symbol | jezyk |
---|---|
2/3961 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć jest zapoznanie z różnorodną literaturą organową od muzyki renesansu po dzieła współczesne, prezentacja kompozytorów, ich biografii oraz dzieł. Przedstawienie cech charakterystycznych poszczególnych szkół organowych, wskazanie przemian w kontekście rozwoju budownictwa organowego i ewolucji muzyki. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdanie egzaminu wstępnego na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalności gra na organach, zainteresowanie przedmiotem. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Udział w kursach mistrzowskich, sesjach, konferencjach organowych pogłębiających wiedzę z zakresu literatury organowej, budownictwa organowego oraz interpretacji dzieł. Uczestniczenie w koncertach zarówno muzyki organowej jak i koncertach symfonicznych, kameralnych, zwłaszcza z udziałem organów. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- student zna podstawowy repertuar związany z literaturą organową, - zna style muzyczne i związane z nim tradycje wykonawcze, - potrafi wskazać różne ośrodki rozwoju muzyki organowej, - zna twórczość najważniejszych kompozytorów związanych z muzyką organową, | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
na podstawie zdobytej wiedzy student potrafi rozpoznać stylistykę oraz określić epokę w jakiej powstał dany utwór, - umie efektywnie wykorzystać wiedzę dotyczącą instrumentarium podczas słuchania literatury organowej, - rozpoznaje epokę powstania utworu, - rozpoznaje styl i gatunek danego utworu, - wykorzystując wszechstronną wiedzę oraz intuicję potrafi wskazać kompozytora słuchanego utworu, - rozpoznaje stylistykę brzmieniową organów barokowych (niemieckich, włoskich francuskich), romantycznych (niemieckich, francuskich), oraz wybranych instrumentów współczesnych, | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- wykorzystuje zdobytą wiedzę w celu kreowania własnej interpretacji wykonywanych utworów, - potrafi poddać krytycznej ocenie nagranie muzyczne, a także artystyczne wykonania utworów, - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, | 2/3961/11068 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Prezentacja charakterystycznego dla danej epoki lub szkoły repertuaru organowego w kontekście historycznym, stylistycznym i wykonawczym. Prezentacja sylwetek kompozytorów i ich dzieł. W semestrze I muzyka od XIV do XVIII wieku. Słuchowe rozpoznawanie kluczowych przykładów muzyki organowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady prowadzone są w wymiarze 1 godziny co 2 tygodnie, omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące szkół organowych, stylów muzycznych. Zajęcia ilustrowane są przykładami muzycznymi w postaci nagrań.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Systematyczna obecność na zajęciach, zaliczenie kolokwium, na które składają się test słuchowy oraz test pisemny. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, | 2/3961/11080 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Prezentacja charakterystycznego dla danej epoki lub szkoły repertuaru organowego w kontekście historycznym, stylistycznym i wykonawczym. Prezentacja sylwetek kompozytorów i ich dzieł. W semestrze II muzyka XVIII i XIX wieku oraz współczesna. Słuchowe rozpoznawanie kluczowych przykładów muzyki organowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykłady prowadzone są w wymiarze 1 godziny co 2 tygodnie. Omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące szkół organowych, stylów muzycznych. Zajęcia ilustrowane są przykładami muzycznymi w postaci nagrań. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Systematyczna obecność na zajęciach, zdanie egzaminu. |