Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Literatura specjalistyczna

symboljezyk
2/4085
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu „Literatura specjalistyczna” jest poszerzenie wiedzy studenta na temat teorii literatury własnego instrumentu a tym samym rozszerzenie świadomości dotyczącej interpretacji dzieła muzycznego.

 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny na studia magisterskie i dyplom ukończenia studiów licencjackich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w koncertach organizowanych w rodzimej uczelni jak również poza nią. Oglądanie filmów muzycznych w kinie, telewizji czy internecie.

bibliografia podstawowa
  • T. Pelczar - Kontrabas od A do Z

  • R. Suchecki - Wiolonczela od A do Z

  • J. Kusiak - Skrzypce od A do Z

  • J. Kusiak - Przewodnik po muzyce skrzypcowej

  • Z. Jahnke, Z. Sitowski - Literatura skrzypcowa: rys historyczny
  • Nagrania czołowych dęcistów solistów i kameralistów
bibliografia uzupełniająca
  • M. Asikainen, T. Samerek, Chopin – Schumann. U źródeł romantycznych inspiracji
  • N. Harnoncourt - Muzyka mową dźwięków
  • J. M. Chomiński -  Historia muzyki powszechnej
  • J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska - Historia muzyki polskiej
  • T. Chylińska, S. Haraschin, B. Schäffer - Przewodnik koncertowy
  • C. Sachs – Historia Instrumentów Muzycznych
efekty kształcenia - wiedza

Znajomość repertuaru przeznaczonego na instrumenty dęte poszczególnych specjalności. Wiedza dotycząca historii danego instrumentu, okoliczności powstania najważniejszych pozycji repertuaru solistycznego, kameralnego oraz orkiestrowego. Znajomość okresów historycznych i stylistycznych z uwzględnieniem osiągnięć najważniejszych ośrodków muzycznych.
student posiada podstawową wiedzę na temat okoliczności powstania reprezentatywnych utworów przeznaczonych na instrumenty smyczkowe, a także na temat cech, które wyróżniają te dzieła student posiada podstawową wiedzę na temat historii rozwoju budowy instrumentów z rodziny skrzypiec i jej wpływ na literaturę muzyczną student posiada znajomość różnorodnych wykonań i interpretacji reprezentatywnych utworów literatury przeznaczonej na instrumenty smyczkowe

efekty kształcenia - umiejętności

Student zna najważniejsze kompozycje przeznaczone na instrumenty dęte. Potrafi umiejscowić datę jego powstania na osi czasu oraz określić styl kompozycji.
student potrafi rozpoznać reprezentatywne utwory z literatury smyczkowej na podstawie usłyszanego fragmentu dzieła student potrafi udzielić podstawowych informacji na temat głównych utworów literatury pisanej na instrumenty smyczkowe dotyczących genezy powstania dzieła, aparatu wykonawczego, budowy formalnej, strony wyrazowej i innych charakterystycznych cech wyróżniających to dzieło student posiada umiejętność przypisania danego dzieła muzycznego do właściwej epoki i stylu kompozytorskiego, a także potrafi określić znaczenie utworu dla rozwoju sztuki wykonawczej student potrafi w podstawowym zakresie zarysować tło społeczno-polityczne towarzyszące powstawaniu danego dzieła muzycznego student posiada umiejętność gromadzenia informacji na temat interesującego go tematu z zakresu historii literatury muzycznej przeznaczonej na instrumenty smyczkowe

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Umiejętność odniesienia i zastosowania określonych środków wykonawczych charakterystycznych dla stylu danej epoki w utworach wykonywanych przez studenta. Rozpowszechnianie właściwych tradycji wykonawczych. Umiejętność obiektywnej percepcji dzieła muzycznego, opartej na obiektywnych spostrzeżeniach i konstruktywnej krytyce.
student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu literatury przeznaczonej na instrumenty smyczkowe student posiada umiejętność formułowania własnych opinii i dzielenia się nimi przy okazji wystąpień publicznych student w kontekście zdobytej wiedzy, umie udzielać informacji zwrotnej w oparciu o konstruktywną krytykę

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładzaliczeniedr Mirosław Adrjanczyk, st. wykł. Janusz Dobrowolski, dr Rafał Jędrzejewski, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Marta Różańska, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, dr Marian Stefanowicz, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/4085/11328
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Literatura solistyczna i kameralna, instrumentów dętych (flet, obój, klarnet, fagot, trąbka, róg, puzon i tuba) epoki renesansu, baroku, klasycyzmu i romantyzmu

 

Treści programowe:

  • czynniki kształtujące rozwój literatury muzycznej
  • wpływ wydarzeń historycznych, kulturalnych i ekonomicznych na literaturę muzyczną
  • początki literatury pisanej na instrumenty smyczkowe
  • specyfika brzmienia poszczególnych instrumentów z rodziny skrzypiec i jej wpływ na kształt dzieła muzycznego
  • suita – geneza powstania formy i początki suity
  • solowe utwory na skrzypce i wiolonczelę J. S. Bacha
  • suita w  literaturze muzycznej na instrumenty smyczkowe okresu romantyzmu, w muzyce XX wieku i współczesnej.
  • Suita w polskiej literaturze muzycznej
  • forma koncertu – geneza formy, concerto grosso, barokowy koncert skrzypcowy i wiolonczelowy
  • koncert solowy w literaturze pisanej na instrumenty smyczkowe w okresie przedklasycznym i klasycznym
  • wczesny romantyzm i styl brillante na gruncie koncertu solowego

 

Głównym założeniem dydaktycznym przedmiotu literatura specjalistyczna jest dążenie do wyposażenia studenta w podstawy wiedzy teoretycznej z zakresu:

  • genezy powstania utworów muzycznych z zakresu literatury napisanej na instrumenty smyczkowe
  • historia rozwoju instrumentów z rodziny skrzypiec i jej wpływ na literaturę muzyczną pisaną na te instrumenty
  • zapoznanie się ze zróżnicowanymi stylami kompozytorskimi w kontekście praktyki wykonawczej
  • właściwego wykorzystania źródeł i nośników informacji
metody dydaktyczne
  • wykład prowadzony w sposób interaktywny
  • aktywne słuchanie omawianych utworów wraz z dyskusją na temat postawionych tez
  • wizualizacje dvd lub video
  • wspólne omówienia koncertów słuchanych na żywo
  • studiowanie partytur
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest co najmniej 70% obecności na zajęciach oraz zaliczenie w I semestrze-testu słuchowego na rozpoznanie utworów.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładzaliczeniedr Mirosław Adrjanczyk, st. wykł. Janusz Dobrowolski, dr Rafał Jędrzejewski, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, dr Marta Różańska, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, dr Marian Stefanowicz, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/4085/11334
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • wielkie koncerty romantyczne z instrumentem smyczkowym w partii solowej
  • koncerty współczesne
  • koncert skrzypcowy, altówkowy, wiolonczelowy i kontrabasowy w polskiej literaturze muzycznej
  • geneza powstania formy sonatowej
  • L. van Beethoven i jemu współcześni kompozytorzy – klasyczna sonata skrzypcowa i wiolonczelowa.
  • romantyczna, XX-wieczna i współczesna sonata skrzypcowa, altówkowa, wiolonczelowa i kontrabasowa
  • polska sonata pisana na instrumenty smyczkowe
  • wykorzystanie instrumentów smyczkowych w utworach kamerlanych i orkiestrowych
  • wykorzystanie instrumentów smyczkowych w muzyce popularnej

 

Głównym założeniem dydaktycznym przedmiotu literatura specjalistyczna jest dążenie do wyposażenia studenta w podstawy wiedzy teoretycznej z zakresu:

  • genezy powstania utworów muzycznych z zakresu literatury napisanej na instrumenty smyczkowe
  • historia rozwoju instrumentów z rodziny skrzypiec i jej wpływ na literaturę muzyczną pisaną na te instrumenty
  • zapoznanie się ze zróżnicowanymi stylami kompozytorskimi w kontekście praktyki wykonawczej
  • właściwego wykorzystania źródeł i nośników informacji

Literatura solistyczna i kameralna, instrumentów dętych (flet, obój, klarnet, fagot, trąbka, róg, puzon i tuba) muzyka XX i XXI wieku

metody dydaktyczne
  • wykład prowadzony w sposób interaktywny
  • aktywne słuchanie omawianych utworów wraz z dyskusją na temat postawionych tez
  • wizualizacje dvd lub video
  • wspólne omówienia koncertów słuchanych na żywo
  • studiowanie partytur
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest:

  • zaliczenie testu słuchowego
  • pozytywnie oceniony egzamin ustny dotyczący omawianych w ramach przedmiotu treści
wykonanie: www.ansta.pl