Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - organy

symboljezyk
2/3896
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Realizacja podstawowego repertuaru organowego

  • kontrola i ewentualna korekta techniki gry (manuał, pedał)

  • zaznajomienie z różnymi stylami muzycznymi

  • interpretacja problemów wykonawczych w dziełach mistrzów od renesansu do epoki współczesnej

  • podstawowe zasady rejestrowania utworów

  • podstawowe zagadnienia dotyczące budowy organów

Cele:

  • przygotowanie studenta do samodzielnej pracy nad utworem

  • opanowanie metod pracy nad utworem i efektywnego ćwiczenia

  • przygotowanie do pracy muzyka solisty/kameralisty – pod względem artystycznym i emocjonalnym

  • wykształcenie muzyka do gry liturgicznej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdanie egzaminu wstępnego

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach, konkursach muzyki organowej, otwartość na różne interpretacje, czynny i bierny udział w życiu muzycznym miasta poprzez uczestniczenie w koncertach, konkursach, przesłuchaniach, sesjach muzyki organowej.

bibliografia podstawowa
  • muzyka renesansowa: Tabulatury: Jana z lublina, Oliwska, Gdańska, Warszawska i inn.

  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein), Sonaty triowe

  • Muzyka północnoniemiecka: D. Buxtehude, V.Luebeck, N.Bruhns i inn

  • Muzyka południowoniemiecka: J.J. Froberger, G.Muffat i inn.

  • Niemiecka muzyka romantyczna/neoromantyczna: F. Mendelssohn, G. Ritter, R. Schumann

A także niżej wymienione lektury:

  • Bukofzer, Manfred: Muzyka w epoce baroku, Warszawa 1970

  • Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009(wybrane artykuły)

bibliografia uzupełniająca
  • J.S. Bach – Toccaty/Preludia/Fantazje i fugi, wariacje, chorały (Orgelbuechlein, Klavieruebung, chorały lipskie itp.), Sonaty triowe

  • Muzyka włoska, niederlandzka: G. Frescobaldi, J.P. Sweelinck i inn.

  • Muzyka XVIII wieczna: W. A. Mozart, C.P. E. Bach i inn.

  • Francuska muzyka XX wieku: O. Messiaen, M. Durufle, M. Dupre, J. Alain i inn.

  • Polska muzyka współczesna: M. Sawa, H. Jabłoński, T. Paciorkiewicz, J. Janca

A także niżej wymienione lektury:

  • Encyklopedia Muzyki PWM. Część biograficzna, Kraków 1979-

  • Gołos, Jerzy: Polskie organy i muzyka organowa, Warszawa 1972

  • Laukvik, Jon: Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis t. I-II, Stuttgart 1996, 2000

  • Organy i muzyka organowa I-XIV, Gdańsk 1977-2009(wybrane artykuły)

efekty kształcenia - wiedza

- posiada podstawową wiedzę na temat budowy organów, zna zasady funkcjonowania organów mechanicznych, pneumatycznych, elektrto-pneumatycznych - posiada podstawową wiedzę na temat registrowania utworów organowych na różnych organach - posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością

efekty kształcenia - umiejętności

- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę o stylach muzycznych do odpowiedniej interpretacji utworu - kierując się wiedzą oraz własną intuicją potrafi w odpowiedni sposób zarejestrować dany utwór - bazując na wiedzy i własnej intuicji potrafi tworzyć i realizować własne kreacje artystyczne dzieła - w oparciu o wiedzę i doświadczenie potrafi wykonać dzieła na organach o różnej trakturze

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

jest zdolny do podejmowania samodzielnych decyzji związanych z interpretacją dzieł, - potrafi poddać krytycznej ocenie własną interpretację utworu, jak również innych osób,

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na organach (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.0011.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3896/10904
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje dzieła J.S. Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz Sonatę triową, a także utwory przedbachowskie i muzykę romantyczną.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.


Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego.

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 4 godzin lekcyjnych co 2 tygodnie.

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

 

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.

Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać ok. 30 min. (dotyczy semestrów I-V)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3896/10914
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program I i II semestru obejmuje dzieła J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz Sonatę triową, a także utwory przedbachowskie i muzykę romantyczną.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.


Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego.

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych co 2 tygodnie.

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

 

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.

Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.

Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać ok. 30 min. (dotyczy semestrów I-V)

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
316.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3896/10924
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program III i IV semestru obejmuje dzieła J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz chorały (np. lipskie, schueblerowskie, z Klavieruebung cz. III), a także muzykę dawną (tabulatury, muzyka północnoniemiecka, południowoniemiecka), muzykę romantyczną oraz współczesną.
Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.


Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego.

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

 

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach i systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
414.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3896/10935
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program III i IV semestru obejmuje dzieła J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja i fuga) oraz chorały (np. lipskie, schueblerowskie, z Klavieruebung cz. III), a także muzykę dawną (tabulatury, muzyka północnoniemiecka, południowoniemiecka), muzykę romantyczną oraz współczesną.

Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

 

metody dydaktyczne

 

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego.

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

 

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu semestralnego powinna trwać 30 min. (dotyczy semestrów I-V).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
516.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3896/10945
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Realizacja programu V i VI semestru to przygotowanie recitalu, na który składają się: jedno z dużych dzieł J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz jeden chorał (np. lipski lub z Klavieruebung cz. III), a także duże dzieło romantyczne.
W semestrze realizowany jest dodatkowy program, na który składają się dzieła z zakresu muzyki dawnej i współczesnej.

Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

Program studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego.

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 4 godzin lekcyjnych co 2 tygodnie.

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

Student ma możliwość uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu w V semestrze wynosi 30 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
614.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Hanna Dys, prof. dr hab. Roman Perucki, dr Maciej Zakrzewski, 2/3896/10956
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Realizacja programu V i VI semestru to przygotowanie recitalu na który składają się: jedno z dużych dzieł J.S.Bacha (Preludium/Toccata/Fantazja fuga) oraz jeden chorał (np. lipski lub z Klavieruebung cz. III), a także duże dzieło romantyczne.

W semestrze realizowany jest dodatkowy program, na który składają się dzieła z zakresu muzyki dawnej i współczesnej.

Program obejmuje dodatkowo samodzielne przygotowanie przez studenta wyznaczonego utworu.

 

Celem zajęć jest zapoznanie studenta z bogactwem stylów muzycznych, tradycji wykonawczych, pobudzenie wyobraźni, praca nad udoskonaleniem warsztatu, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy nad dziełem.

metody dydaktyczne

rogram studiów obejmuje VI semestrów. Na zakończenie każdego semestru student przystępuje do egzaminu, a w VI semestrze po złożeniu pracy licencjackiej do egzaminu licencjackiego.

 

Zajęcia prowadzone są indywidualnie, w wymiarze 4 godzin lekcyjnych co 2 tygodnie.

 

Program dobierany jest dla każdego studenta indywidualnie w zależności od uzdolnień, zainteresowań i technicznych możliwości studenta (uwzględniając program studiów).

 

Zajęcia indywidualne w wymiarze 2 godzin lekcyjnych tygodniowo.

 

Student ma prawo uczestniczenia jako wolny słuchacz w zajęciach swoich kolegów.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach, systematyczna praca.
Uzyskanie zaliczenia pozwala na przystąpienie do egzaminu praktycznego.
Prezentacja programu egzaminu licencjackiego (semestr VI) wynosi ok. 45 min.

wykonanie: www.ansta.pl