Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - altówka

symboljezyk
2/3797
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania gry na altówce jest rozwijanie artystycznej osobowości oraz pełne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, a także pedagoga przedmiotu.

Zakres treści nauczania:
Poznanie szerokiego spektrum repertuaru, zarówno pod względem różnorodności epok, jak i stylów.

Rozwój i doskonalenie technik gry na instrumencie oraz gruntowne poznanie zagadnień teoretycznych z tym związanych. Kształcenie wrażliwości, wyobraźni muzycznej oraz pamięci.

Doskonalenie umiejętności organizacji samodzielnej pracy nad utworem oraz procesem realizacji wyznaczonych zadań.

Przygotowanie do udziału w koncertach, konkursach muzycznych oraz czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny oraz pozytywne zaliczanie kolejnych etapów nauczania

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach mistrzowskich oraz koncertach zarówno na terenie, jak i poza uczelnią. Poznawanie technik doskonalących umiejętność panowania ad umysłem i ciałem, np. technika Alexandra, anatomia mięśni i stawów.

bibliografia podstawowa

Riley Maurice W. – The History of the Viola

bibliografia uzupełniająca

Tertis Lionel - My Viola and I
Dalton David – Playing the Viola: Conversations with William Primrose
Zeyringer Franz Literatur für Viola

efekty kształcenia - wiedza

posiada znajomość podstawowego repertuaru związanego z własną specjalnością posiada znajomość elementów dzieła muzycznego i wzorców budowy formalnej utworów posiada znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy własnego instrumentu i jego ewentualnej konserwacji, napraw, strojenia itp.

efekty kształcenia - umiejętności

dysponuje umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych jest świadomy sposobów wykorzystywania swej intuicji, emocjonalności i wyobraźni w obszarze ekspresji artystycznej posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru związanego z głównym kierunkiem studiów posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów posiada umiejętność odczytania zapisu muzyki XX i XXI wieku posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego, biegłego i pełnego przekazania materiału muzycznego, zawartych w utworze idei i jego formy opanował warsztat techniczny potrzebny do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy problemów specyficznych dla danego instrumentu (intonacja, precyzja itp.) poprzez opanowanie efektywnych technik ćwiczenia wykazuje umiejętność samodzielnego doskonalenia warsztatu technicznego posiada umiejętność rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów dzięki częstym występom publicznym wykazuje umiejętność radzenia sobie z różnymi stresowymi sytuacjami z nich wynikającymi wykazuje umiejętność brania pod uwagę specyficznych wymagań publiczności i innych okoliczności towarzyszących wykonaniu (jak np. reagowania na rozmaite warunki akustyczne sal)

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

realizuje własne koncepcje i działania artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji posiada umiejętność organizacji pracy własnej i zespołowej w ramach realizacji wspólnych zadań i projektów jest zdolny do efektywnego wykorzystania wyobraźni, intuicji, twórczej postawy i samodzielnego myślenia w celu rozwiązywania problemów w sposób świadomy kontroluje swoje emocje i zachowania

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.0011.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3797/10548
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1. jedna para gam jednoimiennych,

2. kaprys bądź etiuda,

3. dwie kontrastujące części  jednej z suit na altówkę solo J. S. Bacha.

4. I część sonaty z towarzyszeniem fortepianu.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3797/10571
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1. koncert (w całości) – w przypadku koncertów z XX i XXI wieku można wykonać I lub II i III część.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
316.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3797/10595
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1. jedna para gam jednoimiennych,

2. kaprys lub etiuda,

3. dwie kontrastujące części  jednej z suit na altówkę solo J. S. Bacha.

4. I część sonaty z towarzyszeniem fortepianu.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
414.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3797/10621
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1. koncert (w całości) – w przypadku koncertów z XX i XXI wieku można wykonać I lub II i III część. 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
516.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3797/10647
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1. koncert (w całości) – w przypadku koncertów z XX i XXI wieku można wykonać I lub II i III część.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
614.0012.0ćwiczeniaegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/3797/10672
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

RECITAL DYPLOMOWY LICENCJACKI:

1. Jeden kaprys ze zbiorów B. Campagnoli lub F. Hoffmeister,

2. dwie kontrastujące części  jednej z suit na altówkę solo J. S. Bacha,

3. Sonata z towarzyszeniem fortepianu - część I lub II i III,

4. Utwór dowolny. Program powinien być wykonany przynajmniej w połowie z pamięci. EGZAMIN USTNY Z WIADOMOŚCI ZWIĄZANYCH Z PROGRAMEM PREZENTOWANEGO RECITALU

 

wykonanie: www.ansta.pl