Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - akordeon

symboljezyk
2/3914
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem kursu jest nabycie umiejętności samodzielnej pracy nad repertuarem oraz poszerzenie zdobytych w szkole muzycznej I i II stopnia elementów techniki gry i interpretacji muzycznej. Wzbogacenie dotyczyć ma przede wszystkim stylistyki poszczególnych epok muzycznych, interpretacji różnych form, w tym  utworu na akordeon i orkiestrę.

 

Celem kursy jest rozwój umiejętności warsztatowych poprzez dobór odpowiedniego repertuaru i  interpretację muzyki różnorodnej stylistycznie i gatunkowo m.in utwory wirtuozowskie, ilustracyjne, muzykę współczesną.oraz praktyczne poznawanie  literatury pedagogicznej, a w szczególności oryginalnie pisanej na akordeon dla dzieci i młodzieży.

 

Istotą przedmiotu jest prowadzenie zajęć w trybie indywidualnym, których uzupełnieniem są koncerty studenckie, kursy, warsztaty itp.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość form muzycznych 

Znajomość elementów dzieła muzycznego

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

F. Lips, Iskusstwo igry na bajanie, Muzyka, Moskwa 1998

T. Wroński, Zagadnienia gry skrzypcowej. 3. Technologia pracy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1965

bibliografia uzupełniająca

J. Akimov, Niekatoryje problemy teorii ispołnitelstwa na bajanie, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1980

A.P. Basurmanow, Sprawocznik bajanista, Sowietskij Kompozitor, Moskwa, 1982, wyd 1I/1986

W. Maurer, Akkordeon Bibliographie, MH, Trossingen, 1980

Praca zbiorowa, Repertoirelijsten (Repertoire lists for accordion) Tom 8, Utrecht, 1990

W.L. Puchnowski, Historia akordeonu i instrumentów pokrewnych [w:] Akordeon od A do Z, PWM, Kraków, 1966

E. Rosińska, Polska literatura akordeonowa, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina, Zeszyt Naukowy, Warszawa, 1966

efekty kształcenia - wiedza

student posiada znajomość podstawowego repertuaru akordeonowego – literatura oryginalna i transkrypcje, z położeniem szczególnego nacisku na repertuar dydaktyczny szkoły I stopnia; student posiada podstawową wiedzę na temat budowy akordeonu, zasad konserwacji i strojenia; student posiada podstawową znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych.

efekty kształcenia - umiejętności

student dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych zgodnych z zasadami stylistycznymi poszczególnych epok i tradycji wykonawczej, szczególnie na bazie literatury dydaktycznej dla szkoły muzycznej I stopnia; student posiada umiejętność odczytywania zapisu muzyki współczesnej – notacja nietradycyjna, elementy grafiki muzycznej itp. student opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia swoich umiejętności warsztatowych; student posiada umiejętność wykonywania różnorodnego stylistycznie i gatunkowo repertuaru akordeonowego, w tym literatury oryginalnej i transkrypcji, ze szczególnym uwzględnieniem literatury dydaktycznej dla szkoły muzycznej I stopnia; student potrafi wykorzystywać różne rodzaje zapamiętywania utworów do odtwarzania ich na estradzie; student dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z tremą w efekcie posiadanych umiejętności student potrafi przygotować i wykonać publiczny koncert – recital, który kończy jego edukację na studiach I stopnia.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student potrafi poddać krytycznej ocenie zarówno wykonania własne jak i innych osób; student wykazuje kreatywność w realizacji własnych koncepcji i działań artystycznych; student w sposób świadomy i profesjonalny umie zaprezentować własną działalność artystyczną; student w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowanie na estradzie.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na akordeonie (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.0015.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/3914/10969
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Dobrana do indywidualnych potrzeb studenta literatura, pozwalająca na wyrównanie deficytów w zakresie środków wykonawczych i interpretacji. W związku z takim założeniem, zakres treści programowych nie musi być rygorystycznie przestrzegany.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 15-20 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.0016.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/3914/10970
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Począwszy od semestru II roczny program semestrów zimowego i letniego powinien zawierać obowiązkowo następujące elementy:

 

gamy i pasaże, dwa krótkie utwory wirtuozowskie lub fragmenty większych form muzycznych wykonane w na egzaminie technicznym w środku semestru;

 

muzyka dawna, utwór polifoniczny (z dowolnej epoki), utwór cykliczny (literatura oryginalna lub transkrypcja), utwór współczesny zawierający nowe techniki wykonawcze, utwór o charakterze wirtuozowskim, oryginalny utwór kompozytora polskiego. Jedna pozycja może poziomem trudności odpowiadać programowi szkoły I stopnia.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 15-20 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
316.0016.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/3914/10971
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja założeń programowych semestru II ze zwiększeniem stopnia trudności programu, a także uwzględnieniem indywidualnych potrzeb studenta w zakresie  problematyki warsztatowej i stylistyki wykonywanych utworów.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 15-20 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
414.0016.0ćwiczeniaegzaminprof. dr hab. Elżbieta Rosińska, 2/3914/10972
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Kontynuacja założeń programowych semestru III winna korespondować ze stopniem trudności programu recitalu dyplomowego. Repertuar powinien odzwierciedlać szerokie spektrum problematyki warsztatowej i artystycznej i stanowić przygotowanie do wykonania recitalu dyplomowego.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne - wykłady, ćwiczenia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Efektem kształcenia będzie wykonanie z pamięci półrecitalu o czasie trwania 15-20 minut, na który złożą się wymagane elementy treści programowych.

wykonanie: www.ansta.pl