Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia Muzyki z Literaturą

symboljezyk
2/3796
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

A/ pogłębienie wiedzy z zakresu historii muzyki i literatury muzycznej

B/ ukazanie gatunków i form muzycznych w ich rozwoju w poszczególnych epokach

C/ postrzeżenie muzyki w kontekście dziejów cywilizacji i kultury

D/ umiejętność kojarzenia poszczególnych utworów ze stylami i epokami muzycznymi do których przynależą

 

Są to zajęcia grupowe, odbywające się co dwa tygodnie (w niedzielę), o charakterze wykładu - prezentacji audiowizualnej. Ze względu na specyfikę studiów zaocznych studenci wykonują równolegle pracę samodzielną, opartą na studiach własnych i lekturze wybranych zagadnień z literatury przedmiotu (w zależności od indywidualnych zainteresowań). Zmierza ona do napisania prac semestralnych (3-5 w semestrze) przedstawianych do dyskusji i oceny pod koniec każdego semestru. Samodzielne przesłuchiwanie wybranych dzieł muzycznych jest rejestrowane przez studenta w „zeszycie przesłuchań” (ok. 20 utworów w semestrze). Ostatnie zajęcia w semestrze obejmują kolokwium zaliczeniowe. Ostatnie zajęcia kursu – to egzamin z całości materiału.

Kurs "Historia Form i Stylów" jest skorelowany z kursem "Literatura Muzyczna" i uzupełniają się wzajemnie.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Na pierwszych zajęciach słuchacze uczestniczą w dwóch testach (pisemnym i słuchowym) mających wykazać ich przygotowanie, zainteresowania i indywidualne pasje. Wynik tych testów ma im dopomóc w wyborze zakresu samodzielnych studiów  i prac pisemnych, opracowywanych w ciągu poszczególnych semestrów.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska: Historia muzyki, cz.I, cz.II.   PWM Kraków 1989.

J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska: Historia muzyki polskiej, cz.I, cz.II. PWM  Kraków 1996.

D.Gwizdalanka: Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych. Część I: Od antyku do opery barokowej. PWM Kraków 2005. Część II: Barok-Klasycyzm-Romantyzm. PWM SA Kraków 2006.

M.Kowalska: ABC historii muzyki. Musica Iagellonica Kraków 2001.

M.Wozaczyńska: Muzyka średniowiecza. AM Gdańsk 1998.

M.Wozaczyńska: Muzyka renesansu. AM Gdańsk 1996.

D.Szlagowska: Muzyka baroku. AM Gdańsk 1998.

A.Einstein: Muzyka w epoce romantyzmu. PWN Warszawa 1965.

T.Zieliński: Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku. Wydawnictwa COK Warszawa 1981.

bibliografia uzupełniająca
- brak danych -
efekty kształcenia - wiedza

Posiada wiedzę dotyczącą twórczości muzycznej w kontekście zjawisk kulturowych epoki historycznej Charakteryzuje kierunki i style muzyczne, formy i gatunki muzyczne typowe dla danej epoki historycznej Zna twórczość wybranych kompozytorów

efekty kształcenia - umiejętności

Posiada umiejętność interpretowania zjawisk muzycznych w kontekście zjawisk kulturowych Klasyfikuje podstawowe kierunki i style muzyczne, formy i gatunki muzyczne charakterystyczne dla poszczególnych epok historycznych Rozpoznaje słuchowo wybrane dzieła z literatury muzycznej

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Wykazuje zdolność do samodzielnego gromadzenia, analizowania i interpretowania danych z zakresu historii i literatury muzycznej Sprawnie komunikuje się posługując się fachową terminologią z zakresu historii i literatury muzycznej

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 12/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
116.002.0wykładzaliczenieas. mgr Marek Wasilewski, 2/3796/10547
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zagadnienia wstępne: czym była i czym jest historia muzyki; zagadnienie stylu, formy i gatunku. Muzyka w cywilizacjach starożytności. Muzyka średniowiecza. Muzyka w epoce renesansu. Polscy kompozytorzy średniowiecza i renesansu i ich dokonania.

metody dydaktyczne

Wykład - prezentacja audiowizualna.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Czynne uczestnictwo w zajęciach. Prowadzenie "zeszytu przesłuchań". Sprawdzian obejmujący treści programowe semestru. Przedstawienie i obrona 3 pisemnych prac semestralnych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
214.002.0wykładzaliczenieas. mgr Marek Wasilewski, 2/3796/10570
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Muzyka baroku. Barok muzyczny w Polsce. Gatunki i formy barokowej muzyki instrumentalnej. Muzyka w klasycyzmie. Twórczość instrumentalna dojrzałego klasycyzmu.

metody dydaktyczne

Wykład - prezentacja audiowizualna.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Czynne uczestnictwo w zajęciach. Prowadzenie "zeszytu przesłuchań". Sprawdzian obejmujący treści programowe semestru. Przedstawienie i obrona 3 pisemnych prac semestralnych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
316.002.0wykładzaliczenieas. mgr Marek Wasilewski, 2/3796/10691
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Zakres pojęcia „klasycyzm” w sztuce, podłoże estetyczno-filozoficzne i socjologiczne kultury II połowy XVIII wieku, klasycyzm w muzyce
  2. Ośrodki, przedstawiciele, gatunki i formy, kategorie stylistyczne (style wczesnego klasycyzmu (galant i sentymentalny), styl dojrzałego klasycyzmu z uwzględnieniem Hochklassik
  3. Symfonia w twórczości kompozytorów wczesnego klasycyzmu i klasyków wiedeńskich.
  4. Opera w twórczości kompozytorów wczesnego klasycyzmu i klasyków wiedeńskich.
metody dydaktyczne
  1. wykład

  2. prezentacja multimedialna wybranych zagadnień

  3. prezentacja nagrań CD i DVD

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Pozytywne zaliczenie sprawdzianu teoretycznego i słuchowego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
414.002.0wykładzaliczenieas. mgr Marek Wasilewski, 2/3796/10692
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
- brak danych -
metody dydaktyczne
- brak danych -
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
- brak danych -
wykonanie: www.ansta.pl