symbol | jezyk |
---|---|
2/4044 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Poszerzenie repertuaru pianisty-akompaniatora (literatura oryginalna, sonaty). Po ukończeniu kursu student zdoła samodzielnie przygotować partię fortepianu oraz kreatywnie współpracować z solista jako równorzędny partner, znający specyfikę śpiewu bądź instrumentu solisty. Ukończenie kursu pozwoli na podjęcie pracy zawodowej w roli wykwalifikowanego pianisty-akompaniatora. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Przyjęcie na studia magisterskie | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru. | |
bibliografia podstawowa | |
J. Marchwiński – Partnerstwo w muzyce J. Skorek-Munch – Partnerstwo w muzycznym dialogu: fortepian w cyklicznej formie kameralnej od jej narodzin do szczytowych osiągnięć A. Miech – Synergia w grze kameralnej w aspekcie pianistycznych środków wykonawczych: na przykładzie wybranych utworów kameralnych C. M. Webera, G. Faure i D. Szostakowicza A. Mikolon – Specyfika pracy pianisty-korepetytora wokalistów Miejsce, rola i zadania pianisty w procesie edukacji instrumentalistów i wokalistów [red. Krystyna Borucińska]; AMFC w Warszawie Akompaniament fortepianowy i rola fortepianu w utworach kameralnych; Zeszyty Naukowe PWSM we Wrocławiu nr 4 Sesja Naukowa poświęcona problemom akompaniamentu fortepianowego; Zeszyty Naukowe PWSM we Wrocławiu nr 8 | |
bibliografia uzupełniająca | |
R. Ingarden - Przeżycie, dzieło, wartość S. Szuman - Ruch jako czynnik organizacji i wyrazu w utworach muzycznych Umiejętność gry a vista i jej znaczenie w edukacji pianisty; materiały z sesji naukowej AM w Łodzi K. Makal-Żmuda – Polska sonata skrzypcowa końca XIX wieku: pianistyczne zagadnienia w sonatach skrzypcowych W. Żeleńskiego i Z. Noskowskiego E. Pachucka-Mazurek – Liryka i groteska w sonatach na skrzypce i fortepian Sergiusza Prokofiewa D. Kwiecińska-Ferenz – Ekspresja w muzyce przełomu XIX i XX wieku: sonaty na skrzypce i fortepian C. Francka i K.Szymanowskiego E. Pasierowska-Kołodziej – W. Lutosławski. Utwory kameralne z fortepianem: zagadnienia analityczno-interpretacyjne A. Przemyk-Bryła – Sonata w twórczości Siergieja Rachmaninowa M. Micker - Sonata na altówkę i fortepian w twórczości kompozytorów polskich XX wieku: Rudziński, Astriab, Jurdziński, Kwiatkowski | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada gruntowną znajomość repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych. Samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi.Podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych. Na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze. Na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów. Jest zdolny do funkcjonowania w różnych formacjach zespołowych i posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym. Posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów. Na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student w sposób świadomy i odpowiedzialny przewodniczy różnorodnym działaniom zespołowym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , | 2/4044/11237 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie co najmniej półgodzinnego cyklu pieśni lub pieśni i arii z różnych epok. Program egzaminu: wykonanie wymienionego cyklu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, prof. dr hab. Jadwiga Lewczuk, mgr Bożena Szull-Talar, dr hab. Bogumiła Weretka-Bajdor , | 2/4044/11241 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Opanowanie całej sonaty bądź innego dużego utworu cyklicznego, romantycznego lub późniejszego, zgodnie z preferencjami studenta, jeżeli chodzi o specjalność partnera. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin komisyjny po każdym semestrze, w formie występu. Ocenie podlegają wartość techniczna jak i artystyczna wykonania, a przede wszystkim umiejętność współpracy z solistą. Jeżeli student uczestniczy w konkursach lub koncertach jako akompaniator, program może ulec modyfikacji, a udane występy konkursowe czy koncertowe mogą stanowić podstawę zaliczenia semestru. |