symbol | jezyk |
---|---|
2/4073 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest zapoznanie z różnorodną literaturą organową od muzyki renesansu po dzieła współczesne. Prezentacja kompozytorów, ich biografii i dzieł. Przedstawienie cech charakterystycznych poszczególnych szkół organowych, wskazanie przemian w kontekście rozwoju budownictwa organowego i ewolucji muzyki. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdanie egzaminu wstępnego na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalności gra na organach, zainteresowanie przedmiotem. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Udział w kursach mistrzowskich, sesjach, konferencjach organowych pogłębiających wiedzę z zakresu literatury organowej, budownictwa organowego oraz interpretacji dzieł. Uczestniczenie w koncertach zarówno muzyki organowej jak i koncertach symfonicznych, kameralnych, zwłaszcza z udziałem organów. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- student zna podstawowy repertuar związany z literaturą organową, - zna style muzyczne i związane z nim tradycje wykonawcze, - potrafi wskazać różne ośrodki rozwoju muzyki organowej, - posiada wiedzę na temat instrumentarium, - zna twórczość najważniejszych kompozytorów związanych z muzyką organową, - posiada wiedzę na temat gatunków i form uprawianych na polu muzyki organowej | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- na podstawie zdobytej wiedzy student potrafi rozpoznać stylistykę oraz określić epokę w jakiej powstał dany utwór, - umie efektywnie wykorzystać wiedzę dotyczącą instrumentarium podczas słuchania literatury organowej, - rozpoznaje epokę powstania utworu, - rozpoznaje styl i gatunek danego utworu, - wykorzystując wszechstronną wiedzę oraz intuicję potrafi wskazać kompozytora słuchanego utworu, - potrafi wskazać różnice stylistyczne w muzyce organowej różnych epok i ośrodków muzycznych, - rozpoznaje stylistykę brzmieniową organów barokowych (niemieckich, włoskich francuskich), romantycznych (niemieckich, francuskich), oraz wybranych instrumentów współczesnych, - posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
wykorzystuje zdobytą wiedzę w celu kreowania własnej interpretacji wykonywanych utworów, - potrafi poddać krytycznej ocenie nagranie muzyczne, a także artystyczne wykonania utworów, - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, | 2/4073/11301 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Prezentacja charakterystycznego dla danej epoki lub szkoły repertuaru organowego w kontekście historycznym, stylistycznym i wykonawczym. Przedstawienie sylwetek kompozytorów i ich dzieł. W semestrze I muzyka od XIV do XVIII wieku. Słuchowe rozpoznawanie kluczowych przykładów muzyki organowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady. Zajęcia ilustrowane są przykładami muzycznymi w postaci nagrań. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Systematyczna obecność na zajęciach, zaliczenie kolokwium, na które składają się test słuchowy oraz test pisemny. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, | 2/4073/11309 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Prezentacja podstawowego, charakterystycznego dla danej epoki lub szkoły repertuaru organowego w kontekście historycznym, stylistycznym i wykonawczym. W semestrze II muzyka od XVIII, XIX w. po muzykę XX wieku oraz muzykę współczesną. Słuchowe rozpoznawanie kluczowych przykładów muzyki organowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady. Zajęcia ilustrowane są przykładami muzycznymi w postaci nagrań oraz wydań nutowych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Systematyczna obecność na zajęciach zdanie egzaminu. |