symbol | jezyk |
---|---|
2/4045 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zajęcia zakładają omówienie utworów, w których jako jeden z elementów kształtowania dzieła, wykorzystana została improwizacja wykonawcy. Student zapozna się z niekonwencjonalnymi sposobami wydobywania dźwięku z instrumentu (omówienie podstaw technik pianistycznych wykraczających poza użycie klawiatury), rodzajami preparacji i przykładami struktur rytmicznych występujących w muzyce najnowszej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność gry na fortepianie. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Udział w kursie „Kameralistyki muzyki współczesnej”, „Muzyka polska XX i XXI wieku”. | |
bibliografia podstawowa | |
George’a Crumba „Makrokosmos” (przykład gry w korpusie fortepianu), John Cage –„ Sonatas and Interludes” (przykład preparacji instrumentu), Jagoda Szmytka - „Study of who where when”, Andrzej Dobrowolski - „Muzyka na taśmę i fortepian” jako dwa przykłady zastosowania improwizacji w utworze muzyki klasycznej. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Morton Feldman – twórczość fotepianowa, Cetherine Vickers - „Die Hoerende Hand” | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość podstawowych wzorców leżących u podstaw improwizacji; poprzez indywidualną pracę poszerza wiedzę dotyczącą improwizacji podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
posiada umiejętność swobodnego kształtowania muzyki w sposób umożliwiający odejście od zapisanego tekstu nutowego | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych potrafi współpracowac z innymi muzykami |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Walentynowicz, | 2/4045/11243 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
W semestrze student zapozna się z nową formą kompozycji, której kształt w pewnym stopniu lub w stopniu całkowitym będzie zależny od umiejętności improwizacyjnych wykonawcy. Omówione zostaną przykłady wykorzystania grafiki muzycznej („Musikalische Grafik”) na podstawie twórczości Romana Haubenstock - Ramatiego i sztuki konceptualnej na podstawie cyklu Karlheinza Stockhausen „Aus den Sieben Tagen”. W efekcie kształcenia student zapozna się z nowymi sposobami zapisu nutowego i nowymi formami dzieła muzycznego. Będzie przygotowany do stworzenia własnej improwizacji, w stylu napisanego utworu. Kurs improwizacji wpłynie na umiejętność kreowania czasu w sztuce i będzie pomocnym elementem w interpretacji dzieł muzyki klasycznej minionych epok. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia w czasie zajęć | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
zaliczenie na podstawie frekwencji |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Walentynowicz, | 2/4045/11244 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
W semestrze student zapozna się z nową formą kompozycji, której kształt w pewnym stopniu lub w stopniu całkowitym będzie zależny od umiejętności improwizacyjnych wykonawcy. Omówione zostaną przykłady wykorzystania grafiki muzycznej („Musikalische Grafik”) na podstawie twórczości Romana Haubenstock - Ramatiego i sztuki konceptualnej na podstawie cyklu Karlheinza Stockhausen „Aus den Sieben Tagen”. W efekcie kształcenia student zapozna się z nowymi sposobami zapisu nutowego i nowymi formami dzieła muzycznego. Będzie przygotowany do stworzenia własnej improwizacji, w stylu napisanego utworu. Kurs improwizacji wpłynie na umiejętność kreowania czasu w sztuce i będzie pomocnym elementem w interpretacji dzieł muzyki klasycznej minionych epok. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia w czasie zajęć | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
zaliczenie na podstawie frekwencji |