symbol | jezyk |
---|---|
2/4022 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Kurs jest kontynuacją rozwoju umiejętności warsztatowych i interpretacyjnych studenta, nabytych w czasie studiów licencjackich.
Celem kształcenia jest przygotowanie studenta do wykonania dwóch publicznych recitali dyplomowych, a tym samym do samodzielnej działalności solistycznej.
Istotą przedmiotu jest prowadzenie zajęć w trybie indywidualnym, których uzupełnieniem są koncerty studenckie, kursy, warsztaty itp. Istotnym elementem kursu jest udział studenta w krajowych i międzynarodowych konkursach wykonawczych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończone studia licencjackie.
Zdany egzamin wstępny składający się z prezentacji przygotowanych utworów. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Propedeutyka muzyki współczesnej Improwizacja | |
bibliografia podstawowa | |
F. Lips, Iskusstwo igry na bajanie, Muzyka, Moskwa 1998 T. Wroński, Zagadnienia gry skrzypcowej. 3. Technologia pracy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1965 | |
bibliografia uzupełniająca | |
J. Akimov, Niekatoryje problemy teorii ispołnitelstwa na bajanie, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1980 A.P. Basurmanow, Sprawocznik bajanista, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1982, wyd 1I/1986 W. Maurer, Akkordeon Bibliographie, MH, Trossingen, 1980 Praca zbiorowa, Repertoirelijsten (Repertoire lists for accordion) Tom 8, Utrecht, 1990 W.L. Puchnowski, Historia akordeonu i instrumentów pokrewnych [w:] Akordeon od A do Z, PWM, Kraków, 1966 E. Rosińska, Polska literatura akordeonowa, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Zeszyt Naukowy, Warszawa, 1996 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada szczegółową wiedzę na temat repertuaru akordeonowego i związanego z nim piśmiennictwa student posiada gruntowną wiedzę na temat budowy akordeonu, zasad konserwacji i strojenia, a także dokonywania drobnych napraw student posiada gruntowną znajomość stylów muzyczny i związanych z nimi tradycji wykonawczych. student posiada znajomość repertuaru akordeonowego – literatura oryginalna i transkrypcje, z położeniem szczególnego nacisku na repertuar koncertowy | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student posiada ukształtowany warsztat wykonawczy umożliwiający przygotowanie repertuaru koncertowego. student posiada rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą mu tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych student na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością budowania i poszerzania repertuaru, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze student potrafi konstruować programy występów publicznych student na bazie doświadczeń zdobytych na studiach pierwszego stopnia i dzięki częstym występom publicznym wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami tremy w efekcie posiadanych umiejętności student potrafi przygotować i wykonać dwa publiczne koncerty – recitale, który kończą jego edukację na studiach II stopnia. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań artystycznych student umie w sposób analityczny i krytyczny oceniać innych, także słuchać nagrań akordeonistów student jest świadomym artystą zdolnym do integrowania zdobytej wiedzy i umiejętności z zakresu studiów pierwszego i drugiego stopnia |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Krzysztof Lutrzykowski, mgr Luoma Mikko, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/4022/11187 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
emestr I Dobrana do indywidualnych potrzeb studenta literatura, pozwalająca na uzupełnienie braków w zakresie środków stylistycznych i warsztatowych.
Dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większego utworu wykonane na egzaminie technicznym w środku semestru; sugerowany rodzaj repertuaru: utwór polifoniczny, muzyka dawna, oryginalny utwór kompozytora polskiego, utwór wirtuozowski
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Egzamin - półrecital o czasie trwania 20-25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Krzysztof Lutrzykowski, mgr Luoma Mikko, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/4022/11199 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dobrana do indywidualnych potrzeb studenta literatura, pozwalająca na uzupełnienie braków w zakresie środków stylistycznych i warsztatowych. Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 25 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większego utworu wykonane na egzaminie technicznym w środku semestru; utwór cykliczny lub koncert (część lub w całości), muzyka dawna, utwór transkrybowany, utwór wirtuozowski. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Krzysztof Lutrzykowski, mgr Luoma Mikko, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/4022/11206 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przygotowanie I recitalu dyplomowego Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci (nie dotyczy muzyki kameralnej)recitalu o czasie trwania 45-50 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obligatoryjne elementy, które winny znaleźć się w programie recitali dyplomowych: 1. utwór polifoniczny 2. Oryginalny utwór cykliczny (w całości) 3. muzyka dawna 4. koncert (w całości) 5. muzyka nowa 6. utwór o charakterze wirtuozowskim 7. utwór kompozytora polskiego
Program może obejmować także muzykę kameralną. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | mgr Krzysztof Lutrzykowski, mgr Luoma Mikko, prof. dr hab. Krzysztof Olczak, prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, | 2/4022/11210 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przygotowanie II recitalu dyplomowego
Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci (nie dotyczy muzyki kameralnej)recitalu o czasie trwania 45-50 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obligatoryjne elementy, które winny znaleźć się w programie recitali dyplomowych: 1. utwór polifoniczny 2. Oryginalny utwór cykliczny (w całości) 3. muzyka dawna 4. koncert (w całości) 5. muzyka nowa 6. utwór o charakterze wirtuozowskim 7. utwór kompozytora polskiego
Program może obejmować także muzykę kameralną. |