na sześć semestrów. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny tygodniowo. Sumarycznie 180 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru dla właściwego rozwoju studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien zapoznać się z odmianami tub, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań.

bibliografia podstawowa

Koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy. Należy wykorzystywać utwory oryginalne oraz transkrypcje z innych instrumentów.

bibliografia uzupełniająca

- Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind

- Jay Friedman Reflections tłum. Łukasz Michalski

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na tubie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na tubie. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na tubie. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na tubie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na tubę.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/4103/11360
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/4103/11373
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0012.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/4103/11386
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/4103/11399
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25).

wykonanie: www.ansta.pl