Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - klarnet

symboljezyk
2/4096
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka – klarnecisty, solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, artysty przygotowanego do pracy pedagogicznej w szkołach muzycznych pierwszego st.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Warunkiem rozpoczęcia studiów licencjackich jest pozytywny wynik uzyskany w trakcie egzaminów wstępnych, podczas których kandydat winien wykazać się opanowaniem techniki gry (sprawność manualna, intonacja, artykulacja), a także umiejętnościami czytania a’vista i transpozycji oraz wrażliwością muzyczną i ogólną wiedzą w dziedzinie muzyki.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Wszelkie dodatkowe zajęcia mające związek z rozwojem intelektu, charakteru i merytorycznej wiedzy studenta takie jak: propedeutyka muzyki współczesnej, zespoły kameralne, dodatkowe zajęcia z teorii muzyki, a także wszelkie inne seminaria mające związek z dziedziną muzyki i innych sztuk oraz szeroko pojętą ideą humanizmu.

bibliografia podstawowa

Wybór szerokiego zakresu literatury klarnetowej – szkoły, etiudy, koncerty solowe, utwory kameralne, sonaty, miniatury. Zakres literatury obejmuje utwory oryginalnie pisane na klarnet, a także transkrypcje kompozycji przeznaczonych na inne instrumenty.

bibliografia uzupełniająca

Literatura dotycząca biografii twórców utworów klarnetowych, a także wydawnictwa metodyczne takie jak „The clarinet” autorstwa J. Brymera, „The clarinet of the twenty-firsth century” pióra E. Michael’a Richards’a, „The Cambridge Companion to the Clarinet” wyd. Cambridge University Press i in.

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na klarnecie. Zna podstawowy repertuar. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą należytego doboru stroika.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na klarnecie. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na klarnecie. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na klarnecie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`Vista oraz w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi samodzielnie dobrać odpowiedni stroik adekwatny do własnych możliwości wykonawczych i prezentowanego repertuaru.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/4096/11353
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.Treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta.

Doskonalenie techniki gry pod względem:

- prawidłowej techniki oddechu

- prawidłowego układu zadęcia

- pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne)

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów.

Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny – techniczny (forma zaliczenia) i programowy w sesji (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25), obejmujące utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.

 

- egzamin techniczny 

Program: gamy dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały - tercje i kwarty, pasaże, dominanty septymowe, trójdźwięki zmniejszone, zwiększone oraz 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.

 

- egzamin semestralny   

Program: prezentacja repertuaru wyznaczonego przez pedagoga, dobranego pod kątem możliwości wykonawczych studenta, obejmującego trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/4096/11366
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta.

Doskonalenie techniki gry pod względem:

- prawidłowej techniki oddechu

- prawidłowego układu zadęcia

- pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne)

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów.

Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny – techniczny (forma zaliczenia) i programowy w sesji (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25), obejmujące utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.

 

- egzamin techniczy

 Program: gamy dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały - tercje i kwarty, pasaże, dominanty septymowe, trójdźwięki zmniejszone, zwiększone oraz 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.

 

 - egzamin semestralny

 Program: prezentacja repertuaru wyznaczonego przez pedagoga, dobranego pod kątem możliwości wykonawczych studenta, obejmującego trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0010.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/4096/11379
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta.

Doskonalenie techniki gry pod względem:

- prawidłowej techniki oddechu

- prawidłowego układu zadęcia

- pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne)

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów.

Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny – techniczny (forma zaliczenia) i programowy w sesji (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25), obejmujące utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.

 

- egzamin techniczny 

Program: gamy dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały - tercje i kwinty, pasaże, dominanty septymowe, trójdźwięki zmniejszone, zwiększone oraz 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.

 

 - egzamin semestralny

Program: prezentacja repertuaru wyznaczonego przez pedagoga, dobranego pod kątem możliwości wykonawczych studenta, obejmującego minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0010.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/4096/11392
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta.

Doskonalenie techniki gry pod względem:

- prawidłowej techniki oddechu

- prawidłowego układu zadęcia

- pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne)

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów.

Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny – techniczny (forma zaliczenia) i programowy w sesji (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25), obejmujące utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.

 

 - egzamin techniczny 

 Program: gamy dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały - tercje i kwinty, pasaże, dominanty septymowe, trójdźwięki zmniejszone, zwiększone oraz 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.

 

 - egzamin semestralny

 Program: prezentacja repertuaru wyznaczonego przez pedagoga, dobranego pod kątem możliwości wykonawczych studenta, obejmującego minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym.

wykonanie: www.ansta.pl