symbol | jezyk |
---|---|
2/4031 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Nauka współpracy z partnerem muzycznym Nauka słuchania partii równoległej Nauka umiejętności reagowania na interpretację partnera Realizowanie całościowych założeń interpretacyjnych w drodze współpracy | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Przyjęcie na studia | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Kameralistyka Praktyka wykonawcza muzyki współczesnej Praktyka wykonawcza muzyki dawnej | |
bibliografia podstawowa | |
J. Marchwiński – Partnerstwo w muzyce I. Strawiński – Poetyka muzyczna | |
bibliografia uzupełniająca | |
R. Ingarden - Przeżycie, dzieło, wartość S. Szuman - Ruch jako czynnik organizacji i wyrazu w utworach muzycznych E. Pachucka-Mazurek – Liryka i groteska w sonatach na skrzypce i fortepian Sergiusza Prokofiewa D. Kwiecińska-Ferenz – Ekspresja w muzyce przełomu XIX i XX wieku: sonaty na skrzypce i fortepian C. Francka i K.Szymanowskiego A. Gębski – Zagadnienia wykonawcze utworów na skrzypce i fortepian Romualda Twardowskiego P. Pławner – Kształtowanie narracji muzycznej i formy w „Partitach” na skrzypce i fortepian W. Lutosławskiego i E. Knapika E. Pasierowska-Kołodziej – W. Lutosławski. Utwory kameralne z fortepianem: zagadnienia analityczno-interpretacyjne A. Przemyk-Bryła – Sonata w twórczości Siergieja Rachmaninowa M. Micker - Sonata na altówkę i fortepian w twórczości kompozytorów polskich XX wieku: Rudziński, Astriab, Jurdziński, Kwiatkowski J. Dumanowski – Sonaty altówkowe C. Stamitza, J. B. Vanhala i J. N. Hummla: studium klasycznej stylistyki wykonawczej A. Bogacki – Kontrabas dzisiaj: wirtuozeria kontrabasowa w utworach G. Bottesiniego na tle dokonań D. Dragonettiego i N. Paganiniego: przygotowanie dzieła do prezentacji artystycznej J. Krempeć-Kaczor – Adolf Misek: sonaty na kontrabas i fortepian: zagadnienia wykonawcze w aspekcie partnerstwa A. Bukowski – Polska muzyka klarnetowa 1914-1939 w świetle nie publikowanych utworów F. Nowowiejskiego, G. Fitelberga, T. Z. Kasserna, A. Malawskiego, M. Kondrackiego i L. M. Rogowskiego M. Barański – Sonata na fagot: analogie i kontrasty w pojmowaniu zagadnień formalnych i stylistycznych na przykładzie wybranych dzieł kolejnych epok od baroku do XX wieku M. Żwirdowski – Wybrane aspekty stylowego wykonania puzonowych transkrypcji sonat barokowych w kontekście praktyki wykonawczej epoki oraz XX-wiecznej literatury puzonowej | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada gruntowną znajomość repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych. Samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi. Podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych. Na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze. Na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów. Jest zdolny do funkcjonowania w różnych formacjach zespołowych i posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym. Posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów. Na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów. W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania. Dąży do wypracowania wspólnie z drugim muzykiem oryginalnej interpretacji i brzmienia utworu kameralnego, kierując się intuicją i wyobraźnią muzyczną. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 7.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie bez oceny | dr Magdalena Ochlik-Jankowska, | 2/4031/11208 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca zgodnie z repertuarem wybranym przez pedagoga przedmiotu głównego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie obecności; minimum 30 % |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 8.00 | 1.0 | ćwiczenia | zaliczenie bez oceny | dr Magdalena Ochlik-Jankowska, | 2/4031/11212 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca zgodnie z repertuarem wybranym przez pedagoga przedmiotu głównego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
ćwiczenia | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie obecności; minimum 30 % |