symbol | jezyk |
---|---|
2/4079 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zapoznanie z podstawową wiedzą z zakresu budowy organów, problematyką różnych systemów traktury organowej, wskazanie różnic w budowie instrumentów historycznych i współczesnych, poznanie zasad strojenia instrumentu.
Celem zajęć jest zdobycie podstawowej wiedzy o tym jak należy obchodzić się z instrumentem oraz jak radzić sobie z typowymi usterkami technicznymi. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność gry na organach, podstawowa znajomość instrumentu. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Studiowanie literatury z zakresu budownictwa organowego, uczestniczenie w sesjach, konferencjach organowych podejmujących tę tematykę. Praktyczny udział w procesie strojenia organów przez organmistrzów, a także budowania nowych instrumentów, poznawanie tematyki związanej z intonacją głosów organowych. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- zna historię powstania organów, rozwoju budownictwa organowego na przestrzeni wieków - posiada podstawową wiedzę na temat budowy organów, zna zasady funkcjonowania organów mechanicznych, pneumatycznych, elektromagnetycznych - potrafi wymienić najważniejszych budowniczych organów w Europie i ich dzieła - posiada wiedzę w zakresie strojenia głosów labialnych, językowych - potrafi wskazać podstawowe różnice w budowie organów barokowych i romantycznych i współczesnych (różnorodna koncepcja) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- umie stroić głosy językowe w organach - potrafi ułożyć dyspozycję organów w różnych stylach i epokach - umie dokonać drobnych napraw instrumentu | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- w nagłych wypadkach potrafi pomóc artyście w uruchomieniu organów czy sprawności technicznej, oraz stroju instrumentu - posiada umiejętność rejestrowania artyście wykonującemu koncert |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Roman Perucki, | 2/4079/11315 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przedstawienie budownictwa organowego w zarysie historycznym - od czasów rzymskich, poprzez średniowiecze, renesans, barok, wiek XIX oraz XX - tzw. czas Orgelbewegung aż po budownictwo współczesne. Wskazanie cech charakterystycznych we francuskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim i niderlandzkim budownictwie organowym. Analiza przemian dokonujących się w budownictwie organowym na przestrzeni epok, ze szczególnym uwzględnieniem dyspozycji organów.
Prezentacja dokonań wybitnych organmistrzów wszystkich epok.
Teoretyczne zasady strojenia głosów językowych oraz labialnych, konserwacja poszczególnych systemów i mechanizmów w organach. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone w formie wykładu dla grupy studentów, w wymiarze 2 lub 4 godzin lekcyjnych tygodniowo. Zwiedzanie niektórych organów dostępnych w kościołach na terenie Trójmiasta i w okolicach, wizyty w pracowniach organmistrzowskich. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Systematyczne uczestniczenie w zajęciach oraz zaliczenie kolokwium |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | zaliczenie | prof. dr hab. Roman Perucki, | 2/4079/11324 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przedstawienie budownictwa organowego w zarysie historycznym - od czasów rzymskich, poprzez średniowiecze, renesans, barok, wiek XIX oraz XX - tzw. czas Orgelbewegung aż po budownictwo współczesne. Wskazanie cech charakterystycznych we francuskim, niemieckim, włoskim, hiszpańskim i niderlandzkim budownictwie organowym. Analiza przemian dokonujących sie w budownictwie organowym na przestrzeni epok, ze szczególnym uwzględnieniem dyspozycji organów.
Prezentacja dokonań wybitnych organmistrzów wszystkich epok.
Teoretyczne zasady strojenia głosów językowych oraz labialnych, konserwacja poszczególnych systemów i mechanizmów w organach. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone w formie wykładu dla grupy studentów, w wymiarze 2 lub 4 godzin lekcyjnych tygodniowo. Zwiedzanie niektórych organów dostępnych w kościołach na terenie Trójmiasta i w okolicach, wizyty w pracowniach organmistrzowskich. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Systematyczne uczestniczenie w zajęciach oraz zdanie egzaminu |