Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Literatura specjalistyczna (grupy org. raz na 2 lata)

symboljezyk
2/3916
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu Literatura akordeonowa jest zapoznanie studenta z historią rozwoju oryginalnej literatury na akordeon oraz z szerokim spektrum repertuaru wykonywanego na akordeonie i instrumentach pokrewnych (koncertina angielska, bandoneon, fisharmonia, instrumenty diatoniczne itp.) Treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia (semestr) Zarys historii instrumentów ze stroikiem przelotowym. Literatura na koncertinę angielską. Literatura na fisharmonię. Zarys historii tanga argentyńskiego. Astor Piazzolla – życie i twórczość. Rys historyczny oryginalnej literatury akordeonowej. Literatura akordeonowa wybranych krajów(Niemcy, Rosja, Czechy, Słowacja, kraje skandynawskie, USA i Kanada)

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Brak

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Brak

bibliografia podstawowa

Adamowicz-Kaszuba T., Con fisarmonica. Akordeon w muzyce kameralnej w składach mieszanych w kontekście źródeł współczesnej praktyki artystycznej, Poznań 2009 Adamowicz-Kaszuba T., Muzyka programowa XX wieku w repertuarze akordeonowym, AMFC, Warszawa 2008 Bogusławski E. - Akordeon w moich doświadczeniach twórczych, w: Akordeon u progu XXI wieku, WSP Częstochowa 2003 Bogusławski E. - Przegląd polskiej współczesnej twórczości akordeonowej, w: Festiwal Muzyki Akordeonowej w Katowicach, Katowice 1993 Cochran Sommers J. - Akordeon w Stanach Zjednoczonych. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość,  w: Akordeon -- tradycja, stan aktualny, perspektywy rozwoju, AMFC Warszawa 2000 Ellegaard M. - Akordeon w~Skandynawii,  w: Akordeon. Tradycja, stan aktualny, perspektywy rozwoju, Warszawa 2000 Koźlik Z. - Środki wyrazu a problemy wykonawcze w twórczości akordeonowej Zbigniewa Bargielskiego,  w: Z badań nad praktyką wykonawczą i problematyką pedagogiki muzycznej, Zeszyt Naukowy nr 4, Białystok 2004 Macerollo J. - Akordeon w Kanadzie, w: Akordeon - tradycja, stan aktualny, perspektywy rozwoju, AMFC Warszawa 2000 Mądrawski J. - Twórczość kompozytorska Bogdana Dowlasza na akordeon, AMFC Warszawa 2000

Pater J. - Andrzej Krzanowski – próba fragmentarycznego przeglądu twórczości akordeonowej w aspekcie języka muzycznego, AMFC Warszawa 1996 Pater J. (red.) - Muzyczny świat Andrzeja Krzanowskiego, Kraków 2000 Mądrawski J. - Twórczość kompozytorska Mirosława Niziurskiego na akordeon w latach 1994—2002, w: Akordeon u progu XXI wieku, WSP Częstochowa 2003 Olczak K. - Skład instrumentalny akordeony-organy jako nowa forma kameralistyki akordeonowej, AMFC Warszawa 1996 Pichura J., - Literatura akordeonowa. Rys historyczny do roku 1980, Wydawnictwa Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach 1985 Pichura J. - Twórczość akordeonowa Edwarda Bogusławskiego, ,,Poradnik Muzyczny’’ nr 11--12/1989 Olczak K. - Skład instrumentalny akordeony-organy jako nowa forma kameralistyki akordeonowej, AMFC Warszawa 1996 Przybylski B. K. - Z własnej perspektywy, w: Akordeon - tradycja, stan aktualny, perspektywy rozwoju, Warszawa 2000 Rosińska E. - Nowa muzyka z Finlandii, w: Festiwal Muzyki Akordeonowej w Katowicach, wybór referatów, Katowice 1993 Sachs C. - Historia instrumentów muzycznych, PWM 1989 Siejna O. - Produkcja harmonii i akordeonów w Polsce do II wojny światowej, w: Instrumenty muzyczne w polskiej kulturze ludowej, LIM 1990 Śliwkiewicz-Cisak E., Sztuka transkrybowania na akordeon koncertowy na podstawie wybranych kompozycji, Polihymnia, Lublin 2010 Vogel B. - Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego, PWM 1980 Vogel B. - Przemysł muzyczny Warszawy w dwudziestoleciu międzywojennym, w: Muzyka, nr 3/4 1985 

bibliografia uzupełniająca

Aho K., Jokinen E., Wessman H. - The modern composer and the accordion. w: Bulletin no. 3, International Accordion Society, Ikaalinen 1993 Basurmanow A.P., - Sprawocznik bajanista, Sowietskij Kompozitor 1986 Cadwell W. - Eine kurze Darstellung der Englishen Concertina (1866), Augemus 1984 Chołopowa W., Retagno E., - Sofia Gubajdulina, Kompozitor, Moskwa 1996 Chopin F. - Wybór listów, Ossolineum 1949 Cuhran V. - The original Czech and Slovak music, w: Bulletin no. 2 International Council of Accordionists 1992 Dunkel M. - Akkordeon -- Bandonion -- Concertina im Kontext der Harmonikainstrumente, Augemus 1999 Ellegaard M. - Scandinavian Accordion Literature 1958—1993, w: Bulletin no. 5, International Accordion Society, Ikaalinen 1994 Gervasoni P. - L‘accordeon, instrument du XXe siecle, Editions Mazo 1986 Guoping Z. - A brief history of the accordion, Bulletin no. 2, Ikaalinen 1992 Jacobs H. C. - Der junge Gitarren- und Concertinavirtuose Gulio Regondi, Augemus 2001 Katzenberger G., Meyer-Grotjahn H. O., - Sofia Gubajdulina -- Eine Hommage zum 60. Geburtstag, Hannoversche Gesellschaft fuer Neue Musik e.V. Springer, 1991 Kaupenjohann R., - Harmonium-Literturliste, w: Brennpunkte I, Augemus 1995 Kymalainen H., - Harmonikka taidemusiikissa, Helsinki 1994 Macerollo J., - Accordion Resource Manual, The Avondale Press 1980 Mirek A. - Garmonika. Proszłoje i nastajaszczije, Interpraks 1994 Proulx E. A. - Akordeonowe zbrodnie, Rebis 1998 Rantanen M. - Discovering the Accordion, w: Bulletin no. 3, International Accordion Society, Ikaalinen 1993 Scheibenreif H., Austria’s Current Accordion Music, w: Bulletin no. 1 International Council of Accordionists 1991 Schulz G., - Austrian Newsletter, w: Bulletin no. 5 International Accordion Society 1984

efekty kształcenia - wiedza

student posiada szczegółową wiedzę dotyczącego repertuaru akordeonowego i związanego z nim piśmiennictwa student posiada szeroką wiedzę na temat literatury kameralnej i orkiestrowej z udziałem akordeonu student posiada wiedzę dotyczącą korzystania z różnorodnych mediów – książki, materiały nutowe, nagrania, Internet – przy poznawaniu literatury akordeonowej

efekty kształcenia - umiejętności

student potrafi słuchowo rozpoznawać materiał muzyczny z zakresu literatury akordeonowej student posiada umiejętność słownej i pisemnej (także multimedialnej) prezentacji zdobytej wiedzy z zakresu literatury akordeonowej student posiada umiejętność samodzielnego poszerzania swojej wiedzy z zakresu literatury akordeonowej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować wiedzę z zakresu rozwoju literatury akordeonowej student potrafi dokonać konstruktywnej oceny wykonań muzyki akordeonowej

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na akordeonie (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/3916/10975
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zarys historii instrumentów ze stroikiem przelotowym. Literatura na koncertinę angielską. Literatura na fisharmonię. Zarys historii tanga argentyńskiego. Astor Piazzolla – życie i twórczość. Rys historyczny oryginalnej literatury akordeonowej. Literatura akordeonowa wybranych krajów(Niemcy, Rosja, Czechy, Słowacja, kraje skandynawskie, USA i Kanada)

metody dydaktyczne

Wykłady z użyciem środków audio i video – przesłuchania wybranych utworów, analiza partytur

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test słuchowy i praca pisemna na wybrany temat związany z literaturą akordeonową

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.002.0wykładzaliczenieprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, dr hab. Paweł Zagańczyk, 2/3916/10976
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Polska literatura akordeonowa. Akordeon w jazzie. Nurt eksperymentalny. Literatura na wybrane składy kameralne. Sylwetki wirtuozów. Transkrypcje w repertuarze akordeonowym.

metody dydaktyczne

Wykłady z użyciem środków audio i video – przesłuchania wybranych utworów, analiza partytur.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test słuchowy i kolokwium

wykonanie: www.ansta.pl