Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - skrzypce

symboljezyk
2/4101
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Głównym celem nauczania przedmiotu Gra na skrzypcach jest gruntowne wykształcenie muzyka instrumentalisty, który ma opanowaną technikę gry na instrumencie oraz umiejętność samodzielnego rozwiązywani problemów wykonawczych i interpretacyjnych w stopniu pozwalającym na publiczne występy solo i w zespole kameralnym , podjęcie pracy w charakterze muzyka orkiestrowego, nauczyciela skrzypiec w szkolnictwie muzycznym I stopnia oraz podjęcie studiów II stopnia na kierunku Instrumentalistyka .

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

 

-zaawansowanie instrumentalne na poziomie absolwenta klasy skrzypiec szkoły muzycznej II st.

- świadectwo maturalne

pozytywnie zdany egzamin wstępny

 

program egzaminu wstępnego:

 

 

Dwie kontrastujące części dowolnej sonaty lub partity na skrzypce solo J.S.Bacha

Dowolny kaprys

I lub II i III część dowolnego Koncertu skrzypcowego

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

 

- koncerty Katedry Instrumentów Smyczkowych

- audycje klasowe

- seminaria i lekcje otwarte prowadzone przez zaproszonych wybitnych instrumentalistów organizowane przez Katedrę.

Pomoce naukowe

- odpowiednie materiały nutowe

- sprzęt audiowizualny

- lustra /do obserwacji aparatu gry/

bibliografia podstawowa

 

T.Wroński – Zagadnienia gry skrzypcowej

C.Flesch – Sztuka gry skrzypcowej

Z.Jahnke,Z.Sitowski – Literatura skrzypcowa

J.Kusiak – Skrzypce od A do Z

F.Steinhausen – Fizjologia prowadzenia smyczka

 

bibliografia uzupełniająca

 

D.Boyden – Dzieje gry skrzypcowej

T.Wroński – Zdolni i niezdolni. O grze i antygrze na skrzypcach

efekty kształcenia - wiedza

posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności

efekty kształcenia - umiejętności

posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru w zakresie swojej specjalności, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturotwórczych posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzamindr Adam Bruderek, prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/4101/11358
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 

Egzamin:

 

 

2 kaprysy

Forma solowa – J.S.Bach, E.Ysaye, P.Hindemith itp.

Dowolny utwór solo lub z towarzyszeniem fortepianu

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzamindr Adam Bruderek, prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/4101/11371
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie techniczne:

 

2 dowolne kaprysy

 

Egzamin:

 

 

Dowolny koncert /w całości/

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0012.0ćwiczeniaegzamindr Adam Bruderek, prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/4101/11384
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I i II RECITAL DYPLOMOWY: ➢ Łącznie w programach recitali dyplomowych może się znaleźć po jednej pozycji prezentowanej w poprzednim roku i w czasie studiów licencjackich. ➢ Programy powinny być ułożone tak, by przynajmniej połowa pozycji była wykonana z pamięci. Program dwóch recitali dyplomowych musi zawierać: 1. O. Ševčik – 40 wariacji op.3 (2 do wyboru komisji z komentarzem metodycznym) 2. 1 etiudę z repertuaru pedagogicznego 3. 1 kaprys 4. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 5. I lub II i III cz. koncertu z popularnego repertuaru pedagogicznego (np. Bach - Koncert a-moll, Accolay, Haydn - Koncert G-dur, Beriot - IX concert a-moll itp.) 6. Sonatę z fortepianem 7. Koncert (cały) *** 8. Utwór dowolny PRACA PISEMNA MAGISTERSKA I JEJ OBRONA ***​W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, ​Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada ​powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z ​kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. ​Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzamindr Adam Bruderek, prof. zw. Krystyna Jurecka, dr hab. Andrzej Kacprzak, prof. AM, dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Konstanty Kulka, prof. wizyt., dr hab. Karolina Piątkowska-Nowicka, dr Paula Preuss, prof. dr hab. Małgorzata Skorupa, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, dr hab. Anna Wandtke-Wypych, 2/4101/11397
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Wyposażenie absolwenta w środki wykonawcze w postaci trwałych nawyków umożliwiających swobodne posługiwanie się techniką instrumentalną oraz w wiedzę teoretyczną dotyczącą historii instrumentu, jego budowy i konserwacji, interpretacji muzycznej, form i stylów muzycznych oraz zagadnień gry skrzypcowej.

Dbanie o prawidłowy rozwój osobowości artystycznej studenta, jego wrażliwości i wyobraźni muzycznej

Kształcenie pamięci muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy oraz umiejętności oceny własnej gry.

 

metody dydaktyczne

 

Podstawową formą zajęć są wykłady prowadzone indywidualnie z każdym studentem.

Przedmiot jest prowadzony przez samodzielnych pracowników naukowych wraz z asystentami na podstawie autorskich programów opracowanych w oparciu o wytyczne Katedry Instrumentów Smyczkowych.

Ważnym elementem prowadzonych zajęć jest współpraca z pianistą-akompaniatorem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I i II RECITAL DYPLOMOWY: ➢ Łącznie w programach recitali dyplomowych może się znaleźć po jednej pozycji prezentowanej w poprzednim roku i w czasie studiów licencjackich. ➢ Programy powinny być ułożone tak, by przynajmniej połowa pozycji była wykonana z pamięci. Program dwóch recitali dyplomowych musi zawierać: 1. O. Ševčik – 40 wariacji op.3 (2 do wyboru komisji z komentarzem metodycznym) 2. 1 etiudę z repertuaru pedagogicznego 3. 1 kaprys 4. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 5. I lub II i III cz. koncertu z popularnego repertuaru pedagogicznego (np. Bach - Koncert a-moll, Accolay, Haydn - Koncert G-dur, Beriot - IX concert a-moll itp.) 6. Sonatę z fortepianem 7. Koncert (cały) *** 8. Utwór dowolny PRACA PISEMNA MAGISTERSKA I JEJ OBRONA ***​W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, ​Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada ​powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z ​kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. ​Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.

wykonanie: www.ansta.pl