Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Harmonia praktyczna

symboljezyk
2/3912
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przedmiot ma na celu:

  • przygotowanie do gry liturgicznej,

  • wykształcenie swobodnego poruszanie się w harmonii dur-moll,

  • analizę współbrzmień harmonicznych,

  • naukę harmonizacji pieśni kościelnych, chorałów protestanckich

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość harmonii teoretycznej i praktycznej (zalecany kurs harmonii ogólnej w zakresie szkoły średniej)

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Praktyczna realizacja przedmiotu - praktyka liturgiczna podczas mszy św. w kościołach, uczestniczenie w kursach improwizacji organowej, realizacji basu cyfrowanego.

bibliografia podstawowa
  • F.Wesołowski - Nauka harmonii, PWM Kraków

  • A. Poszowski - Harmonia systemu tonalnego dur-moll, AM Gdańsk

  • Śpiewnik kościelny, ks. Siedleckiego

bibliografia uzupełniająca
  • Evangelisches Gesangbuch

  • Śpiewniki ze zharmonizowanymi pieśniami, chorałami, np. Śpiewnik wawelski

efekty kształcenia - wiedza

- student zna i definiuje podstawowe zasady harmonizacji melodii z uwzględnieniem jej struktury rytmicznej, formalnej oraz charakteru, - posiada szczegółową wiedzę dotyczącą różnych gatunków kontrapunktycznych, - prawidłowo odczytuje skalę na jakiej oparta jest dana melodia i w niej tworzy własną harmonizację

efekty kształcenia - umiejętności

- student potrafi zrealizować prawidłową harmonizację melodii w układzie czterogłosowym, - posiada umiejętność wykorzystania swojej intuicji i wyobraźni w zakresie harmonizacji, - potrafi wykorzystać nabytą wiedzę dotyczącą harmonii, do tworzenia poprawnej harmonizacji, - umie prowadzić frazę harmonizowanej pieśni, tym samym wie w jaki sposób podtrzymywać śpiew podczas liturgii, - umie prowadzić poszczególne głosy wg zasad harmonii, potrafi tworzyć proste struktury polifoniczne,

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- student jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z harmonizacją, - potrafi poddać krytycznej ocenie własną harmonizację, jak również innych osób, - umie przeprowadzić analizę harmoniczną różnych utworów

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na organach (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
58.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Hanna Dys, dr Maciej Zakrzewski, 2/3912/10963
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zgodnie z założeniami programowymi:

  • w I semestrze nauka harmonizacji pieśni w układzie 4-głosowym (bez pedału)

  • realizacja kadencji we wszystkich tonacjach w układzie 4-głosowym

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone dla małej grupy studentów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach oraz systematyczna praca. Zaliczenie kolokwium (semestr I)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
67.001.0ćwiczeniazaliczeniedr hab. Hanna Dys, dr Maciej Zakrzewski, 2/3912/10964
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zgodnie z założeniami programowymi:

  • w II semestrze nauka harmonizacji pieśni, chorałów protestanckich w układzie 4-głosowym z pedałem w różnych gatunkach kontrapunktycznych z użyciem odpowiednich środków harmonicznych: opóźnienia, dźwięki przejściowe itp.

  • realizacja kadencji we wszystkich tonacjach w układzie 4-głosowym

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone dla małej grupy studentów

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach oraz systematyczna praca. Zaliczenie kolokwium (semestr I) i zdanie egzaminu (semestr II)

wykonanie: www.ansta.pl