symbol | jezyk |
2/3882 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Głównym celem nauczania założonego przedmiotu, jest gruntowne
przygotowanie studenta do pracy w charakterze nauczyciela gry na
instrumencie dętym. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Wykłady kończą się egzaminem w trakcie którego student winien:
a/ wykazać wiedzę w przedmiocie objętym programem nauczania
b/ uzyskać zaliczenie praktyki pedegogicznej
c/ uzyskać zaliczenie pisemnego kolokwium w I semestrze na temat znajomości co najmniej czterech podstawowych pozycji z literatury metodycznej przedmiotu.
Uzyskanie wszystkich zaliczeń, jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego
którego celem jest sprawdzenie ogólnej orientacji studenta w zakresie tematyki objętej ramowym programem nauczania. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Wszelkie dodatkowe zajęcia mające związek z rozwojem sfery intelektualnej oraz merytorycznej
wiedzy studenta jak : pedagogika, psychologia, historia sztuki,
historia kultury uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez wybitnych
pedagogów, uczestnictwo czynne i bierne w koncertach i inne. |
bibliografia podstawowa |
Wybór szerokiego zakresu literatury metodycznej
założonego instrumentu jak książki, opracowania, broszury, szkoły gry na
instrumencie, wysoko specjalistyczne opracowania metodyczne autorstwa
wybitnych metodyków – instrumentalistów na poszczególne instrumenty.
Szczególnie polecane opracowania to :
Kupisiewicz Cz. Metody programowania dydaktycznego 1975 W - wa
Włodarski Z. Psychologia prawidłowości uczenia się i nauczania 1980
Lewandowska K. Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku szkolnym 1978 W - wa
Horbulewicz J. Rozwój pamięci muzycznej 1963 W - wa Wurz H. Blasdruck Und Atemstutze beim Querflotenspiel Wroński
T. Zagadnienia gry skrzypcowej 1965 W - waWybór szerokiego zakresu
literatury metodycznej założonego instrumentu jak książki, opracowania,
broszury, szkoły gry na instrumencie, wysoko specjalistyczne opracowania
|
bibliografia uzupełniająca |
Wszelkiego rodzaju periodyki i artykuły o treści nauczania metodycznego, piśmiennictwo |
efekty kształcenia - wiedza |
Student: posiada podstawową wiedzę dydaktyczną związaną z procesem nauczania gry na gitarze, ma niezbędną wiedzę o specyfice metodycznej problemów związanych z nauczaniem gry na gitarze, wie, gdzie znajdują się najważniejsze źródła wiedzy dydaktyczno-metodycznej i w miarę potrzeby z nich korzysta, zna różne koncepcje pedagogiczne i wie, jak je wykorzystać w praktyce, posiada dobrą znajomość repertuaru dydaktycznego i wie , jak go dopasować do indywidualnych potrzeb swoich uczniów, zna podstawę programową dotyczącą nauczania gry na gitarze w szkole muzycznej I stopnia i wie, jak ją realizować. |
efekty kształcenia - umiejętności |
Student: potrafi właściwie rozpoznać indywidualne potrzeby swoich uczniów i dopasować do nich odpowiednie środki (repertuar) dydaktyczne, potrafi właściwie określić istotę danego problemu i umie go objaśnić uczniowi w przystępny sposób, umie wykorzystywać swoją wiedzę metodyczną w sposób zgodny z zasadami dydaktycznymi, potrafi umiejętnie korzystać z rozmaitych pomocy naukowych, nie narzuca swoim uczniom metod pracy, które zakłócają tok naturalnej narracji muzycznej i niekorzystnie odbijają się potem na ich postępach w nauce. |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
Student: posiada zdolność krytycznej oceny swoich u miejętności pedagogicznych i potrafi samodzielnie pracować nad doskonaleniem swojego warsztatu pedagogicznego, zawsze okazuje wszystkim swoim uczniom szacunek i nie różnicuje ich ze względu na umiejętności gry na gitarze, w każdej sytuacji potrafi znaleźć (w miarę potrzeby dla każdego ucznia) odpowiednie rozwiązanie, nie obniżając przy tym swoich wymagań, jest otwarty na dzielenie się swoją wiedzą pedagogiczną – zarówno z uczniami, jak i z nauczycielami gitary oraz pedagogami innych specjalności, posiada kwalifikacje i niezbędne kompetencje do nauczania gry na gitarze na podstawowym poziomie edukacji muzycznej. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Robert Horna, mgr Emilia Majewska, | 2/3882/10855 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech
grupach tematycznych, które umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i
umożliwią doskonaleni swego warsztatu pedagogicznego. Tak więc:
A. Teoria nauczania
1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie
2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych
3. Planowanie i dokumentacja nauczania
4. Praca na lekcji i jej przebieg
6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika
7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry
oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni
8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i
pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej
rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego
środowiska – jako formy samokształcenia.
9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie w kształceniu instrumentalisty
B. Fizjologia gry
1. Kwalifikacje do zawodu
2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy
3. Higiena gry
4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura
5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego
6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na inst.. dętych
7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty
8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny
9. Embouchure
10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja
11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej
C. Zakres umiejętności wykonawczych
1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretny
Instrumencie
2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\
atakowanie i kończenie dźwięku,
3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne potrójne
frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne
4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu
5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej
6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie
7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć
w zależności od typu pamięci studenta
8. Psychologia ;stres i trema
9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i
dyspozycji wykonawczych studenta
|
metody dydaktyczne |
Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których
realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na
instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z
dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczone kolokwium w sesji zimowej.
Student musi wykazać minimum wiedzy z założonego przedmiotu, podlegając ocenie punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Robert Horna, mgr Emilia Majewska, | 2/3882/10867 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach
tematycznych, które umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i
umożliwią doskonaleni swego warsztatu pedagogicznego. Tak więc:
A. Teoria nauczania
1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie
2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych
3. Planowanie i dokumentacja nauczania
4. Praca na lekcji i jej przebieg
6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika
7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry
oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni
8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i
pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej
rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego
środowiska – jako formy samokształcenia.
9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie w kształceniu instrumentalisty
B. Fizjologia gry
1. Kwalifikacje do zawodu
2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy
3. Higiena gry
4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura
5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego
6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na inst.. dętych
7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty
8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny
9. Embouchure
10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja
11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej
C. Zakres umiejętności wykonawczych
1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretny
Instrumencie
2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\
atakowanie i kończenie dźwięku,
3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne potrójne
frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne
4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu
5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej
6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie
7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć
w zależności od typu pamięci studenta
8. Psychologia ;stres i trema
9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i
dyspozycji wykonawczych studenta |
metody dydaktyczne |
Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są
praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci
realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania
wybranego zagadnienia. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin w
sesji letniej poprzedzony zaliczonym kolokwium w sesji zimowej. Student
musi wykazać minimum wiedzy z założonego przedmiotu, podlegając ocenie
punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 16.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Robert Horna, mgr Emilia Majewska, | 2/3882/10878 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech
grupach tematycznych, które umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i
umożliwią doskonaleni swego warsztatu pedagogicznego. Tak więc:
A. Teoria nauczania
1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie
2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych
3. Planowanie i dokumentacja nauczania
4. Praca na lekcji i jej przebieg
6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika
7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry
oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni
8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i
pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej
rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego
środowiska – jako formy samokształcenia.
9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie w kształceniu instrumentalisty
B. Fizjologia gry
1. Kwalifikacje do zawodu
2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy
3. Higiena gry
4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura
5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego
6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na inst.. dętych
7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty
8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny
9. Embouchure
10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja
11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej
C. Zakres umiejętności wykonawczych
1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretny
Instrumencie
2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\
atakowanie i kończenie dźwięku,
3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne potrójne
frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne
4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu
5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej
6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie
7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć
w zależności od typu pamięci studenta
8. Psychologia ;stres i trema
9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i
dyspozycji wykonawczych studenta
|
metody dydaktyczne |
Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których
realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na
instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z
dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczone kolokwium w sesji zimowej.
Student musi wykazać minimum wiedzy z założonego przedmiotu, podlegając ocenie punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 14.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Monika Dżuła-Radkiewicz, mgr Robert Horna, mgr Emilia Majewska, | 2/3882/10890 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach
tematycznych, które umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i
umożliwią doskonaleni swego warsztatu pedagogicznego. Tak więc:
A. Teoria nauczania
1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie
2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych
3. Planowanie i dokumentacja nauczania
4. Praca na lekcji i jej przebieg
6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika
7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry
oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni
8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i
pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej
rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego
środowiska – jako formy samokształcenia.
9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie w kształceniu instrumentalisty
B. Fizjologia gry
1. Kwalifikacje do zawodu
2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy
3. Higiena gry
4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura
5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego
6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na inst.. dętych
7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty
8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny
9. Embouchure
10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja
11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej
C. Zakres umiejętności wykonawczych
1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretny
Instrumencie
2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\
atakowanie i kończenie dźwięku,
3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne potrójne
frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne
4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu
5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej
6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie
7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć
w zależności od typu pamięci studenta
8. Psychologia ;stres i trema
9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i
dyspozycji wykonawczych studenta |
metody dydaktyczne |
Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są
praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci
realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania
wybranego zagadnienia. |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin w
sesji letniej poprzedzony zaliczonym kolokwium w sesji zimowej. Student
musi wykazać minimum wiedzy z założonego przedmiotu, podlegając ocenie
punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt. |