Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - puzon

symboljezyk
2/4100
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawowym celem nauczania gry na puzonie jest profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do pracy zawodowej: muzyka orkiestrowego, nauczyciela, mu

Przedmiot główny realizowany jest w okresie trzech lat podzielonych na sześć semestrów. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny tygodniowo. Sumarycznie 180 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej).

zyka kameralisty lub solisty.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru do właściwego rozwoju studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien zapoznać się z odmianami puzonów, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań.

bibliografia podstawowa

Szkoły gry na puzonie, koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy, transkrypcje utworów

z innych instrumentów.

bibliografia uzupełniająca

- J. Pawłowski – “Puzon od A-Z”

- Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind

 

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na puzonie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na puzonie. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na puzonie. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na puzonie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na puzon.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.0wykładegzaminmgr Jarosław Meisner, dr Marian Stefanowicz, 2/4100/11357
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach krzyżykowych.
  • Etiudy: E.Paudert: 24 Etiudy F.Werner: 38 Etiud
  • Sonaty: B.Marcello 6 Sonat (II, IV, VI)
  • Koncerty: J.Nowakowski: Concertino E.Reiche: I koncert B
  • polepszenie intonacji i artykulacji
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.0wykładegzaminmgr Jarosław Meisner, dr Marian Stefanowicz, 2/4100/11370
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach bemolowych.
  • Etiudy: M.Bordogni-J.Rochut:: Etiudy melodyczne, V.Cornette: Method for trombone
  • Sonaty: B.Marcello 6 Sonat (II, IV, VI)
  • Koncerty: B.Dwarionas: Temat z wariacjami, M.Rimski-Korsakow: Koncert
  • polepszenie intonacji i artykulacji

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0010.0wykładegzaminmgr Jarosław Meisner, dr Marian Stefanowicz, 2/4100/11383
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach krzyżykowych
  • Etiudy: : E.Paudert: 24 Etiudy F.Werner: 38 Etiud
  • Sonaty: J.E.Galliard:Sonaty
  • polepszenie intonacji i artykulacji

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0010.0wykładegzaminmgr Jarosław Meisner, dr Marian Stefanowicz, 2/4100/11396
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach bemolowych
  • Etiudy: M.Bordoni-J.Rochut: Etiudy melodyczne, V.Cornette: Method for trombone
  • Sonaty: J.E.Galliard:Sonaty
  • Koncerty: F.Grafe: Koncert, E.Gabler: Wariacje na 2 tematy
  • Utwory dowolne: W.Błażewicz: Etiuda koncertowa, G.Frescobaldi: Toccata, J.M.Defaye: A la maniere de Schumann
  • polepszenie intonacji i artykulacji

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru w formie dwóch recitali
  • Obrona parcy do egzaminu magisterskigo
wykonanie: www.ansta.pl