Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Instrument główny - kontrabas
symbol | jezyk |
2/4097 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Najważniejszym celem kształcenia jest wszechstronne przygotowanie studenta klasy kontrabasu do wykonywania zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego oraz nauczyciela
Główne założenia to:
- poznawanie repertuaru kontrabasowego
- doskonalenie czytania a vista
- rozwijanie techniki kontrabasowej
- pobudzanie wyobraźni muzycznej
- rozwijanie umiejętności współpracy z akompaniatorem
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Zdany egzamin wstępny i pomyślnie ocenione kolejne etapy kształcenia. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. |
bibliografia podstawowa |
- Tadeusz Pelczar - Kontrabas od A do Z
|
bibliografia uzupełniająca |
- Roman Suchecki - Wiolonczela od A do Z
- Ruch Muzyczny
|
efekty kształcenia - wiedza |
absolwent posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością absolwent posiada gruntowną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych absolwent posiada dogłębną wiedzę na temat techniki wiolonczelowej i sposobów rozwiązywania wymagających problemów technicznych w utworach charakteryzujących się wysokim stopniem trudności |
efekty kształcenia - umiejętności |
absolwent posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych absolwent jest w stanie samodzielnie przygotować swoją partię w utworze solowym, kameralnym czy orkiestrowym zachowując wysoki poziom profesjonalizmu absolwent jest zdolny w oparciu o samodzielnie przygotowaną partię właściwie interpretować dzieło muzyczne zgodnie z wymaganiami stylistycznymi a także potrafi przy tym właściwie współpracować z innymi wykonawcami podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych w utworach kontrabasowych absolwent wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia absolwent potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością absolwent jest przygotowany do współpracy w zespołach o różnorodnym składzie instrumentalnym i bazując na doświadczeniach zdobytych podczas studiów pierwszego stopnia rozwija umiejętność dostosowania środków wykonawczych do możliwości i specyfiki pozostałych instrumentów wchodzących w skład danego aparatu wykonawczego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
absolwent jest zdolny do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności zdobytych w obszarze kontrabasowej sztuki wykonawczej oraz do ich praktycznego wykorzystania podczas współpracy z innymi muzykami będąc w pełni świadomym, ukształtowanym i kreatywnym artystą potrafi przyjąć postawę otwartości na koncepcje artystyczne innych artystów, z którymi współpracuje, szanuje ich autonomiczne wizje artystyczne i poprzez konstruktywny dialog i wymianę poglądów dąży do stworzenia wspólnej koncepcji artystycznej absolwent jest w pełni przygotowany do współpracy z innymi artystami, zarówno pod względem merytorycznym (w pełni profesjonalna realizacja swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu, z wykorzystaniem całej zdobytej zintegrowanej wiedzy muzycznej) jak i psychospołecznym (postawa otwartości, szacunku, tolerancji i odpowiedzialności). Dzięki temu absolwent jest w stanie odnaleźć się w różnorodnym środowisku pracy. |
Semestry
Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, | 2/4097/11354 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym
Egzamin semestralny - Sonata oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, | 2/4097/11367 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym
Egzamin semestralny - Koncert oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, | 2/4097/11380 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin Dyplomowy Magisterski składający się z dwóch recitali obejmujących sonatę solową, sonatę z fortepianem, koncert solowy, utwór dowolny (zróżnicowanie epok) a także z pracy magisterskiej i jej obrony. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, | 2/4097/11393 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin Dyplomowy Magisterski składający się z dwóch recitali obejmujących sonatę solową, sonatę z fortepianem, koncert solowy, utwór dowolny (zróżnicowanie epok) a także z pracy magisterskiej i jej obrony. |