symbol | jezyk |
---|---|
2/3805 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Gruntowne wyposażenie studentów w quantum wiedzy niezbędne nauczycielom szkół muzycznych II stopnia.Praktyczne wykonawstwo literatury pedagogicznej oraz elementów repertuaru akademickiego. Wiedza metodyczna - w ujęciu praktycznym. Znajomość literatury instrumentu, umożliwiająca wszechstronny i kompetentny dobór repertuaru dla uczniów klas skrzypiec szkół muzycznych II stopnia. Znajomość podstaw teorii muzyki i ich wykorzystanie w kształceniu przyszłych muzyków. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Program musi być wykonany z pamięci* EGZAMIN WSTĘPNY 1. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 2. 1 dowolny kaprys lub etiuda na skrzypce solo 3. I lub II i III część dowolnego koncertu | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Koncerty na terenie Akademii oraz audycje środowiskowe. | |
bibliografia podstawowa | |
Książki L. Mozarta, T. Wrońskiego, Y. Menuhina, I. Galamiana, Steinhausena | |
bibliografia uzupełniająca | |
Publikacje autorstwa J.Kusiaka, A. Cofalika, S. Tomasika | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu i jego ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia itp. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego z głównym kierunkiem studiów posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla danego instrumentu (intonacja, precyzja itp.) poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyczne sal) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 11.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, | 2/3805/10556 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ugruntowanie i uzupełnienie wiedzy i umiejętności z zakresu szkoły średniej. Korektura aparatu gry.Znajomość podstaw teoretycznych i fizjologicznych budowania warsztatu u adepta gry skrzypcowej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: 1. Dwie pary gam jednoimiennych - do wyboru komisji 2. Kaprys bądź etiuda 3. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha** lub cała fantazja G. Ph. Telemanna 4. Utwór dowolny **W przypadku fug itp. wystarczające jest zaprezentowanie jednej części |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, | 2/3805/10579 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Uzupełnienie luk repertuarowych - poszerzanie znajomości stylów i gatunków w muzyce skrzypcowej, realizowane na konkretnych przykładach. Umiejętność opanowania dużej formy - kontynuacja doświadczeń z recitalu dyplomowego , kończącego szkołę średnią. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: • Koncert (cały) *** ***W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 16.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, | 2/3805/10603 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poszerzenie repertuaru o dzieła nieco trudniejsze, kompatybilne z repertuarem studiów dziennych. Znajomość sylwetek i dzieł wybitnych metodyków i teoretyków gry skrzypcowej. Materiał ćwiczeniowy - jego umiejętny dobór i wykorzystanie we własnej pracy oraz działaniach pedagogicznych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: 1. Kaprys 2. Dwie kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha)** 3. Sonata z fortepianem - część I lub II i III 4. Utwór wirtuozowski **W przypadku fug itp. wystarczające jest zaprezentowanie jednej części |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 14.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, | 2/3805/10629 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
umiejętność opracowania i publicznego przedstawienia dużej formy. Elementy artyzmu i wirtuozerii. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: • Koncert (cały) *** ***W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 16.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, | 2/3805/10655 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Poszerzenie repertuaru o dzieła nieco trudniejsze, kompatybilne z repertuarem studiów dziennych. Znajomość sylwetek i dzieł wybitnych metodyków i teoretyków gry skrzypcowej. Materiał ćwiczeniowy - jego umiejętny dobór i wykorzystanie we własnej pracy oraz działaniach pedagogicznych | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: • Koncert (cały) *** ***W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 14.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | dr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, | 2/3805/10680 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
umiejętność opracowania i publicznego przedstawienia dużej formy. Elementy artyzmu i wirtuozerii. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
RECITAL DYPLOMOWY LICENCJACKI: 1. Kaprys 2. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 3. Sonata z fortepianem - część I lub II i III 4. Utwór dowolny EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM PREZENTOWANEGO RECITALU |