Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - puzon

symboljezyk
2/3804
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawowym celem nauczania gry na puzonie jest profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do pracy zawodowej: muzyka orkiestrowego, nauczyciela, mu

Przedmiot główny realizowany jest w okresie trzech lat podzielonych na sześć semestrów. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny tygodniowo. Sumarycznie 180 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej).

zyka kameralisty lub solisty.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru do właściwego rozwoju studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien zapoznać się z odmianami puzonów, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań.

bibliografia podstawowa

Szkoły gry na puzonie, koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy, transkrypcje utworów

z innych instrumentów.

bibliografia uzupełniająca

- J. Pawłowski – “Puzon od A-Z”

- Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na puzonie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę języka muzycznego różnych epok, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na perkusji. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni. Posiada umiejętność wykonywania części reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na perkusji. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista. Potrafi kontrolować struktury rytmiczne z uwzględnieniem rodzajów metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne i innych muzyków. Umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać wzorcowych nagrań.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.0011.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/3804/10555
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach krzyżykowych.
  • Etiudy: E.Paudert: 24 Etiudy F.Werner: 38 Etiud
  • Sonaty: B.Marcello 6 Sonat (II, IV, VI)
  • Koncerty: J.Nowakowski: Concertino E.Reiche: I koncert B
  • polepszenie intonacji i artykulacji

 

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.0012.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/3804/10578
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach bemolowych.
  • Etiudy: M.Bordogni-J.Rochut:: Etiudy melodyczne, V.Cornette: Method for trombone
  • Sonaty: B.Marcello 6 Sonat (II, IV, VI)
  • Koncerty: B.Dwarionas: Temat z wariacjami, M.Rimski-Korsakow: Koncert
  • polepszenie intonacji i artykulacji
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
316.0012.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/3804/10602
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach krzyżykowych
  • Etiudy: : E.Paudert: 24 Etiudy F.Werner: 38 Etiud
  • Sonaty: J.E.Galliard:Sonaty
  • polepszenie intonacji i artykulacji
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
414.0012.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/3804/10628
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach bemolowych
  • Etiudy: M.Bordoni-J.Rochut: Etiudy melodyczne, V.Cornette: Method for trombone
  • Sonaty: J.E.Galliard:Sonaty
  • Koncerty: F.Grafe: Koncert, E.Gabler: Wariacje na 2 tematy
  • Utwory dowolne: W.Błażewicz: Etiuda koncertowa, G.Frescobaldi: Toccata, J.M.Defaye: A la maniere de Schumann
  • polepszenie intonacji i artykulacji
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
516.0012.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/3804/10654
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach krzyżykowych i bemolowych
  • Etiudy: G.Ph.Telemann: 12 Fantazji, J.Usak: 25 Etiud,
  • Sonaty: G.Ph.Telemann: Sonata g, J.S.Bach: Suity
  • Koncerty: L.E.Larsson: Koncert
  • Rozwijanie i doskonalenie techniki gry; doskonalenie umiejętności organizacji samodzielnej pracy nad wyznaczonymi zadaniami; kształcenie i rozwijanie osobowości studenta
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
614.0012.0ćwiczeniaegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/3804/10679
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Sonaty: A.Vivaldi: Sonaty, G.Ph.Telemann: sonata g, J.S.Bach: Suity
  • Koncerty: E.Reiche: II Koncert A,
  • Utwory dowolne: W.Błażewicz: Szkic koncertowy, Z.Stojowski: Fantazja, L.Bernstein: Elegia for Mippy II
  • Rozwijanie i doskonalenie techniki gry; doskonalenie umiejętności organizacji samodzielnej pracy nad wyznaczonymi zadaniami; kształcenie i rozwijanie osobowości studenta
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin dyplomowy w formie recitalu (także publicznego) oraz prezentacja uzgodnionego tematu
wykonanie: www.ansta.pl