symbol | jezyk |
---|---|
2/3797 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym celem nauczania gry na altówce jest rozwijanie artystycznej osobowości oraz pełne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, a także pedagoga przedmiotu. Zakres treści nauczania: Rozwój i doskonalenie technik gry na instrumencie oraz gruntowne poznanie zagadnień teoretycznych z tym związanych. Kształcenie wrażliwości, wyobraźni muzycznej oraz pamięci. Doskonalenie umiejętności organizacji samodzielnej pracy nad utworem oraz procesem realizacji wyznaczonych zadań. Przygotowanie do udziału w koncertach, konkursach muzycznych oraz czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdany egzamin wstępny oraz pozytywne zaliczanie kolejnych etapów nauczania | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Udział w kursach mistrzowskich oraz koncertach zarówno na terenie, jak i poza uczelnią. Poznawanie technik doskonalących umiejętność panowania ad umysłem i ciałem, np. technika Alexandra, anatomia mięśni i stawów. | |
bibliografia podstawowa | |
Riley Maurice W. – The History of the Viola | |
bibliografia uzupełniająca | |
Tertis Lionel - My Viola and I | |
efekty kształcenia - wiedza | |
posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu i jego ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia itp. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego z głównym kierunkiem studiów posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla danego instrumentu (intonacja, precyzja itp.) poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyczne sal) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 16.00 | 11.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3797/10548 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: 1. jedna para gam jednoimiennych, 2. kaprys bądź etiuda, 3. dwie kontrastujące części jednej z suit na altówkę solo J. S. Bacha. 4. I część sonaty z towarzyszeniem fortepianu.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 14.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3797/10571 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: 1. koncert (w całości) – w przypadku koncertów z XX i XXI wieku można wykonać I lub II i III część.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 16.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3797/10595 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: 1. jedna para gam jednoimiennych, 2. kaprys lub etiuda, 3. dwie kontrastujące części jednej z suit na altówkę solo J. S. Bacha. 4. I część sonaty z towarzyszeniem fortepianu.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 14.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3797/10621 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: 1. koncert (w całości) – w przypadku koncertów z XX i XXI wieku można wykonać I lub II i III część.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 16.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3797/10647 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
EGZAMIN: 1. koncert (w całości) – w przypadku koncertów z XX i XXI wieku można wykonać I lub II i III część.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 14.00 | 12.0 | ćwiczenia | egzamin | prof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, | 2/3797/10672 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów Poszerzanie repertuaru wykonawczego Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na: Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów. Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału. Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem. Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
RECITAL DYPLOMOWY LICENCJACKI: 1. Jeden kaprys ze zbiorów B. Campagnoli lub F. Hoffmeister, 2. dwie kontrastujące części jednej z suit na altówkę solo J. S. Bacha, 3. Sonata z towarzyszeniem fortepianu - część I lub II i III, 4. Utwór dowolny. Program powinien być wykonany przynajmniej w połowie z pamięci. EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM PREZENTOWANEGO RECITALU
|