Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Praca z akompaniatorem

symboljezyk
2/3915
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Nauka współpracy z partnerem muzycznym

Nauka słuchania partii równoległej

Nauka umiejętności reagowania na interpretację partnera

Realizowanie całościowych założeń interpretacyjnych w drodze współpracy  

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
- brak danych -
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

J. Marchwiński – Partnerstwo w muzyce

I. Strawiński – Poetyka muzyczna

bibliografia uzupełniająca

R. Ingarden - Przeżycie, dzieło, wartość

S. Szuman - Ruch jako czynnik organizacji i wyrazu w utworach muzycznych

E. Pachucka-Mazurek – Liryka i groteska w sonatach na skrzypce i fortepian Sergiusza Prokofiewa

D. Kwiecińska-Ferenz – Ekspresja w muzyce przełomu XIX i XX wieku: sonaty na skrzypce i fortepian C. Francka i K.Szymanowskiego

A. Gębski – Zagadnienia wykonawcze utworów na skrzypce i fortepian Romualda Twardowskiego

P. Pławner – Kształtowanie narracji muzycznej i formy w „Partitach” na skrzypce i fortepian W. Lutosławskiego i E. Knapika

E. Pasierowska-Kołodziej – W. Lutosławski. Utwory kameralne z fortepianem: zagadnienia analityczno-interpretacyjne

A. Przemyk-Bryła – Sonata w twórczości Siergieja Rachmaninowa

M. Micker - Sonata na altówkę i fortepian w twórczości kompozytorów polskich XX wieku: Rudziński, Astriab, Jurdziński, Kwiatkowski

J. Dumanowski – Sonaty altówkowe C. Stamitza, J. B. Vanhala i J. N. Hummla: studium klasycznej stylistyki wykonawczej

A. Bogacki – Kontrabas dzisiaj: wirtuozeria kontrabasowa w utworach G. Bottesiniego na tle dokonań D. Dragonettiego i N. Paganiniego: przygotowanie dzieła do prezentacji artystycznej

J. Krempeć-Kaczor – Adolf Misek: sonaty na kontrabas i fortepian: zagadnienia wykonawcze w aspekcie partnerstwa

A. Bukowski – Polska muzyka klarnetowa 1914-1939 w świetle nie publikowanych utworów F. Nowowiejskiego, G. Fitelberga, T. Z. Kasserna, A. Malawskiego, M. Kondrackiego i L. M. Rogowskiego

M. Barański – Sonata na fagot: analogie i kontrasty w pojmowaniu zagadnień formalnych i stylistycznych na przykładzie wybranych dzieł kolejnych epok od baroku do XX wieku

M. Żwirdowski – Wybrane aspekty stylowego wykonania puzonowych transkrypcji sonat barokowych w kontekście praktyki wykonawczej epoki oraz XX-wiecznej literatury puzonowej

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada gruntowną znajomość repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych

efekty kształcenia - umiejętności

Student posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych. Samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi. Podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania Student posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych. Samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi. Podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych. Na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze. Na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów. Jest zdolny do funkcjonowania w różnych formacjach zespołowych i posiada umiejętność współdziałania z innymi artystami w różnego typu zespołach oraz w ramach innych wspólnych prac i projektów, także o charakterze multidyscyplinarnym. Posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów. Na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów. W sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania. Dąży do wypracowania wspólnie z drugim muzykiem oryginalnej interpretacji i brzmienia utworu kameralnego, kierując się intuicją i wyobraźnią muzyczną.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na akordeonie (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
48.001.0ćwiczeniazaliczenie bez ocenydr Magdalena Ochlik-Jankowska, 2/3915/10973
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca zgodnie z repertuarem wybranym przez pedagoga przedmiotu głównego.

metody dydaktyczne

ćwiczenia

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie obecności; minimum 30 %

wykonanie: www.ansta.pl