Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Propedeutyka muzyki współczesnej

symboljezyk
2/3920
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Za³o¿eniem przedmiotu Propedeutyka muzyki wspó³czesnej jest przybli¿enie instrumentalistom g³ównych stylów kierunków i technik kompozytorskich oraz notacji w muzyce wspó³czesnej, zarówno poprzez os³uchanie w nowej muzyce, jak i poprzez próby praktycznej realizacji wspó³czesnych partytur w czasie zajêæ.

 

Zajêcia zbiorowe (wszystkie specjalnoœci); wyk³ady oraz przygotowane przez studentów prezentacje (przy wykorzystaniu technik multimedialnych); ¿ywe wykonania nowej muzyki - solowe i kameralne; „otwarte” próby.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
- brak danych -
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

Zieliñski T. – Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, COK, Warszawa 1981
Baculewski K. – Polska twórczoœæ kompozytorska 1945-1984, PWM, Kraków 1987
Schaeffer B.– Kompozytorzy XX wieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1990
Schaeffer B. – Ma³y informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków 1987

bibliografia uzupełniająca

Schaeffer B. – Wstêp do kompozycji, PWM, Kraków

efekty kształcenia - wiedza

Student zdobywa wiedzê pozwalaj¹c¹ na ogóln¹ orientacjê w stylach i technikach kompozytorskich XX i XXI wieku, Student zdobywa wiedzê zwi¹zan¹ z najwa¿niejszymi problemami wspó³czesnej notacji muzycznej.

efekty kształcenia - umiejętności

student dysponuje umiejêtnoœciami w zakresie rozpoznawania i zastosowania nowych technicznych œrodków wykonawczych, niekonwencjonalnego wydobywania dŸwiêku i in. niezbêdnych przy wykonywaniu muzyki wspó³czesnej; student posiada umiejêtnoœæ tworzenia i realizowania w³asnych koncepcji artystycznych równie¿ w odniesieniu do nowej formy muzycznej, niekonwencjonalnej melodyki, harmonii, nowych zjawisk metrorytmicznych w muzyce; student posiada umiejêtnoœæ odczytywania zapisu muzyki wspó³czesnej – notacja nietradycyjna, elementy grafiki muzycznej itp.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student potrafi zaakceptowaæ now¹ estetykê w muzyce, w³aœciwie postawiæ granice i w konsekwencji w sposób œwiadomy kontrolowaæ swoje emocje i zachowanie na estradzie. Student potrafi poddaæ krytycznej ocenie Interpretacje muzyki nowej;  wykorzystuj¹c zdobyt¹ wiedzê i umiejêtnoœci student wykazuje kreatywnoœæ w realizacji nowych partytur;

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na akordeonie (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Krzysztof Olczak, 2/3920/10983
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

prze³om systemu dur-moll i harmonii funkcyjnej, serializm, aleatoryzm, minimal music;

metody dydaktyczne

wykłady, ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot propedeutyka Muzyki Wspó³czesnej zaliczany i oceniany jest na podstawie obecnoœci na zajêciach (nie mniej ni¿ 80%). Stuprocentowa obecnoœæ jest równoznaczna z ocen¹ bardzo dobr¹. Ocenê mo¿na podwy¿szyæ, jak równie¿ zaliczyæ wiêksz¹ ni¿ 20% absencjê przygotowaniem dodatkowej prezentacji, referatu lub wykonaniem w czasie zajêæ utworu wspó³czesnego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Krzysztof Olczak, 2/3920/10984
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Sonoryzm, teatr instrumentalny, muzyka elektroniczna, tendencje najnowsze;

metody dydaktyczne

wykłady, ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Przedmiot propedeutyka Muzyki Wspó³czesnej zaliczany i oceniany jest na podstawie obecnoœci na zajêciach (nie mniej ni¿ 80%). Stuprocentowa obecnoœæ jest równoznaczna z ocen¹ bardzo dobr¹. Ocenê mo¿na podwy¿szyæ, jak równie¿ zaliczyæ wiêksz¹ ni¿ 20% absencjê przygotowaniem dodatkowej prezentacji, referatu lub wykonaniem w czasie zajêæ utworu wspó³czesnego.

wykonanie: www.ansta.pl