Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - klawesyn

symboljezyk
2/4059
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem przedmiotu jest doskonalenie warsztatu gry zdobytego podczas studiów I stopnia, poszerzenie repertuaru poprzez wykonywanie utworów w różnych stylach oraz muzyki XX i XXI wieku. Istotna jest też praca nad repertuarem kameralnym oraz przynajmniej jednym koncertem solowym.

Celem kształcenia jest przygotowanie wszechstronnie wykszałconego muzyka gotowego do samodzielnej pracy jako solista i kameralista, posiadającego umiejętności kreowania własnych pomysłów w oparciu o kontekst historyczny.

Przygotowanie absolwenta do czynnego udziału w życiu artystycznym oraz rozpowszechnianiu wartości estetycznych muzyki.

Przygotowanie do ewentualnej pracy jako pedagog. Zaszczepienie w młodym człowieku potrzeby nieustannego samodzielnego dokształcania.

Przedmiot zamyka przygotowanie dwóch recitali. Jeden recital musi składać się z kompozycji różnych stylistycznie i wywodzących się z różnych epok. Drugi recital może być monotematyczny. 

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Posiadanie dyplomu studiów I stopnia.

Zdanie egzaminu wstępnego na studia II stopnia.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Kontrapunkt z fugą

Techniki kompozytorskie XX wieku

 

bibliografia podstawowa

Traktaty XVI i XVIII wieku.

bibliografia uzupełniająca

Literatura XX i XXI wieku na temat muzyki dawnej.

efekty kształcenia - wiedza

- posiada dokładna wiedzę na temat budowy klawesynu i jego odmian
- zna historię instrumentu z uwzględnieniem jego odmian
- zna repertuar związany ze swoją specjalizacją
- zna traktaty teoretyczne dotyczące własnej specjalizacji oraz wybrane traktaty dotyczące problemów związanych ze stylistyką siedemnasto- o osiemnastowiczną
- jest w stanie scharakteryzować poszczególne style w muzyce klawesynowej okresu baroku
- ma wiedzę na temat współczesnej muzyki klawesynowej

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi merytorycznie dbać o instrument
- potrafi zdefiniować i rozpoznać różnice w brzmieniu poszczególnych odmian klawesyu
- panuje nad techniką gry w sposób dobry
- swobodnie artykułuje utwory, zgodnie z zasadami stylistyki epoki
- swobodnie stosuje improwizowane zdobnictwo
- jest w stanie panować na emocjami w czasie występów publicznych

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- podejmuje samodzielne decyzje artystyczne
- potrafi rozwiązywać problemy techniczne młodszych kolegów i uczniów szkół średnich
- potrafi pomóc kolegom w ustaleniu zgodnej ze stylistyką interpretacji
- potrafi świadomie słuchać wykonań swoich, innych oraz nagrań płytowych

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na klawesynie (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/4059/11273
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta

- przynajmniej jedna kompozycja wywodząca się z XX lub XXI wieku

Efekty kształcenia:

- doskonalenie techniki gry

- umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- umiejętność pracy nad repertuarem skomponowanym w XX lub XXI wieku

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

- rozszerzanie repertuaru

 

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu.

Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego.

Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/4059/11281
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta

- koncert solowy wywodzący się z dowolnego okresu

Efekty kształcenia:

- doskonalenie techniki gry

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- umiejętność pracy nad repertuarem skomponowanym w XX lub XXI wieku

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

- umiejętność współpracy z innymi muzykami

- rozszerzanie repertuaru

 

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu.

Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego.

Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.0010.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/4059/11290
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta

- dopuszczalna jest kompozycja skomponowana w XX lub XXI wieku

Efekty kształcenia:

- doskonalenie techniki gry

- umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- umiejętność pracy nad repertuarem skomponowanym w XX lub XXI wieku

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

- przygotowanie recitalu solowego

 

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu w formie otwartego recitalu.

Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego.

Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.0010.0wykładegzaminprof. dr hab. Małgorzata Skotnicka, 2/4059/11294
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

- wybrane utwory z literatury klawesynowej od XVI do XVIII wieku dobrane zgodnie z indywidualnymi potrzebami studenta

- możliwe są utwory skomponowane w XX lub XXI wieku

Efekty kształcenia:

- doskonalenie techniki gry

- umiejętność różnicowania utworów z uwzględnieniem charakteru i stylu poszczególnych kompozycji

- umiejętność samodzielnego ozdabiania podstawowego zapisu

- umiejętność pracy nad repertuarem skomponowanym w XX lub XXI wieku

- rozwijanie wyobraźni i wrażliwości muzycznej

- kształtowanie własnej osobowości artystycznej

- wykonanie recitalu solowego

 

metody dydaktyczne

Praca ze studentem ma charakter indywidualny, dopasowany do potrzeb i możliwości.

Student przygotowuje samodzielnie utwory i pracuje pod kontrolą pedagoga, rozwiązując nasuwające się problemy techniczne oraz interpretacyjne.

Istotnym elementem pracy jest rozwijanie predyspozycji scenicznych studenta. Konieczny jest więc udział w koncertach organizowanych przez uczelnię oraz w festiwalach, kursach mistrzowskich oraz konkursach

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 Warunkiem zaliczenia jest opanowanie repertuaru nad którym pracowało się podczas zajęć z pedagogiem w stopniu przynajmniej zadowalającym.

Metodą oceny jest wykonanie przygotowanego programu w formie otwartego recitalu.

Sposobem oceny jest ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć) oraz ocena z egzaminu praktycznego.

Istotna jest jest również aktywność artystyczna studenta (udział w koncertach, festiwalach oraz konkursach).

 

wykonanie: www.ansta.pl