Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - organy

symboljezyk
2/4071
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Realizacja podstawowego repertuaru organowego:

  • kontrola i ewentualna korekta techniki gry (manuał, pedał)

  • zaznajomienie z różnymi stylami muzycznymi

  • zapoznanie z problematyką dotyczącą rejestracji dzieł

  • realizacja większej formy romantycznej np. sonaty, symfonii itp.

  • zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi budowy organów

  • praca nad umiejętnością „współpracy” z przestrzenią akustyczną w kościołach

Cele:

  • przygotowanie studenta do samodzielnej pracy nad utworem

  • opanowanie metod pracy nad utworem i efektywnego ćwiczenia

  • przygotowanie do pracy muzyka solisty/kameralisty – pod względem artystycznym i emocjonalnym

  • wykształcenie muzyka do gry liturgicznej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Dyplom licencjacki i zdanie egzaminu wstępnego na studia magisterskie, zainteresowanie przedmiotem.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Uczestniczenie w życiu muzycznym poprzez czynny i bierny udział w koncertach organowych, kameralnych i symfonicznych, konkursach, przesłuchaniach, sesjach organowych.

bibliografia podstawowa
  • muzyka renesansowa: Tabulatury: Jana z lublina, Oliwska, Gdańska, Warszawska i inn.

  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein), Sonaty triowe

  • Muzyka północnoniemiecka: D. Buxtehude, V.Luebeck, N.Bruhns i inn

  • Muzyka południowoniemiecka: J.J. Froberger, G.Muffat i inn.

  • Niemiecka muzyka romantyczna/neoromantyczna: F. Mendelssohn, G. Ritter, R. Schumann

  • Francuska muzyka romantyczna/neoromantyczna: C. Franck, L. Vierne,

  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

 

A także niżej wymienione lektury:

  • Bukofzer, Manfred: Muzyka w epoce baroku, Warszawa 1970

  • Encyklopedia Muzyki PWM. Część biograficzna, Kraków 1979-

  • Gołos, Jerzy: Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972

  • Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009(wybrane artykuły)

  • Beckmann, Klaus: Repertorium Orgelmusik 1150-2000 t. I, Mainz 2001

bibliografia uzupełniająca
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein, Klavieruebung, chorały lipskie itp.), Sonaty triowe

  • Muzyka włoska, niederlandzka: G. Frescobaldi, J.P. Sweelinck i inn.

  • Muzyka XVIII wieczna: W. A. Mozart, C.P. E. Bach i inn.

  • Francuska muzyka XX wieku: O. Messiaen, M. Durufle, M. Dupre, J. Alain i inn.

  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

 

A także niżej wymienione lektury:

  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis t. I-II, Stuttgart 1996, 2000

  • Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009 (wybrane artykuły)

efekty kształcenia - wiedza

- posiada podstawową wiedzę na temat budowy organów, zna zasady funkcjonowania organów mechanicznych, pneumatycznych, elektrto-pneumatycznych - posiada podstawową wiedzę na temat registrowania utworów organowych na różnych organach - posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością - potrafi określić i zdefiniować podstawowe wyznaczniki stylistyczne w oparciu o zdobyta wiedzę, z punktu widzenia interpretacji dzieła - rozróżnia podstawowe touche, sposób ataku dźwięku na organach o różnej trakturze w dziełach różnych epok - posiada wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń muzycznych, festiwali konkursów organowych odbywających się w kraju i za granicą

efekty kształcenia - umiejętności

potrafi samodzielnie zanalizować utwór pod względem formalnym, dokonać analizy harmonicznej dzieła,  - potrafi wykorzystać nabytą wiedzę o stylach muzycznych do odpowiedniej interpretacji utworu - kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować dany utwór - bazując na wiedzy i własnej intuicji potrafi tworzyć i realizować własne kreacje artystyczne dzieła - w oparciu o wiedzę i doświadczenie potrafi wykonać dzieła na organach o różnej trakturze - kierując się zdobyta wiedzą i doświadczeniem posiada umiejętność dostosowania swojej gry do akustyki wnętrza kościoła lub sali koncertowej) - w oparciu o wiedzę, wrażliwość a także doświadczenie gry na różnych organach potrafi kształtować różnorodną artykulację - umie samodzielnie stworzyć kreację dzieła (interpretacja, stylowa registracja utworu, dobór odpowiedniego dzieła do danych organów) w tym utwory z tzw. wielkiej symfoniki organowej, - potrafi interesująco i w sposób kompetentny ułożyć program koncertów dla różnych instrumentów związanych z różnymi kręgami kulturowymi

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z interpretacją dzieł, - potrafi poddać krytycznej ocenie własną interpretację utworu, jak również innych osób, - umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać nagrań wykonawców uchodzących za wzorce wykonawstwa muzyki organowej

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na organach (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/4071/11299
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje:

  • muzykę dawną (włoska/niderlandzką/francuską),

  • duże dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga), Sonatę triową, chorały lipskie,

  • duże dzieła symfoniczne epoki romantyzmu

  • samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu

  • pracę nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej techniki gry, użycia żaluzji

  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach
    przygotowanie do roli muzyka solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej

Celem zajęć jest rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem, zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni.

metody dydaktyczne

Program studiów podzielony jest na 4 semestry. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, na zakończenie III do I recitalu dyplomowego, a następnie po złożeniu pracy magisterskiej do II recitalu dyplomowego.

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik - z użyciem minidiscku.

Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i systematyczna praca. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu.


Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 35-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/4071/11307
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje:

  • muzykę dawną (włoska/niderlandzką/francuską),

  • duże dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga), Sonatę triową, chorały lipskie,

  • duże dzieła symfoniczne epoki romantyzmu/neoromantyzmu

  • samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu

  • pracę nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej techniki gry, użycia żaluzji

  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach,

  • przygotowanie do roli muzyka solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej.

Celem zajęć jest rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem, zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik - np. z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 35-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/4071/11316
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program obejmuje:

  • przygotowanie programu recitalu dyplomowego zgodnie z założeniami programowymi. Na zakończenie III semestru student przystępuje do I recitalu dyplomowego, a następnie po złożeniu pracy magisterskiej do II recitalu dyplomowego

  • pobudzenie wyobraźni muzycznej

  • praca nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej techniki gry, użycia żaluzji

  • samodzielne przygotowanie wyznaczonego utworu

  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach

  • rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem

  • przygotowanie do roli muzyka solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik np. z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu recitalu dyplomowego wynosi ok. 60 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/4071/11320
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Na zakończenie IV semestru po złożeniu pracy magisterskiej student przystępuje do II recitalu dyplomowego. Program obejmuje:

  • przygotowanie programu recitalu dyplomowego zgodnie z założeniami programowymi,

  • pracę nad udoskonaleniem techniki gry na manuale i pedale z uwzględnieniem dawnej i nowej techniki gry, użycia żaluzji,

  • pobudzenie wyobraźni muzycznej,

  • zagadnienia związane z rejestracją utworów na różnych instrumentach,

  • rozwijanie zdolności samodzielnej pracy nad dziełem,

  • przygotowanie do roli muzyka solisty/kameralisty oraz do gry liturgicznej.

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Praca przy użyciu nowoczesnych technik - z użyciem minidiscku.
Możliwość uczestniczenia w zajęciach innych studentów jako wolny słuchacz.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu recitalu dyplomowego powinna trwać ok. 60-70 min.

wykonanie: www.ansta.pl