Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka instrumentu głownego

symboljezyk
2/3902
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Zapoznanie z metodologią pracy nad uczniem w zależności od stopnia jego zaawansowania w grze na organach.

Przegląd sposobów nauczania gry na organach w oparciu o najnowsze zdobycze pedagogiczne i metodyczne.

Każdy student uczestniczy w wykładach teoretycznych oraz odbywa praktyki pedagogiczne w szkole muzycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe



Umiejętność gry na organach, zainteresowania pedagogiczne.

 

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Studiowanie literatury pedagogicznej, psychologicznej, z zakresu metodyki nauczania oraz pogłębianie wiedzy z zakresu literatury organowej i organoznawstwa.

bibliografia podstawowa

 

  • wybrane referaty z Sesji organowych -"Organy i muzyka organowa" AM Gdańsk, Prace Specjalne

bibliografia uzupełniająca
  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis t. I-II, Stuttgart 1996, 2000

  • Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Kassel 1994-

  • The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London, New York 2001

efekty kształcenia - wiedza

- posiada podstawową wiedzę na temat ośrodków kształcenia w Europie - posiada podstawową wiedzę na temat najważniejszych traktatów teoretycznych, szkół organowych, które powstały w XV-XX wieku - zna metody podstawowe nauczania poszczególnych szkół, - potrafi określić i zdefiniować podstawowe wyznaczniki stylistyczne w oparciu o zdobyta wiedzę, z punktu widzenia interpretacji dzieła

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do pracy pedagogicznej - potrafi dobierać uczniom repertuar zgodnie z ich stopniem zaawansowania - wykorzystując wiedzę zdobytą na zajęciach z organów potrafi znaleźć odpowiednią interpretację dzieła zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

- potrafi nawiązać dobry kontakt z uczniem - potrafi w sposób dostępny przekazać wiedzę na temat interpretacji utworu - potrafi poddać krytycznej ocenie interpretację utworu w wykonaniu ucznia i podać metodę rozwiązanie problemu

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na organach (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
316.002.0wykładzaliczeniedr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3902/10922
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przedstawienie podstawowych założeń dotyczących kształcenia dzieci i młodzieży. Sposoby prowadzenia zajęć, zwrócenie uwagi na postawę ucznia podczas gry, systematyczną pracę, metodykę pracy nad utworem. Podstawowe wiadomości dotyczące wykonawstwa muzycznego (rytm, artykulacja, relacje temp itp.)

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone dla grupy studentów w formie wykładu.

Student ma możliwość poprowadzenia zajęć z uczniem - wspólna analiza metod pracy.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, zaliczenie kolokwium.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
414.002.0wykładzaliczeniedr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3902/10933
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Przedstawienie podstawowych założeń dotyczących kształcenia dzieci i młodzieży.

Sposoby prowadzenia zajęć, zwrócenie uwagi na postawę ucznia podczas gry, systematyczną pracę, metodykę pracy nad utworem.

Podstawowe wiadomości dotyczące wykonawstwa muzycznego (rytm, artykulacja, relacje temp itp.).

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone dla grupy studentów w formie wykładu.

Student ma możliwość poprowadzenia zajęć z uczniem - wspólna analiza metod pracy.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, zdanie egzaminu.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
516.002.0wykładzaliczeniedr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3902/10943
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Dydaktyka w zakresie prowadzenia zajęć z instrumentu oraz prowadzenia zespołów kameralnych. Zwrócenie uwagi na generalne problemy w zakresie wykonawstwa muzyki kameralnej: wzajemne słuchanie, proporcje dynamiczne, współpracę zespołową.

Zapoznanie literatury przedmiotu.

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone w formie wykładu dla grupy studentów.

Uczestniczenie w zajęciach w zakresie gry na organach oraz zespołów kameralnych prowadzonych przez wykładowców

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach zaliczenie kolokwium.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
614.002.0wykładzaliczeniedr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3902/10954
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Dydaktyka w zakresie prowadzenia zajęć z instrumentu oraz prowadzenia zespołów kameralnych. Zwrócenie uwagi na generalne problemy w zakresie wykonawstwa muzyki kameralnej: wzajemne słuchanie, proporcje dynamiczne, współpracę zespołową.

Poznanie literatury przedmiotu.

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone w formie wykładu dla grupy studentów.

Uczestniczenie w zajęciach w zakresie gry na organach oraz zespołów kameralnych prowadzonych przez wykładowców.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Obecność na zajęciach, zdanie egzaminu.

wykonanie: www.ansta.pl