symbol | jezyk |
---|---|
2/4063 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z praktyką improwizacji instrumentalnej i wokalnej w muzyce XVII i XVIII wieku. Zajęcia maja charakter praktyczny - wykonawczy z elementami analizy materiałów źródłowych.Sztuka improwizacji jest i ornamentacji jest jednym z podstawowych elementów praktyki wykonawczej muzyki dawnej. Celem przedmiotu jest przekrojowe poznanie technik improwizatorskich i ich roli w muzyce danego czasu i rejonu geograficznego. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie studiów I stopnia Opanowanie techniki gry na klawesynie w stopniu zadowalającym Opanowanie sztuki realizacji b.c. w stopniu dobrym | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Realizacja b.c. Kontrapunkt
| |
bibliografia podstawowa | |
Wybrane traktaty instrumentalne i wokalne Wybrane kompozycje wokalne i instrumentalne Współczesne kompedia dotyczące stylów improwizacji i ornamentacji w muzyce dawnej | |
bibliografia uzupełniająca | |
Dostępna literatura muzyczna XVII i XVIII wieku | |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada ogólna wiedzę na temat sztuki baroku | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- ma umiejętność swobodnego ozdabiania | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- ocenia merytorycznie improwizacje innych muzyków |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/4063/11277 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poznanie techniki preludiowania. Przenoszenie najlepszych wzorców na grunt własnej improwizacji. Różnicowanie arpegii. Samodzielna improwizacja w duchu preludiów niemenzurowanych. Analiza zdobnictwa w stylu włoskim i francuskim. próby samodzielnego ozdabiania prostych kompozycji. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literatury okresu baroku. Samodzielne próby praktycznej improwizacji Analiza podejmowanych prób | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wykonanie prostych improwizacji w stylu preludiowym Ozdobienie utworu w stylu francuskim i włoskim Kryterium oceny: ocena z przygotowania do zajęć oraz ocena wykonanych improwizacji i zdobień |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, | 2/4063/11286 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poznanie tańców i form ich wariacyjnego opracowania w literaturze okresu baroku. Próba improwizacji podstawowych tańców suity. Improwizacja na prostym schemacie harmonicznym. Rozwój własnych pomysłów muzycznych. Poznanie przykładów prostych kadencji i próba improwizowania własnych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Analiza literatury okresu baroku. Samodzielne próby praktycznej improwizacji Analiza podejmowanych prób
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest wykonanie własnej suity składającej się z czterech tańców podstawowych oraz kilku skontrastowanych kadencji do wybranych kompozycji. Kryterium oceny jest ocena pracy w ciągu semestru oraz ocena wykonanych improwizacji. |