Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Literatura specjalistyczna

symboljezyk
2/3961
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem zajęć jest zapoznanie z różnorodną literaturą organową od muzyki renesansu po dzieła współczesne, prezentacja kompozytorów, ich biografii oraz dzieł.

Przedstawienie cech charakterystycznych poszczególnych szkół organowych, wskazanie przemian w kontekście rozwoju budownictwa organowego i ewolucji muzyki.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdanie egzaminu wstępnego na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej w Gdańsku w specjalności gra na organach, zainteresowanie przedmiotem.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach mistrzowskich, sesjach, konferencjach organowych pogłębiających wiedzę z zakresu literatury organowej, budownictwa organowego oraz interpretacji dzieł.

Uczestniczenie w koncertach zarówno muzyki organowej jak i koncertach symfonicznych, kameralnych, zwłaszcza z udziałem organów.

bibliografia podstawowa
  • nagrania utworów do słuchowego rozpoznawania podczas egzaminu wg założeń programowych,

  • wybrane artykuły z Sesji organowych - Organy i muzyka organowa, Wyd. Akademia Muzyczna w Gdańsku,

  • K. Beckmann, Repetorium Orgelmusik, Bodensee-Musikversand, 1994

  • Encyklopedia muzyki, PWN

  • N. Harnocourt, Muzyka mową dzwieków, Warszawa, 1995

  • N. Harnocourt, Dialog muzyczny, Warszawa, 1999

bibliografia uzupełniająca
  • Jerzy Erdman, Polska muzyka organowa epoki romantycznej, Warszawa 1995

  • Jerzy Gołos, Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972

  • Tadeusz Kaczyński, Messiaen, Kraków 1984 (fragmenty)

  • Kerala J. Snyder, Dieterich Buxtehude, Kraków 2009 (fragmenty)

  • D. Szlagowska. Muzyka baroku, AM w Gdańsku, Gdańsk 1998, (fragmenty)

  • The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London, New York 2001 (wybrane hasła)

  • Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Kassel 1994- (wybrane hasła)

  • Organy i muzyka organowa, prace specjalne, Gdańsk (wybrane artykuły z sesji organowych VII-XIV)

efekty kształcenia - wiedza

- student zna podstawowy repertuar związany z literaturą organową, - zna style muzyczne i związane z nim tradycje wykonawcze, - potrafi wskazać różne ośrodki rozwoju muzyki organowej, - zna twórczość najważniejszych kompozytorów związanych z muzyką organową,

efekty kształcenia - umiejętności

na podstawie zdobytej wiedzy student potrafi rozpoznać stylistykę oraz określić epokę w jakiej powstał dany utwór, - umie efektywnie wykorzystać wiedzę dotyczącą instrumentarium podczas słuchania literatury organowej, - rozpoznaje epokę powstania utworu, - rozpoznaje styl i gatunek danego utworu, - wykorzystując wszechstronną wiedzę oraz intuicję potrafi wskazać kompozytora słuchanego utworu, - rozpoznaje stylistykę brzmieniową organów barokowych (niemieckich, włoskich francuskich), romantycznych (niemieckich, francuskich), oraz wybranych instrumentów współczesnych,

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- wykorzystuje zdobytą wiedzę w celu kreowania własnej interpretacji wykonywanych utworów, - potrafi poddać krytycznej ocenie nagranie muzyczne, a także artystyczne wykonania utworów, - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób,

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na organach (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3961/11068
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Prezentacja charakterystycznego dla danej epoki lub szkoły repertuaru organowego w kontekście historycznym, stylistycznym i wykonawczym.

Prezentacja sylwetek kompozytorów i ich dzieł. W semestrze I muzyka od XIV do XVIII wieku.

Słuchowe rozpoznawanie kluczowych przykładów muzyki organowej.

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są w wymiarze 1 godziny co 2 tygodnie, omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące szkół organowych, stylów muzycznych.

Zajęcia ilustrowane są przykładami muzycznymi w postaci nagrań.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Systematyczna obecność na zajęciach, zaliczenie kolokwium, na które składają się test słuchowy oraz test pisemny.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3961/11080
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Prezentacja charakterystycznego dla danej epoki lub szkoły repertuaru organowego w kontekście historycznym, stylistycznym i wykonawczym. Prezentacja sylwetek kompozytorów i ich dzieł.

W semestrze II muzyka XVIII i XIX wieku oraz współczesna.

Słuchowe rozpoznawanie kluczowych przykładów muzyki organowej.

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są w wymiarze 1 godziny co 2 tygodnie. Omawiane są najważniejsze zagadnienia dotyczące szkół organowych, stylów muzycznych.

Zajęcia ilustrowane są przykładami muzycznymi w postaci nagrań.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Systematyczna obecność na zajęciach, zdanie egzaminu.

wykonanie: www.ansta.pl