symbol | jezyk |
---|---|
2/4038 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest uporządkowanie i rozszerzenie dotychczasowej znajomości literatury fortepianowej, uświadomienie studiującym powiązań twórczości fortepianowej z muzyką tworzoną w każdej z epok, zorientowanie w chronologii powstawania dzieł i ich stylu oraz zaznajomienie z historią i rozwojem wykonawstwa fortepianowego Zakres nauczania: - historia instrumentu: od XIV do XIX w. (monochord, klawikord, klawesyn, fortepian) - literatura fortepianowa: od XVII w. (klawikord, klawesyn) do XIX w. - historia wykonawstwa fortepianowego: od XVII w. (najstarsze przekazy) do XX w.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów ilustrowanych prezentacją zapisów fonicznych, niekiedy również wizyjnych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ogólna wiedza z zakresu historii muzyki powszechnej począwszy od epoki baroku do czasów współczesnych, historii form i gatunków muzyki instrumentalnej, historii kultury oraz wybranych zagadnień analizy dzieła muzycznego. Podstawowa znajomość kanonu literatury fortepianowej z zakresu repertuaru szkoły muzycznej II stopnia. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uczestnictwo w koncertach, słuchanie nagrań, programów radiowych i telewizyjnych, samodzielna analiza wybranych dzieł literatury fortepianowej. | |
bibliografia podstawowa | |
I. Poniatowska - Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa (1991) Monografie kompozytorów, Encyklopedie i słowniki muzyczne | |
bibliografia uzupełniająca | |
Związane z tematem audycje radiowe, programy telewizyjne, fonografia światowa. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent posiada szeroką znajomość literatury fortepianowej od wieku XVII do początku wieku XIX. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent potrafi dokonać samodzielnej identyfikacji dowolnego utworu fortepianowego, polegającej na określeniu epoki, w której powstał, stylu historycznego lub indywidualnego, formy, gatunku, jakości interpretacji, itp. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Absolwent odnajduje się we własnej praktyce estradowej jako pianista mający szeroką wiedzę odnośnie do własnego repertuaru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/4038/11231 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- historia fortepianu: od monochordu, organów, klawikordu i klawesynu do fortepianu klawesyniści (Anglia, Francja, Włochy, Hiszpania, Niemcy), wykonawstwo w oparciu o źródła - J.S. Bach – Utwory klawesynowe (Capriccio „na odjazd ukochanego brata”, Klavierübung - (Partity, Fantazja i fuga chromatyczna, Koncert włoski, Wariacje Goldbergowskie, Suity francuskie i angielskie, koncerty) - J.S. Bach – Utwory polifoniczne (Inwencje 2 i 3-głosowe, Wohltemperiertes Klavier transkrypcje, tradycje wykonawcze utworów Bacha - C.Ph.E. Bach, J.Ch. Bach – „Empfindsamer Stil”, styl galant, rozwój pianistyki - J. Haydn – sonaty, wariacje, koncerty - W.A. Mozart – miejsce i rola w dziejach muzyki fortepianowej W.A. Mozart – sonaty, ronda, wariacje | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie 1. semestru przewiduje się test słuchowy zawierający fragmenty nagrań utworów z omawianego okresu oraz kolokwium ustne obejmujące tematykę poruszaną w semestrze. Warunkiem zaliczenia jest również napisanie krótkiej pracy na temat twórczości fortepianowej jednego z mniej znanych kompozytorów działających w omawianym okresie. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/4038/11224 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- W.A. Mozart – Koncert fortepianowy (szczególne osiągnięcie artystyczne Mozarta, forma, znaczenie)
- F. Chopin – jego znaczenie jako kompozytora, pianisty i pedagoga | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Na zakończenie 2. semestru przewiduje się test słuchowy zawierający fragmenty nagrań utworów z omawianego okresu oraz kolokwium ustne obejmujące tematykę poruszaną w semestrze. Warunkiem zaliczenia jest również napisanie krótkiej pracy na temat twórczości fortepianowej jednego z mniej znanych kompozytorów działających w omawianym okresie. |