Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Improwizacja

symboljezyk
2/4063
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z praktyką improwizacji instrumentalnej i wokalnej w muzyce XVII i XVIII wieku. Zajęcia maja charakter praktyczny - wykonawczy z elementami analizy materiałów źródłowych.Sztuka improwizacji jest i ornamentacji jest jednym z podstawowych elementów praktyki wykonawczej muzyki dawnej. Celem przedmiotu jest przekrojowe poznanie technik improwizatorskich i ich roli w muzyce danego czasu i rejonu geograficznego.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Ukończenie studiów I stopnia

Opanowanie techniki gry na klawesynie w stopniu zadowalającym

Opanowanie sztuki realizacji b.c. w stopniu dobrym

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Realizacja b.c.

Kontrapunkt

 

bibliografia podstawowa

Wybrane traktaty instrumentalne i wokalne

Wybrane kompozycje wokalne i instrumentalne

Współczesne kompedia dotyczące stylów improwizacji i ornamentacji w muzyce dawnej

bibliografia uzupełniająca

Dostępna literatura muzyczna XVII i XVIII wieku

efekty kształcenia - wiedza

- posiada ogólna wiedzę na temat sztuki baroku
- posiada wiedzę na temat różnic stylistycznych w realizacji b.c.
- posiada wiedzę na temat historii improwizacji w XVII i XVIII wieku
- posiada wiedzę na temat różnorodności stylów w muzyce epoki baroku
- zna przykłady improwizacji w literaturze muzycznej okresu baroku
- ma wiedzę na temat źródeł pisanych nt improwizacji

efekty kształcenia - umiejętności

- ma umiejętność swobodnego ozdabiania
- ma umiejętność wykonywania improwizowanych kadencji
- swobodnie wykonuje arpegia w różnych stylach

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- ocenia merytorycznie improwizacje innych muzyków
- potrafi merytorycznie ocenić poziom własnych improwizacji

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na klawesynie (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/4063/11277
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poznanie techniki preludiowania. Przenoszenie najlepszych wzorców na grunt własnej improwizacji. Różnicowanie arpegii. Samodzielna improwizacja w duchu preludiów niemenzurowanych.

Analiza zdobnictwa w stylu włoskim i francuskim. próby samodzielnego ozdabiania prostych kompozycji.

metody dydaktyczne

Analiza literatury okresu baroku.

Samodzielne próby praktycznej improwizacji

Analiza podejmowanych prób

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Wykonanie prostych improwizacji w stylu preludiowym

Ozdobienie utworu w stylu francuskim i włoskim

Kryterium oceny: ocena z przygotowania do zajęć oraz ocena wykonanych improwizacji i zdobień

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/4063/11286
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poznanie tańców i form ich wariacyjnego opracowania w literaturze okresu baroku. Próba improwizacji podstawowych tańców suity.

Improwizacja na prostym schemacie harmonicznym. Rozwój własnych pomysłów muzycznych.

Poznanie przykładów prostych kadencji i próba improwizowania własnych.

 

metody dydaktyczne

Analiza literatury okresu baroku.

Samodzielne próby praktycznej improwizacji

Analiza podejmowanych prób

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest wykonanie własnej suity składającej się z czterech tańców podstawowych oraz kilku skontrastowanych kadencji do wybranych kompozycji.

Kryterium oceny jest ocena pracy w ciągu semestru oraz ocena wykonanych improwizacji.

wykonanie: www.ansta.pl