symbol | jezyk |
---|---|
2/3914 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Założeniem kursu jest nabycie umiejętności samodzielnej pracy nad repertuarem oraz poszerzenie zdobytych w szkole muzycznej I i II stopnia elementów techniki gry i interpretacji muzycznej. Wzbogacenie dotyczyć ma przede wszystkim stylistyki poszczególnych epok muzycznych, interpretacji różnych form, w tym utworu na akordeon i orkiestrę.
Celem kursy jest rozwój umiejętności warsztatowych poprzez dobór odpowiedniego repertuaru i interpretację muzyki różnorodnej stylistycznie i gatunkowo m.in utwory wirtuozowskie, ilustracyjne, muzykę współczesną.oraz praktyczne poznawanie literatury pedagogicznej, a w szczególności oryginalnie pisanej na akordeon dla dzieci i młodzieży.
Istotą przedmiotu jest prowadzenie zajęć w trybie indywidualnym, których uzupełnieniem są koncerty studenckie, kursy, warsztaty itp. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość form muzycznych Znajomość elementów dzieła muzycznego | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
F. Lips, Iskusstwo igry na bajanie, Muzyka, Moskwa 1998 T. Wroński, Zagadnienia gry skrzypcowej. 3. Technologia pracy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1965 | |
bibliografia uzupełniająca | |
J. Akimov, Niekatoryje problemy teorii ispołnitelstwa na bajanie, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1980 A.P. Basurmanow, Sprawocznik bajanista, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1982, wyd 1I/1986 W. Maurer, Akkordeon Bibliographie, MH, Trossingen, 1980 Praca zbiorowa, Repertoirelijsten (Repertoire lists for accordion) Tom 8, Utrecht, 1990 W.L. Puchnowski, Historia akordeonu i instrumentów pokrewnych [w:] Akordeon od A do Z, PWM, Kraków, 1966 E. Rosińska, Polska literatura akordeonowa, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Zeszyt Naukowy, Warszawa, 1966 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
student posiada znajomość podstawowego repertuaru akordeonowego – literatura oryginalna i transkrypcje, z położeniem szczególnego nacisku na repertuar dydaktyczny szkoły I stopnia; student posiada podstawową wiedzę na temat budowy akordeonu, zasad konserwacji i strojenia; student posiada podstawową znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych zgodnych z zasadami stylistycznymi poszczególnych epok i tradycji wykonawczej, szczególnie na bazie literatury dydaktycznej dla szkoły muzycznej I stopnia; student posiada umiejętność odczytywania zapisu muzyki współczesnej – notacja nietradycyjna, elementy grafiki muzycznej itp. student opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności warsztatowych; student posiada umiejętność wykonywania różnorodnego stylistycznie i gatunkowo repertuaru akordeonowego, w tym literatury oryginalnej i transkrypcji, ze szczególnym uwzględnieniem literatury dydaktycznej dla szkoły muzycznej I stopnia; student potrafi wykorzystywać różne rodzaje zapamiętywania utworów do odtwarzania ich na estradzie; student dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z tremą w efekcie posiadanych umiejętności student potrafi przygotować i wykonać publiczny koncert – recital, który kończy jego edukację na studiach I stopnia. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
student potrafi poddać krytycznej ocenie zarówno wykonania własne jak i innych osób; student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych; student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować własną działalność artystyczną; student w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowanie na estradzie. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 15.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, | 2/3914/10969 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dobrana do indywidualnych potrzeb studenta literatura, pozwalająca na wyrównanie deficytów w zakresie środków wykonawczych i interpretacji. W związku z takim założeniem, zakres treści programowych nie musi być rygorystycznie przestrzegany. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 15-20 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 16.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, | 2/3914/10970 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Począwszy od semestru II roczny program semestrów zimowego i letniego powinien zawierać obowiązkowo następujące elementy:
gamy i pasaże, dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większych form muzycznych wykonane w na egzaminie technicznym w środku semestru;
muzyka dawna, utwór polifoniczny (z dowolnej epoki), utwór cykliczny (literatura oryginalna lub transkrypcja), utwór współczesny zawierający nowe techniki wykonawcze, utwór o charakterze wirtuozowskim, oryginalny utwór kompozytora polskiego. Jedna pozycja może poziomem trudności odpowiadać programowi szkoły I stopnia. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 15-20 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 16.00 | 16.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, | 2/3914/10971 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja założeń programowych semestru II ze zwiększeniem stopnia trudności programu, a także uwzględnieniem indywidualnych potrzeb studenta w zakresie problematyki warsztatowej i stylistyki wykonywanych utworów. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 15-20 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 14.00 | 16.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. dr hab. Elżbieta Rosińska, | 2/3914/10972 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja założeń programowych semestru III winna korespondować ze stopniem trudności programu recitalu dyplomowego. Repertuar powinien odzwierciedlać szerokie spektrum problematyki warsztatowej i artystycznej i stanowić przygotowanie do wykonania recitalu dyplomowego. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 15-20 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych. |