Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - kontrabas

symboljezyk
2/4097
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Najważniejszym celem kształcenia jest wszechstronne przygotowanie studenta klasy kontrabasu do wykonywania zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego oraz nauczyciela

 

Główne założenia to:

  • poznawanie repertuaru kontrabasowego
  • doskonalenie czytania a vista
  • rozwijanie techniki kontrabasowej
  • pobudzanie wyobraźni muzycznej
  • rozwijanie umiejętności współpracy z akompaniatorem
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny i pomyślnie ocenione kolejne etapy kształcenia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią.

bibliografia podstawowa
  • Tadeusz Pelczar - Kontrabas od A do Z
bibliografia uzupełniająca
  • Roman Suchecki - Wiolonczela od A do Z
  • Ruch Muzyczny
efekty kształcenia - wiedza

absolwent posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością
absolwent posiada gruntowną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
absolwent posiada dogłębną wiedzę na temat techniki wiolonczelowej i sposobów rozwiązywania wymagających problemów technicznych w utworach charakteryzujących się wysokim stopniem trudności

efekty kształcenia - umiejętności

absolwent posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
absolwent jest w stanie samodzielnie przygotować swoją partię w utworze solowym, kameralnym czy orkiestrowym zachowując wysoki poziom profesjonalizmu
absolwent jest zdolny w oparciu o samodzielnie przygotowaną partię właściwie interpretować dzieło muzyczne zgodnie z wymaganiami stylistycznymi a także potrafi przy tym właściwie współpracować z innymi wykonawcami
podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych w utworach kontrabasowych absolwent wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych
na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia absolwent potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością
absolwent jest przygotowany do współpracy w zespołach o różnorodnym składzie instrumentalnym i bazując na doświadczeniach zdobytych podczas studiów pierwszego stopnia rozwija umiejętność dostosowania środków wykonawczych do możliwości i specyfiki pozostałych instrumentów wchodzących w skład danego aparatu wykonawczego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

absolwent jest zdolny do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności zdobytych w obszarze kontrabasowej sztuki wykonawczej oraz do ich praktycznego wykorzystania podczas współpracy z innymi muzykami
będąc w pełni świadomym, ukształtowanym i kreatywnym artystą potrafi przyjąć postawę otwartości na koncepcje artystyczne innych artystów, z którymi współpracuje, szanuje ich autonomiczne wizje artystyczne i poprzez konstruktywny dialog i wymianę poglądów dąży do stworzenia wspólnej koncepcji artystycznej
absolwent jest w pełni przygotowany do współpracy z innymi artystami, zarówno pod względem merytorycznym (w pełni profesjonalna realizacja swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu, z wykorzystaniem całej zdobytej zintegrowanej wiedzy muzycznej) jak i psychospołecznym (postawa otwartości, szacunku, tolerancji i odpowiedzialności). Dzięki temu absolwent jest w stanie odnaleźć się w różnorodnym środowisku pracy.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/4097/11354
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
metody dydaktyczne
  • indywidualna praca pedagoga ze studentem
  • demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
  • współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
  • nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
  • zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - Sonata oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, prof. dr hab. Leszek Sokołowski, 2/4097/11367
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
metody dydaktyczne
  • indywidualna praca pedagoga ze studentem
  • demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
  • współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
  • nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
  • zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - Koncert oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0012.0ćwiczeniaegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, 2/4097/11380
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
metody dydaktyczne
  • indywidualna praca pedagoga ze studentem
  • demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
  • współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
  • nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
  • zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin Dyplomowy Magisterski składający się z dwóch recitali obejmujących sonatę solową, sonatę z fortepianem, koncert solowy, utwór dowolny (zróżnicowanie epok) a także z pracy magisterskiej i jej obrony.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, 2/4097/11393
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • kształcenie osobowości artystycznej studenta
  • rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
  • poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
  • kształcenie pamięci muzycznej
  • uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
  • umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
  • opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
  • poznanie metod efektywnego ćwiczenia
  • przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą

 

Efekty kształcenia:

  • poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
  • umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
  • doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
  • umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
metody dydaktyczne
  • indywidualna praca pedagoga ze studentem
  • demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
  • współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
  • nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
  • zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin Dyplomowy Magisterski składający się z dwóch recitali obejmujących sonatę solową, sonatę z fortepianem, koncert solowy, utwór dowolny (zróżnicowanie epok) a także z pracy magisterskiej i jej obrony.

wykonanie: www.ansta.pl