symbol | jezyk |
---|---|
2/3932 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka instrumentalisty w specjalności gra na fortepianie przygotowanego do działalności solistycznej, kameralnej oraz pedagogicznej, w ramach uprawnień uzyskiwanych przez absolwentów studiów magisterskich Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznych w Polsce. Sposób realizacji: Zajęcia są prowadzone w formie wykładu w trybie indywidualnym (pedagog-student) przez cztery semestry. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Edukację pianistyczną na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku student może rozpocząć z chwilą przyjęcia go na studia, w wyniku decyzji Uczelnianej Komisji Rekrutacyjnej. Warunkiem przyjęcia na studia jest pozytywny wynik komisyjnego egzaminu wstępnego weryfikującego predyspozycje artystyczne, słuchowe i instrumentalne kandydata oraz poziom jego sprawności pianistycznej. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Uzupełniające zajęcia o profilu muzycznym (kameralistyka, propedeutyka muzyki współczesnej, muzyki dawnej, zespoły chóralne, dodatkowe zajęcia z zakresu teorii muzyki, konstrukcji fortepianu itp.) oraz wszelkie zajęcia poszerzające horyzonty intelektualne i formujące osobowość studenta w myśl szeroko pojętej idei humanizmu. | |
bibliografia podstawowa | |
Ogólnie dostępna literatura pisana oryginalnie na fortepian oraz transkrypcje utworów, które w wersji pierwotnej są przeznaczone na inny instrument, ewentualnie grupę instrumentów lub orkiestrę. Wszechstronna edukacja pianistyczna obejmuje także twórczość kompozytorów awangardowych sięgających po niestandardowe sposoby wykorzystania fortepianu ( fortepian preparowany). | |
bibliografia uzupełniająca | |
Bardzo szeroki wybór wydawnictw poświęconych interpretacji dzieła muzycznego w aspekcie wierności estetyce epoki oraz stylistyce artystycznej wypowiedzi kompozytora. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
ORIENTACJA (POZIOM ZAAWANSOWANY) W ZAKRESIE PROBLEMATYKI WYKONAWCZEJ W UTWORACH PRZEZNACZONYCH NA FORTEPIAN LUB TRANSKRYBOWANYCH NA TEN INSTRUMENT | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
UMIEJĘTNOŚĆ SAMODZIELNEJ OCENY PRZYJĘTEJ PRZEZ WYKONAWCĘ KONCEPCJI INTERPRETACJI ORAZ – W RAZIE POTRZEBY – DOSTOSOWYWANIA JEJ DO TREŚCI EMOCJONALEJ I STYLISTYKI DZIEŁA | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
ROZUMIENIE KONIECZNOŚCI RACJONALIZOWANIA PLANÓW ZAWODOWYCH W CELU DOSTOSOWANIA ICH DO POZIOMU SWOICH KOMPETENCJI |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 16.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 2/3932/11004 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje go na podstawie dokumentacji konkursowej.
PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ DWÓCH RECITALI DYPLOMOWYCH JEST DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. NIEMNIEJ JEDNAK, STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST WŁĄCZYĆ W PROGRAM EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH LUB DYPLOMOWYCH WYKONANIE JEDNEGO, DOTYCHCZAS NIE PREZENTOWANEGO NA EGZAMINACH, KONCERTU FORTEPIANOWEGO. CZAS KAŻDEGO EGZAMINU NA ROKU CZWARTYM – MINIMUM 40 min. CZAS KAŻDEGO Z DWÓCH RECITALI DYPLOMOWYCH – OKOŁO OK. 60 min. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALACH DYPLOMOWYCH CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH STUDIÓW MAGISTERSKICH PROGRAMU - ŁĄCZNIE, NIE WIĘCEJ NIŻ OK. 30 minut. EGZAMIN DYPLOMOWY SKŁADA SIĘ Z DWÓCH RECITALI ORAZ PRACY MAGISTERSKIEJ WRAZ Z OBRONĄ. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 16.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 2/3932/11016 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje go na podstawie dokumentacji konkursowej.
PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ DWÓCH RECITALI DYPLOMOWYCH JEST DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. NIEMNIEJ JEDNAK, STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST WŁĄCZYĆ W PROGRAM EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH LUB DYPLOMOWYCH WYKONANIE JEDNEGO, DOTYCHCZAS NIE PREZENTOWANEGO NA EGZAMINACH, KONCERTU FORTEPIANOWEGO. CZAS KAŻDEGO EGZAMINU NA ROKU CZWARTYM – MINIMUM 40 min. CZAS KAŻDEGO Z DWÓCH RECITALI DYPLOMOWYCH – OKOŁO OK. 60 min. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALACH DYPLOMOWYCH CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH STUDIÓW MAGISTERSKICH PROGRAMU - ŁĄCZNIE, NIE WIĘCEJ NIŻ OK. 30 minut. EGZAMIN DYPLOMOWY SKŁADA SIĘ Z DWÓCH RECITALI ORAZ PRACY MAGISTERSKIEJ WRAZ Z OBRONĄ. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 16.00 | 16.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 2/3932/11023 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje go na podstawie dokumentacji konkursowej.
PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ DWÓCH RECITALI DYPLOMOWYCH JEST DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. NIEMNIEJ JEDNAK, STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST WŁĄCZYĆ W PROGRAM EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH LUB DYPLOMOWYCH WYKONANIE JEDNEGO, DOTYCHCZAS NIE PREZENTOWANEGO NA EGZAMINACH, KONCERTU FORTEPIANOWEGO. CZAS KAŻDEGO EGZAMINU NA ROKU CZWARTYM – MINIMUM 40 min. CZAS KAŻDEGO Z DWÓCH RECITALI DYPLOMOWYCH – OKOŁO OK. 60 min. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALACH DYPLOMOWYCH CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH STUDIÓW MAGISTERSKICH PROGRAMU - ŁĄCZNIE, NIE WIĘCEJ NIŻ OK. 30 minut. EGZAMIN DYPLOMOWY SKŁADA SIĘ Z DWÓCH RECITALI ORAZ PRACY MAGISTERSKIEJ WRAZ Z OBRONĄ. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 14.00 | 16.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Czapiewski, dr Maciej Gański, prof. dr hab. Bogdan Kułakowski, dr hab. Paweł Rydel, prof. AM, dr hab. Piotr Słopecki, prof. dr hab. Włodzimierz Wiesztordt, | 2/3932/11027 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści programowych wyznaczają cele nauczania koncentrujące się na kształceniu wyobraźni artystycznej, która wspomagana wiedzą ogólno-muzyczną zdolna jest kreować samodzielnie prawidłową koncepcję artystyczną wykonania. Tak pojętą edukację pianistyczną realizuje się w oparciu o świadomą pracę nad poszerzaniem umiejętności pianistycznych studenta oraz wrażliwości jego słuchu muzycznego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne uwzględniające możliwość dyskusji na temat omawianych problemów wykonawczych oraz prezentację wykonania studenta konfrontowaną z pokazem gry pedagoga, analizę tekstu partytury, omówienie wykonania studenta zarejestrowanego na nośniku elektronicznym, a także krytyczna demonstracja nagrań innych pianistów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie przedmiotu student uzyskuje na podstawie pozytywnej oceny Komisji egzaminacyjnej, w skład której wchodzą członkowie Katedry Fortepianu. Ocena jest formułowana w ramach systemu punktacyjnego, którego skala (1-25) pozwala sklasyfikować wykonanie jako bardzo dobre, dobre, przeciętne lub niedostatecznie dobre. W wyjątkowych przypadkach (nagroda na prestiżowym międzynarodowym konkursie pianistycznym) student może być zwolniony z egzaminu, a ocenę Komisja klasyfikuje go na podstawie dokumentacji konkursowej.
PROGRAM DWÓCH EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH ORAZ DWÓCH RECITALI DYPLOMOWYCH JEST DOWOLNY I ZALEŻY OD KONCEPCJI KSZTAŁCENIA PRZYJĘTEJ PRZEZ STUDENTA I PROWADZĄCEGO GO PEDAGOGA. NIEMNIEJ JEDNAK, STUDENT ZOBOWIĄZANY JEST WŁĄCZYĆ W PROGRAM EGZAMINÓW SEMESTRALNYCH LUB DYPLOMOWYCH WYKONANIE JEDNEGO, DOTYCHCZAS NIE PREZENTOWANEGO NA EGZAMINACH, KONCERTU FORTEPIANOWEGO. CZAS KAŻDEGO EGZAMINU NA ROKU CZWARTYM – MINIMUM 40 min. CZAS KAŻDEGO Z DWÓCH RECITALI DYPLOMOWYCH – OKOŁO OK. 60 min. DOPUSZCZA SIĘ MOŻLIWOŚĆ POWTÓRZENIA NA RECITALACH DYPLOMOWYCH CZĘŚCI PREZENTOWANEGO NA POPRZEDNICH EGZAMINACH STUDIÓW MAGISTERSKICH PROGRAMU - ŁĄCZNIE, NIE WIĘCEJ NIŻ OK. 30 minut. EGZAMIN DYPLOMOWY SKŁADA SIĘ Z DWÓCH RECITALI ORAZ PRACY MAGISTERSKIEJ WRAZ Z OBRONĄ. |