symbol | jezyk |
---|---|
2/3933 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest uporządkowanie i rozszerzenie dotychczasowej znajomości literatury fortepianowej, uświadomienie studiującym powiązań twórczości fortepianowej z muzyką tworzoną w każdej z epok, zorientowanie w chronologii powstawania dzieł i ich stylu oraz zaznajomienie z historią i rozwojem wykonawstwa fortepianowego Zakres nauczania: - literatura fortepianowa: od XVII w. (klawikord, klawesyn) do XX w. - historia wykonawstwa fortepianowego: od XVIII w. do XXI w.
Zajęcia prowadzone są w formie wykładów ilustrowanych prezentacją zapisów fonicznych, niekiedy również wizyjnych. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ogólna wiedza z zakresu historii muzyki powszechnej począwszy od epoki baroku do czasów współczesnych, historii form i gatunków muzyki instrumentalnej, historii kultury oraz wybranych zagadnień analizy dzieła muzycznego. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Zalecane uczestnictwo w koncertach, słuchanie nagrań, programów radiowych i telewizyjnych.
| |
bibliografia podstawowa | |
I. Poniatowska - Muzyka fortepianowa i pianistyka w wieku XIX, Warszawa (1991) Monografie kompozytorów, Encyklopedie i słowniki muzyczne | |
bibliografia uzupełniająca | |
Związane z tematem audycje radiowe, programy telewizyjne, fonografia światowa.
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Absolwent posiada szeroką znajomość literatury fortepianowej od wieku XVII po wiek XX. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Absolwent potrafi dokonać samodzielnej identyfikacji dowolnego utworu fortepianowego, polegającej na określeniu epoki, w której powstał, stylu historycznego lub indywidualnego, formy, gatunku, jakości interpretacji, itp. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Absolwent odnajduje się we własnej praktyce estradowej jako pianista mający szeroką wiedzę odnośnie do własnego repertuaru. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/3933/11005 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- historia fortepianu: od monochordu, organów, klawikordu i klawesynu do fortepianu klawesyniści (Anglia, Francja, Włochy, Hiszpania, Niemcy)
- J.S. Bach – Utwory klawesynowe (Capriccio „na odjazd ukochanego brata”, Klavierübung - (Partity, Fantazja i fuga chromatyczna, Koncert włoski, Wariacje Goldbergowskie, Suity francuskie i angielskie, koncerty) - J.S. Bach – Utwory polifoniczne (Inwencje 2 i 3-głosowe, Wohltemperiertes Klavier transkrypcje, tradycje wykonawcze utworów Bacha
- C.Ph.E. Bach, J.Ch. Bach – „Empfindsamer Stil”, styl galant, rozwój pianistyki
- J. Haydn – sonaty, wariacje, koncerty
- W.A. Mozart – miejsce i rola w dziejach muzyki fortepianowej W.A. Mozart – sonaty, ronda, wariacje, koncert fortepianowy (szczególne osiągnięcie artystyczne Mozarta, forma, znaczenie)
- F. Chopin – jego znaczenie jako kompozytora, pianisty i pedagoga | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie obejmuje test słuchowy ze znajomości literatury fortepianowej przerabianej podczas semestru. Warunkiem zaliczenia jest również napisanie pracy dotyczącej twórczości wybranego, mniej znanego kompozytora z omawianego okresu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, | 2/3933/11017 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-
R. Schumann – formy klasyczne, programowość (Papillons, Fantasiestücke,
Sonaty, Koncert a-moll), Kreisleriana, Etiudy symfoniczne, Fantazja
C-dur, Sceny leśne, Sceny dziecięce
Muzyka rosyjska: - G. Fauré, C. Debussy – znaczenie Debyssy’ego, - preludia, etiudy, Pour le piano, Images, Estampes, Suite bergamasque - I. Albeniz – Suita hiszpańska, Iberia, Navarra, E. Granados – Goyescas, M. de Falla – Noce w ogrodach Hiszpanii, F. Mompou - D. Milhaud F. Poulenc, E. Satie, A. Honegger - M. Reger, R. Strauss - Burleska, P. Hindemith - Ludus tonalis
– L.M. Gottschalk, E. McDowel, S. Barber, S. Joplin, G. Gershwin - Koncert, Rhapsody in blue - T. Szeligowski, G. Bacewicz, W. Lutosławski - Wariacje na temat Paganiniego, etiudy, koncert, K. Penderecki, W. Kilar, A. Panufnik, P. Mykietyn
- O. Messiaen - twórczość na fortepian solo i z orkiestrą
- Najwybitniejsi pianiści XX wieku, ogólna charakterystyka przemian zachodzących | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia to wykłady oraz wspólne słuchanie muzyki, omawianie prezentowanych utworów oraz niektórych wykonań. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie obejmuje test słuchowy ze znajomości literatury fortepianowej przerabianej podczas semestru. Warunkiem zaliczenia jest również napisanie pracy dotyczącej twórczości wybranego, mniej znanego kompozytora z omawianego okresu. |