symbol | jezyk |
---|---|
2/3902 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Zapoznanie z metodologią pracy nad uczniem w zależności od stopnia jego zaawansowania w grze na organach. Przegląd sposobów nauczania gry na organach w oparciu o najnowsze zdobycze pedagogiczne i metodyczne. Każdy student uczestniczy w wykładach teoretycznych oraz odbywa praktyki pedagogiczne w szkole muzycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność gry na organach, zainteresowania pedagogiczne.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Studiowanie literatury pedagogicznej, psychologicznej, z zakresu metodyki nauczania oraz pogłębianie wiedzy z zakresu literatury organowej i organoznawstwa. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
- posiada podstawową wiedzę na temat ośrodków kształcenia w Europie - posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych traktatów teoretycznych, szkół organowych, które powstały w XV-XX wieku - zna metody podstawowe nauczania poszczególnych szkół, - potrafi określić i zdefiniować podstawowe wyznaczniki stylistyczne w oparciu o zdobyta wiedzę, z punktu widzenia interpretacji dzieła | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
- potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do pracy pedagogicznej - potrafi dobierać uczniom repertuar zgodnie z ich stopniem zaawansowania - wykorzystując wiedzę zdobytą na zajęciach z organów potrafi znaleźć odpowiednią interpretację dzieła zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
- potrafi nawiązać dobry kontakt z uczniem - potrafi w sposób dostępny przekazać wiedzę na temat interpretacji utworu - potrafi poddać krytycznej ocenie interpretację utworu w wykonaniu ucznia i podać metodę rozwiązanie problemu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, | 2/3902/10922 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przedstawienie podstawowych założeń dotyczących kształcenia dzieci i młodzieży. Sposoby prowadzenia zajęć, zwrócenie uwagi na postawę ucznia podczas gry, systematyczną pracę, metodykę pracy nad utworem. Podstawowe wiadomości dotyczące wykonawstwa muzycznego (rytm, artykulacja, relacje temp itp.) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone dla grupy studentów w formie wykładu. Student ma możliwość poprowadzenia zajęć z uczniem - wspólna analiza metod pracy. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, zaliczenie kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, | 2/3902/10933 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Przedstawienie podstawowych założeń dotyczących kształcenia dzieci i młodzieży. Sposoby prowadzenia zajęć, zwrócenie uwagi na postawę ucznia podczas gry, systematyczną pracę, metodykę pracy nad utworem. Podstawowe wiadomości dotyczące wykonawstwa muzycznego (rytm, artykulacja, relacje temp itp.). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone dla grupy studentów w formie wykładu. Student ma możliwość poprowadzenia zajęć z uczniem - wspólna analiza metod pracy. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, zdanie egzaminu. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, | 2/3902/10943 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dydaktyka w zakresie prowadzenia zajęć z instrumentu oraz prowadzenia zespołów kameralnych. Zwrócenie uwagi na generalne problemy w zakresie wykonawstwa muzyki kameralnej: wzajemne słuchanie, proporcje dynamiczne, współpracę zespołową. Zapoznanie literatury przedmiotu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone w formie wykładu dla grupy studentów. Uczestniczenie w zajęciach w zakresie gry na organach oraz zespołów kameralnych prowadzonych przez wykładowców | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach zaliczenie kolokwium. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, | 2/3902/10954 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dydaktyka w zakresie prowadzenia zajęć z instrumentu oraz prowadzenia zespołów kameralnych. Zwrócenie uwagi na generalne problemy w zakresie wykonawstwa muzyki kameralnej: wzajemne słuchanie, proporcje dynamiczne, współpracę zespołową. Poznanie literatury przedmiotu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone w formie wykładu dla grupy studentów. Uczestniczenie w zajęciach w zakresie gry na organach oraz zespołów kameralnych prowadzonych przez wykładowców. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Obecność na zajęciach, zdanie egzaminu. |