Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - skrzypce

symboljezyk
2/3805
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Gruntowne wyposażenie studentów w quantum wiedzy niezbędne nauczycielom szkół muzycznych II stopnia.Praktyczne wykonawstwo literatury pedagogicznej oraz elementów repertuaru akademickiego. Wiedza metodyczna - w ujęciu praktycznym. Znajomość literatury instrumentu, umożliwiająca wszechstronny i kompetentny dobór repertuaru dla uczniów klas skrzypiec szkół muzycznych II stopnia. Znajomość podstaw teorii muzyki i ich wykorzystanie w kształceniu przyszłych muzyków.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Program musi być wykonany z pamięci* EGZAMIN WSTĘPNY 1. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 2. 1 dowolny kaprys lub etiuda na skrzypce solo 3. I lub II i III część dowolnego koncertu

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Koncerty na terenie Akademii oraz audycje środowiskowe.

bibliografia podstawowa

Książki L. Mozarta, T. Wrońskiego, Y. Menuhina, I. Galamiana, Steinhausena

bibliografia uzupełniająca

Publikacje autorstwa J.Kusiaka, A. Cofalika, S. Tomasika

efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu i jego ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia itp.

efekty kształcenia - umiejętności

dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego z głównym kierunkiem studiów posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla danego instrumentu (intonacja, precyzja itp.) poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyczne sal)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.0011.0ćwiczeniaegzamindr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, 2/3805/10556
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ugruntowanie i uzupełnienie wiedzy i umiejętności z zakresu szkoły średniej. Korektura aparatu gry.Znajomość podstaw teoretycznych i fizjologicznych budowania warsztatu u adepta gry skrzypcowej. 

metody dydaktyczne

Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN: 1. Dwie pary gam jednoimiennych - do wyboru komisji 2. Kaprys bądź etiuda 3. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha** lub cała fantazja G. Ph. Telemanna 4. Utwór dowolny **​W przypadku fug itp. wystarczające jest zaprezentowanie jednej części

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, 2/3805/10579
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Uzupełnienie luk repertuarowych - poszerzanie znajomości stylów i gatunków w muzyce skrzypcowej, realizowane na konkretnych przykładach. Umiejętność opanowania dużej formy - kontynuacja doświadczeń z recitalu dyplomowego , kończącego szkołę średnią.

metody dydaktyczne

Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN: • Koncert (cały) *** ***​W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, ​Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada ​powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z ​kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. ​Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
316.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, 2/3805/10603
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poszerzenie repertuaru o dzieła nieco trudniejsze, kompatybilne z repertuarem studiów dziennych. Znajomość sylwetek i dzieł wybitnych metodyków i teoretyków gry skrzypcowej. Materiał ćwiczeniowy - jego umiejętny dobór i wykorzystanie we własnej pracy oraz działaniach pedagogicznych

metody dydaktyczne

Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN: 1. Kaprys 2. Dwie kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha)** 3. Sonata z fortepianem - część I lub II i III 4. Utwór wirtuozowski **​W przypadku fug itp. wystarczające jest zaprezentowanie jednej części

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
414.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, 2/3805/10629
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

umiejętność opracowania i publicznego przedstawienia dużej formy. Elementy artyzmu i wirtuozerii.

metody dydaktyczne

Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN: • Koncert (cały) *** ***​W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, ​Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada ​powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z ​kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. ​Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
516.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, 2/3805/10655
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Poszerzenie repertuaru o dzieła nieco trudniejsze, kompatybilne z repertuarem studiów dziennych. Znajomość sylwetek i dzieł wybitnych metodyków i teoretyków gry skrzypcowej. Materiał ćwiczeniowy - jego umiejętny dobór i wykorzystanie we własnej pracy oraz działaniach pedagogicznych

metody dydaktyczne

Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN: • Koncert (cały) *** ***​W przypadku wykonania któregoś z wielkich koncertów romantycznych (Brahms, ​Czajkowski, Dworzak, Sibelius, Beethoven) wystarczy wykonać cz. I bądź II i III. Zasada ​powyższa dotyczy również większych koncertów późniejszych: Chaczaturian (cz. I wraz z ​kadencją), Prokofiew - II koncert g-moll (cz. I i II lub II i III), Szostakowicz (2 części) itd. ​Możliwe jest zaprezentowanie I cz. koncertu jednego kompozytora oraz II i III – innego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
614.0012.0ćwiczeniaegzamindr hab. Paweł Kukliński, prof. AM, prof. dr hab. Maciej Sobczak, mgr Piotr Staniszewski, prof. dr hab. Wojciech Szlachcikowski, 2/3805/10680
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

umiejętność opracowania i publicznego przedstawienia dużej formy. Elementy artyzmu i wirtuozerii.

metody dydaktyczne

Wykład, demonstracja praktyczna, dyskusja, praca nad interpretacją dzieł z repertuaru skrzypcowego oraz transkrypcji. W ramach odbywających się co 2 tygodnie spotkań dydaktycznych na zajęcia z instrumentu głównego przeznacza się każdorazowo 4 godziny lekcyjne, realizowane przez pedagoga prowadzącego klasę, w razie potrzeby wespół z asystentem.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

RECITAL DYPLOMOWY LICENCJACKI: 1. Kaprys 2. 2 kontrastujące części z jednej z sonat lub partit na skrzypce solo J. S. Bacha lub innej formy solowej (albo Ciaccona z II Partity d-moll J. S. Bacha) 3. Sonata z fortepianem - część I lub II i III 4. Utwór dowolny EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM PREZENTOWANEGO RECITALU

wykonanie: www.ansta.pl